hö fråga

E

Equine

har ett hö som luktar lite syrligt påminner nästan om hösilage, blev pressat när det var hög luftfuktighet ute, vad kan ha hänt har provat att ge hästarna några kakor av det o de äter det utan tvekan.

Är det ngn som vet vad som kan ha hänt med det? vet inte om det är värt att kasta ut pengar på analys eller om jag ska kassera det direkt?

Sv: hö fråga

Hö kan kännas torrt redan vid TS runt 75% och det finns de som pressar då. Fungerar om man kör in det och drar ut det sista på torken. Kostar visserligen en del pengar att köra torken 4-5 dagar men är väl värt pengarna. Hårdpressat fungerar om det är en mycket bra tork är torken inte så effektiv så fungerar löspressat/löshö. Alldeles för många verkar pressa både hårda balar och storbal fast det inte är riktigt torrt, sedan blir de förvånade över att det dammar...

på 5 e dagen så kändes höet torrt, med viss fundering på klövern då på 6 e dagen kom det regn i det, på 8 nde dagen blev en del av det pressat o resten pressat dag 9, det som pressades dag 9 luktar normalt, o som sagt dag 8 va välldigt hög luftfuktighet.

Men brukar inte det ryka o lukta damm/mögel av hö som pressas innan det är klart? detta dammar inte o luktar inte unket/mögel utan en blandning av hö/ngt syrligt

på 5 e dagen så kändes höet torrt, med viss fundering på klövern då på 6 e dagen kom det regn i det, på 8 nde dagen blev en del av det pressat o resten pressat dag 9, det som pressades dag 9 luktar normalt, o som sagt dag 8 va välldigt hög luftfuktighet.

Men brukar inte det ryka o lukta damm/mögel av hö som pressas innan det är klart? detta dammar inte o luktar inte unket/mögel utan en blandning av hö/ngt syrligt
Klöver är svårt att torka till hö om man inte har en bra kross.

Om du har både klöverinblandning och har fått regn i det så är risken stor att det möglar så småningom. Hade varit bättre att pressa det efter dag 5 och sedan sluttorka på skulltork.

Det är ju inte svårt att bygga men det går åt stor fläkt om du har hårdpressat! Fast vi kör mest ensilage i storbal eftersom det blir billigare i längden och håller högre kvalité. Man blir inte lika beroende av väder heller.

Senast ändrad:

nä fast vi äger inte stället o jag skulle kunna tänka mig att flytta i morgon dag bara rätt ställe dyker upp så vi bryr oss inte om att fixa ngt sånnt hit då

det behöver inte lukta/ryka för att innehålla mögelsporer. vi köpte ett parti för många år sedan som luktade och såg jättefint ut, men den hygieniska analysen va inget bra. det höt gav vi inte ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 792
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 350
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 632
Senast: caradan
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 985
Senast: trollmamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka