TheRedLightning
Trådstartare
Hur är det att förvara hö i en utebox?
Vad kan man göra så det funkar?
Vad kan man göra så det funkar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har ingen halm att tillgå, fick höra idag att jag inte får ha mitt hö på logen längre pga det blir för tungt, är många som har sina balar där nu. Skulle istället få använda en utebox.Spontant tänker jag att lägga halm runt det kan hjälpa till att hålla fukt ute, men jag vet inte hur effektivt det är i en utebox
Hm, det känns inte lovande. Jag tar inte mycket av min bal, ca 5 kg bara, det är en rundbal.Under någon eller ett par veckor kan det nog fungera om man har halmbalar runt, dvs. över, under och på sidorna och är noga med att täcka varje gång man har tagit men längre tid skulle jag inte rekommendera att ha det så.
Har ingen halm att tillgå, fick höra idag att jag inte får ha mitt hö på logen längre pga det blir för tungt, är många som har sina balar där nu. Skulle istället få använda en utebox.
Hm, det känns inte lovande. Jag tar inte mycket av min bal, ca 5 kg bara, det är en rundbal.
Har ingen halm att tillgå, fick höra idag att jag inte får ha mitt hö på logen längre pga det blir för tungt, är många som har sina balar där nu. Skulle istället få använda en utebox.
Om jag förstått det rätt, så hänger det ihop med att det är många som har sina höbalar på logen och stallet har några år på nacken och stallansvarig har sagt att golvet inte håller för mycket vikt.Det kommer inte att fungera. Varken utan halm eller under så lång tid. Vad är det för något knepigt ställe som inte fattar att hö omöjligt går att förvara så permanent?
Hö.Är det hö eller hösilage?
Hur mycket halm skulle behövas och kan den ligga hela tiden eller måste den bytas ut?
Då är nog en utebox inte rimligt om du inte kan täcka den med halm som föreslagits innan.
Är blandat hö och hösilage.Ger alla hö eller finns det några som ger hösilage? Vad är motivationen till att just du (och fler kanske?) ska förvara ert hö i utebox?
Problemet verkar vara ett stall som öht inte är godkänt eller i skick . 10-15 balar på logen ? Även om de skulle väga ett halvt ton så herrejösses om stallet är i sånt skick att ingen vikt får finnas på logenÄr blandat hö och hösilage.
Motivationen, hm, jag skulle tro att det är dels för att jag är helinackorderad och de som har sin hö främst på logen är de som inte är helinackorderade. Plus att det är mellan 10-15 balar på logen och det belastar det gamla golvet med ytterligare balar.
Så som jag uppfattat det är det vi helinackorderade som får ha vårt hö i uteboxarna.
Tyvärr inte, förra året vid den här tiden fick min häst kolik av hösilage, därför vi gått över helt till hö.Jag fattar inte, varför ska ni som är helinackorderade ha det sämre? Är inte hyresvärden rädd om er?
Rimligast vore ju annars att hösilaget förvarades i uteboxarna kan jag tycka. Finns det möjlighet för dig att byta till hösilage?
Vem har förresten kommit fram till att golvet inte håller?
Tyvärr inte, förra året vid den här tiden fick min häst kolik av hösilage, därför vi gått över helt till hö.
Det var stallansvarig som sagt detta, jag vet inte om de haft ute någon som inspekterat det kan jag inte svara på, men jag litar ju på vad de säger.
Fallfärdigt tror jag inte att det är, om det vore så borde inte hästarna som står i det stallet få stå där.Men vad är det för ett stall? Är det helt fallfärdigt? 10-15 balar är ju ingenting. Jag köper och gör åt 27 rundbalar hö/år i snitt och det är inga som helst problem att ha dem alla på loftet rent tyngdmässigt. Då har jag ett litet stall så det är med nöd och en enorm press och staplingsskills som de ens går att få upp så många.