Förvaring stallkläder

Jag ville bara vara helt säker, det sätter sig säkert inte i möbler, men tänkte att det var lika bra att hitta en rutin ändå. Ja, alltså ytterkläder blir ju sjukt skitiga i stallet, jag fryser rätt sällan dock, så kör lager på lager och då klär jag av mig det yttersta plagget när jag jobbar i stallet och de undre är enklare att tvätta.
Jag lyckas smutsa ner mig även fast att jag nästan alltid tar av jackan när jag är igång i stallet. Går typ inte att gå in i stallet utan att bli helt smutsig ;)

Jag tvättar ytterkläder typ varannan vecka minst, och skorna borstas av innan hemgång och torkas av och smörjs och impregnerat varannan månad. Jag bodde i andra hand så fick hitta en metod så det inte skulle sätta sig alltför mkt i möbler och liknande!
Hur gör du för att de ska vara fortsatt vattentäta?
Även om jag impregnerar så tycker jag att när de väl tappat den funktionen så är de inte alls lika pålitliga.

Varannan vecka känns väldigt ofta.

Hur gör du för att de ska vara fortsatt vattentäta?
Även om jag impregnerar så tycker jag att när de väl tappat den funktionen så är de inte alls lika pålitliga.

Varannan vecka känns väldigt ofta.
Har inga vattentäta kläder, regnar det sätter jag en regnkappa som ytterlager. Jag har alltid lager på lager, så kappor och liknande används bara när det är väldigt kallt och jag ska rida ut. Annars är det kjol och tunnare jacka/väst som ytterlager.

Tvättade ridkläder har en plastlåda med lock (jag förvarar alla kläder/textilier så). Stövlar, hjälm etc (rengjorda) har jag i en annan plastlåda.

Sommaren 2023 red jag en häst regelbundet. Då hade jag en plastbag med dragkedja i hallen, där jag förvarade de smutsiga/otvättade kläderna. När/om det blir egen häst igen lär jag hitta på en smidigare lösning (eller förvara stövlarna i stallet - kläderna luktade väldigt mycket av att förvaras med stövlarna på det sättet..).

När jag bodde själv hade jag kläderna i hallen bara, vad jag minns, såg till att ridkläder inte hängde emot de "vanliga" kläderna typ. (Hjälm och handskar bodde i stallet.) Upplevde inte att mina vanliga kläder luktade häst, höll grejerna rena/tvättade vid behov. Men nu är vi två vuxna och hallen är väldigt liten..

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 859
Hemmet Efter att ha haft min älskade etta på Södermalm i över 23 år har jag nu bestämt mig för att sälja den då jag inte bott i den på snart...
Svar
17
· Visningar
879
Senast: MiniLi
·
Mat Hur förvarar ni isbitar i frysen? Jag har tre sådana där isbitsformar från IKEA, men när jag gjort isbitar i dem tycker jag att bitarna...
Svar
13
· Visningar
705
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 126
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Shettistråden del II