hö, fjording...?

Ballerina

Trådstartare
okej,
för att göra en lång historia kort :
En häst i "grannstallet" (fjording) får endast 2 kg hö om dagen. Hästen är ca 145-150 cm i mankhöjd. Ser väldigt tanig ut, nästan som en unghäst.

Nu undrar jag hur mkt ni ger era fjordingar?
Jag tycker detta verkar sjukt lite.. Är det bara jag det?

Sv: hö, fjording...?

Det är alldeles för lite! Jag skulle gissa (utan att veta värdet på höet) att den behöver runt 6-7 kg. Sök på forumet, du kanske hittar rekommendationer där.

Ja detta är på tok för lite... till och med till en fjording...

Är det det enda den får?.. Inget annat alls? Om så är fallet så är det vanvård...

Har en fjording i stallet... som skall banta.... hon är 138 cm och får 8 kilo hö/dag

Jag säger som de övriga: DET ÄR PÅ TOK FÖR LITE! Vanvård kallar jag det för oavsett hur hästen ser ut. :mad:

Inte ens en shettis ska ha SÅ lite liksom.
Oavsett om de är tjocka eller inte ska de ha absolut minst 1.2kg hö/100kg häst och denna fjording väger säkert minst 450-500kg om den är så stor som runt 145-150cm. (eller den BÖR väga det iaf)
Alltså skulle den ha minst 4.5 ggr 1.2kg = 5.6kg MINIMUM.

Men är du helt säker på att dne bara får 2kg hö om dagen? Och får den nåt annat?

stallägaren berättade att hästen bara får 2 kg hö + lite kraftfoder.

Men, i mina öron låter 2 kg för lite för den hästen oavsett vad den får för kraftfoder. Grovfodret ska väl vara "mest" av, inte kraftfodret.
Den ser ju dessutom väldigt tunn ut. :crazy:

Ska försöka luska ut foderstaten mer exakt..

Ojoj,det är verkligen för lite!Jag hade gett minst 4-5kg,även till en fjording som lätt blir fet.Hästen har ju behov av att äta minst 18 timmar per dygn.Om det är så att den blir tjock lätt kan man ju fixa ett hö med lägre näringvärden.

okej,
för att göra en lång historia kort :
En häst i "grannstallet" (fjording) får endast 2 kg hö om dagen. Hästen är ca 145-150 cm i mankhöjd. Ser väldigt tanig ut, nästan som en unghäst.

Nu undrar jag hur mkt ni ger era fjordingar?
Jag tycker detta verkar sjukt lite.. Är det bara jag det?

:eek: 2kg???
nä stackars den hästens mage :mad:
är det utav snålhet eller?

(finns det halm i boxen som den kan äta?)
jag gav min SHETTIS 4kg :crazy:
och min förra fjording som var 148 i mkh gav jag 8kg hö.

Senast ändrad av en moderator:

:eek: 2kg???
nä stackars den hästens mage :mad:
är det utav snålhet eller?

(finns det halm i boxen som den kan äta?)
jag gav min SHETTIS 4kg :crazy:
och min förra fjording som var 148 i mkh gav jag 8kg hö.

som ja fatta de av stallägarn så är det för att (citat) : "han klarar sig på 2 kg om dan, han får 1/2 kg varje gång."
Han står inte på halm, de har spån.

För mig är det ofattbart.. :crazy: :cry: :confused:

som ja fatta de av stallägarn så är det för att (citat) : "han klarar sig på 2 kg om dan, han får 1/2 kg varje gång."
Han står inte på halm, de har spån.

För mig är det ofattbart.. :crazy: :cry: :confused:

ja, det är ofattbart hur en del tänker :cry:
det vore rätt åt ägaren om nån ringde kommunens djurskydd och berättade hur det låg till....
ingen som reagerat på att han ser tunn ut?

tjaaa. det skulle väl vara JAG isf som reagerat på de !
Har inte kollat på han på nära håll lixom.
Såg han på ett par meters avstånd när ägaren skulle rida.
Då uppfatta jag hästen som väldigt tanig. Nästan som en unghäst. Inge "massa" på kroppen.. (om ni förstår?) En fjording brukar väl va lite "grov" mer eller mindre. Den ser inte riktigt "normal" ut.. :crazy:

ska försöka ta reda på va den äter för kraftfoder..

Det är 1,2 kg TS (hö el hösilage) / 100kg häst.
Dvs typ >1,5 kg hö / 100kg häst.

Nej det är det INTE.
Det ÄR 1kg TS/100kg vikt. Men det är minimigiva som ALDRIG får underskridas. Rekommendationen däremot är 1.5-2kg hö/100kg häst.

Ja det är inte särskilt konstigt om hästen är både i mer eller mindre dåligt hull OCH omusklad. 2kg hö ger MAX 18MJ och 200g smbrp men kan ge så lite som 14MJ och 30g smbrp också. :crazy: :cry:
Och även om den får också mer eller mindre kraftfoder så får den knappast sina behov tillgodosedda ändå - om den inte får flera kilon förstås men det finner jag inte troligt.

Men det allra värsta är att den får så lite grovfoder!!!!!! Magen och psyket tar stryk som f-n.

Stackars häst :(
2 kg är alldeles för lite , hästen skulle utan vidare kunna ha en minimi giva på 5-6 kg. Men rekommenderad giva är väll snarare 7-8 kg minst.

Jag antar att ägaren är okunnig? Står det flera hästar i stallet, är det ingen som reagerar på att denna får för lite foder?

Jisses! Även om de skulle vara supervärden i höet är de ju inte klokt!
Min shettis som får ca 6 kg om dagen..

Stackars häst! Min fjording fick 9-10 kg hö om dagen...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: ryujaneiro
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 782
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka