hö, fjording...?

Sv: hö, fjording...?

jag tycker det känns liiiiite udda att gå fram till en total främling och börja babbla om vad hennes häst ska äta. :crazy:
skulle du verkligen göra det?

okaj, ska kolla upp det och se vad jag kan göra.
Måste få veta namn på människan först oxå. Vet bara förnamn..

jag tycker det känns liiiiite udda att gå fram till en total främling och börja babbla om vad hennes häst ska äta. :crazy:
skulle du verkligen göra det?

Det är mer udda och bara ringa och anmäla.

Jag skulle utan tvekan säga att hennes häst får på tok för lite grovfoder och att hon behöver öka det för att hästen inte mår bra av så lite.

Men du kände ju stallägaren och hon som äger stallet borde ju verkligen säga till att hon inte accepterar att man ger sin häst så lite mat!

I mitt stall finns det en häst som är ca 1.80 i mankhöjd, 11 år, halvblod, rids lite grann varje dag. Den får ca 4 kg hö/dygn (2 kg morgon och 2 kg kväll), 1/2 liter kraft foder 3 ggr/dag. Står på halm.

Höftbenen sticker ut, har en ryggrad som sticker upp med gropar bredvid, pälsen står rakt ut (ser ut som den fryser konstant). Finns inget som liknar en muskel på hästen. Ser inte ägaren vilket skick den är i?

I mitt stall finns det en häst som är ca 1.80 i mankhöjd, 11 år, halvblod, rids lite grann varje dag. Den får ca 4 kg hö/dygn (2 kg morgon och 2 kg kväll), 1/2 liter kraft foder 3 ggr/dag. Står på halm.

Höftbenen sticker ut, har en ryggrad som sticker upp med gropar bredvid, pälsen står rakt ut (ser ut som den fryser konstant). Finns inget som liknar en muskel på hästen. Ser inte ägaren vilket skick den är i?

Troligen inte.

Jag tycker också du skall tala om hur mycket hö hästen egentligen behöver typ 8-9 kg hö.

Men eftersom den i dagsläget enligt dig är undernärd så borde den ju ha fri tillgång på ett mycket bra hö och kraftfoder.

Jag har även ett halvblod som mäter 174 cm i manken och han får 13 kg hö per dag. Skulle gärna ge honom 15 kg per dag om han åt upp det...

tänker putta upp den här tråden nu!

nu i helgen skulle stallägarn i det stallet åka bort. Hon fråga mig då om jag kunde ge hö och ta in hästarna en dag.
Det gjorde jag också.
Fick byta täcken osv. Såg då för första gången fjordingen utan täcke (bortsett från det jag sett tidigare när ägaren ridit förbi på en bits avstånd) det var ingen rolig syn direkt. Han var så mager stackarn.
Revbenen syntes och ryggraden stack upp. Inte en enda muskel så långt ögat kan nå. Tyckte så synd om den. :cry:

Har tagit bilder av den med mobilen.

Nästa gång jag ser ägaren så ska jag nog prata med henne. Nu får det vara nog.

Stackars liten.. :( M-I-N-S-T 7 kg HÖ ska den ju ha!

Jag vet flera som får så pass lite grovfoder, det är sorgligt och jag först år INTE varför, inte en chans alltså! Jag fattar inte vad det ska vara bra för att ge så lite! :mad:

:bow: Till dig, bra att du pratar med ägaren. Är hästen mager så borde hon ju fatta något! Om inte, kan du kanske anmäla för en mager häst som bara får gå utan åtgärd är djurplågeri.

Stackars liten.. :( M-I-N-S-T 7 kg HÖ ska den ju ha!

Jag vet flera som får så pass lite grovfoder, det är sorgligt och jag först år INTE varför, inte en chans alltså! Jag fattar inte vad det ska vara bra för att ge så lite! :mad:

:bow: Till dig, bra att du pratar med ägaren. Är hästen mager så borde hon ju fatta något! Om inte, kan du kanske anmäla för en mager häst som bara får gå utan åtgärd är djurplågeri.

Jaa, vissa verkar inte ha ögon att se med. Ägaren är ju som sagt "rädd för att hästen ska bli tjock". :confused: :crazy: vilket är helt galet med tanke på vilket skick den är i.

Om det var min häst skulle jag inte ens rida på den. Den kan knappast må bra av att ha en vuxen ryttare på den där stackars knotiga ryggen! :crazy: :cry: :mad:

vi har haft flera fjordingar här o dom får som alla kallblod 12kilo om dom går ute mkt 10kilo annars /dygn.
2kilo är svält o vanvård .
våran minishettis som inte ´jobbar alls får 3kilo /dygn.

fyy fan ..om du ser sånt REAGERA!! djuret kan inte klaga det får vi människor göra ..ett halvblod ska ha mellan 10 och 25kilo / dag beroende på stl o arbete.

Usch, det låter verkligen jätte hemskt. Du måste berätta hur det går när du har pratat med henne och förstår hon inte-gör en anmälan!!

Ja, jag ska prata med både henne och stallägarn så fort jag får syn på dom! Lovar att hålla er underrättade så fort det händer något!

Så synd om den lille.. :( :cry:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: ryujaneiro
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 782
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka