hö, fjording...?

Sv: hö, fjording...?

i samma stall (fast med annan ägare = stallägaren) finns 2 D-ponnies.
En gammal och en tävlingsponny..
Dom har en "normal" foderstat. Allt är bra med dom.

Sen är det bara denna fjording då.. :crazy: :cry:

Jag äger en fjording och en fjording står inackorderad här. Dom får 7 kg hö var och 1 kg lusern strå var om dagen. Skulle aldrig ge så lite som 2 kg om dagen.Och då är mitt hö analyserat så jag vet vad dom får. Har ägt en shettis för många år sedan och hon fick 4 kg om dagen ibland mer.
Det är ju livsfarligt för denna stackars fjordings mage och tarmar. Tarmarna behöver ju jobba för att det inte ska bli fel kan ju tex bli kolik när som helst. Magsår är nog mycket troligt att denna stackars fjording har nu. Eftersom den inte ens får äta halm. Hästar producerar magsaft dygnet runt oavsett om dom får något att äta eller inte. Och blir det för mycket magsaft så blir det magkatarr och sedan magsår. Sånt behöver ju inte synas på hästen. Fast den står säkert och har ont i magen nu. Tycker du ska prata med ägaren och säga att du anmäler det annars. För det är djurplågeri av allra högsta grad. :(

Nej det är det INTE.
Det ÄR 1kg TS/100kg vikt. Men det är minimigiva som ALDRIG får underskridas. Rekommendationen däremot är 1.5-2kg hö/100kg häst.
Innan vad det 1 kg TS/100 kg häst men du vet, det är ju ändrat nu till 1,2. kanske just för att 1 kg TS var för lite. Anledningen att jag vet detta är att jag har kontakter med foderansvariga på flyinge.

hej, detta blir jag arg över, hur kan ägaren säga så.mig vetligen finns det ingen häst eller ras som klarar sig på så lite hö.Min fjording (som har fång dessutom) får 7½ kg/ dygn och det är inte så mycket. kunde gått ha gett 8-9 kg.

precis.. blir så ledsen av att se den stackarn stå och tugga på 1/2 kg om gången. Det är ju lixom ingenting.. :crazy: :cry: :mad: :confused:

Men det är ju bra att du reagerar- om ingen annan gör det! Klarar sig på 2 kg hö, det var det snålaste jag hört. Att äga en häst handlar väl inte om att "få den att överleva" utan att den har ett värdigt liv och mår bra. Har du någon kontakt med ägarna eller de andrar ponnyryttarna? För då kan du ju bara slänga ur dig någon fråga om att "har han varit sjuk?- han ser så tunn ut" eller fråga nåt i stil me "är han svår att hålla i hull" Och så kan du ju ge tips på foderstatsprogram. De måste helt enkelt vara extremt okunniga. Att hota med att anmäla kanske är fel väg att gå.. men om de inte lyssnar så kanske det blir tvunget.

jag känner inte ägaren till hästen (aldrig pratat med)..
Stallägarn känner jag väldigt väl däremot. Ska försöka prata lite försiktigt med henne om det. Vill se att hästen mår bra.. Men samtidigt känns de ju som man klampar in på deras "revir".. Bäst att ta det lite diskret..

har fått höra foderstaten nu !

Han är alltså en fjording på 18 år, 137 cm. Rids.

2kg hö
1 kaffekopp havre
1 kaffekopp betfor.

Ägarens kommentar till det hela är:
"Jag är rädd att han ska bli tjock, han klarar sig på det där"

:crazy: :crazy:

Har hästen halm som strö?

Hur som så är detta grov vanvård som ägarna utför av denna häst. Och då har man rätt att trampa in både på revir och på andras tår regält, vilket jag hoppas att ni som tittar på tänker göra.

Usch, stackars häst! Det är alldeles för lite! Min medryttarhäst, som är en 27-årig fjording, får 5 kg hö per dag (mycket energi- och proteinrikt hö), 3 nävar müsli, morötter och mineraler. Dessutom får han ca 1-2 kg halm. Han är precis lagom i hullet, men han är extremt lättfödd, även för att vara fjording. SKulle jag ha en egen fjording skulle den nog få 6-7 kg hö, men detta beror självklart på hullet på hästen.

Du borde anmäla det helt klart, om du inte kan säga till dem så de bättrar sig!

Det är ingen fråga om att trampa i någons revir, det är en fråga om ett djur som behöver hjälp!
Det är verkligen inte bra för hästen att få så lite kraftfoder varje dag, den behöver betydligt mera!

Hoppas du gör något åt det, eftersom du verkar vara den enda som reagerar :crazy:

Innan vad det 1 kg TS/100 kg häst men du vet, det är ju ändrat nu till 1,2. kanske just för att 1 kg TS var för lite. Anledningen att jag vet detta är att jag har kontakter med foderansvariga på flyinge.

Okej, jag har den senaste versionen av foderhäftet från SLU och där står det 1kg TS, så det måste vara väldigt färskt det där med 1.2kg TS. Men bara BRA i så fall!! (ehrm - kanske får i så fall öka även för "min" häst som får strax över minimigivat bara pga kraftig övervikt/lättföddhet)

2kg!! :eek: Herregud, jag skulle inte tveka att anmäla den hästägaren för vanvård!

mm, tycker så synd om honom. :( :cry:

någon som vet hur man går tillväga för att få någon att kolla upp de?
(anmälan)

(anmälan)

Ring till djurskyddsmyndigheten och säg att du vill göra en anmälan. Du kan vara anonym. Så får du tala om varför och så avgör de hur brådskande det är.

(anmälan)

Jag tycker det är fel väg att gå.

Varför inte börja med att prata med ägaren.
Ta fram fakta som visar på hur mycket en häst behöver i grovfoder och visa.

Hände det inget efter det tycker jag att man kan anmäla.
Men att börja med det är både fel och fegt.
Alla har rätt till en chans att rätta sina misstag.

/ÅSa

Okej, jag har den senaste versionen av foderhäftet från SLU och där står det 1kg TS, så det måste vara väldigt färskt det där med 1.2kg TS. Men bara BRA i så fall!! (ehrm - kanske får i så fall öka även för "min" häst som får strax över minimigivat bara pga kraftig övervikt/lättföddhet)

Det är väl inte nytt med 1,2 kg TS?
Det stod i alla böcker och liknande när vi läste om foder på gymnasiet, och då visste jag ändå om det innan jag började där. (-03)

Jag kan inte påstå att jag tycker det är fel och fegt.
Visst, man kan chansa och prata med hästägaren, men personen som startade tråden känner ju uppenbarligen inte hästägaren, och det kan ju vara en person som fått anmärkningar förr, eller som gör det av ren snålhet, lika gärna som det kan vara en person som är okunnig.
Visst, som sagt kan man chansa, men då kan man oxå få den risken att hästägaren bara höjer för stunden och sänker lika mycket snart igen.
Så då måste man nästan hålla koll så personen inte gör så..

Våra får 7-8 kg hö var per dag. De får hö som är sent taget för att kunna äta större mängd utan risk för fetma och fång.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
831
Senast: ryujaneiro
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 782
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka