Hö av fjolårsvall

K

kali

Är ute efter hö som inte är så näringsrikt till min lättfödda fånghäst. Fundrar på att köpa hö som är gjorts i år av vall som inte slogs förra året. Undrar om någon har erfarenhet av liknande foder??

Sv: Hö av fjolårsvall

Varför ska du ha ett näringsfattigt hö? en fånghäst har samma näringsbehov som en frisk häst. Ett bra grovfoder är det bästa, så du slipper kontra med massa kraftfoder, för det är det du bör undvika. Det är lät o tro att en fångis ska ha proteinfattigt hö, men det är fel, tyvärr är det allt för vanligt att fångisar går med proteinbrist.

Men då borde det bli väldigt kolhydratrikt foder eftersom det har matsäck med sig sen i fjol. HH

Varför ett näringsfattigt foder?

Helt enkelt för att hästen ska ha att äta under tillräckligt lång tid, dvs 14 - 18 timmar. Har man en häst som behöver typ 60 MJ och ett hö med 8,5 MJ per kg foder är näringsbehovet tillfredställt långt innan ätbehovet är det. Jag tror det är ett dilemma som många med lättfödda hästar känner igen.

Det betyder naturligtvis inte att det inte ska vara ett välbalanserat foder, med bra förhållande mellan energi och protein och mellan mineralerna. Det är därför vi är intresserade av att höra om någon annan har erfarenhet av hö av fjolårsgräs. Blir det användbart eller blir det bara halm?

Tyvärr verkar många höbönder satsa på så näringsrikt som möjligt. Bonden vi har pratat med ska slå fjolårsgräs på försök (det har väl växt upp en del nytt i det också vid det här laget), främst för att sälja till en som har Highland cattle.

mvh Kali

Tack för synpunkten. Det är en aspekt som jag inte har tänkt på. Hmm...

mvh kali

Om man slår fjolårsgräs borde det även kunna bli problem med den hygieniska kvaliteten. Det kan ju växa till svampar på stående gröda...

Sara

Varför ett näringsfattigt foder?

Helt enkelt för att hästen ska ha att äta under tillräckligt lång tid, dvs 14 - 18 timmar. Har man en häst som behöver typ 60 MJ och ett hö med 8,5 MJ per kg foder är näringsbehovet tillfredställt långt innan ätbehovet är det. Jag tror det är ett dilemma som många med lättfödda hästar känner igen.

Det betyder naturligtvis inte att det inte ska vara ett välbalanserat foder, med bra förhållande mellan energi och protein och mellan mineralerna. Det är därför vi är intresserade av att höra om någon annan har erfarenhet av hö av fjolårsgräs. Blir det användbart eller blir det bara halm?

Tyvärr verkar många höbönder satsa på så näringsrikt som möjligt. Bonden vi har pratat med ska slå fjolårsgräs på försök (det har väl växt upp en del nytt i det också vid det här laget), främst för att sälja till en som har Highland cattle.

mvh Kali

"Fjolårsgräs"? Det som bara har lämnats på rot sedan i fjol blir det ju inget foder av, bara en massa torrt gammgräs! Vill man ha ett foder som ger ett längre tuggkänsla så ska grovfoder slås när det gått i ax. Näringsvärdet är ju fortfarande bra och dom kan få en rejäl giva. Som bonde vill man ju ha ett så näringsrikt grovfoder som det bara går, har man mjölkor så kan det ju inte bli bra nog.

Vi slår aldrig foder till våra mjölkor och hästar samtidigt utan med c:a 2 veckors intervall.

Kicki :)

Är det inte bättre att försöka få tag i bra halm nånstans, att komplettera ett riktigt bra hö med, för att tillfredsställa tuggbehovet?

Jag använder själv det till min stackars hungriga fånghäst... Som normalt sväller av att SE en höbal...

menar du gräsfröhalm?

isf är den ju bra men jag har hört att man ska se upp med den hygieniska kvaliteten. Det ska man väl iofs med alla foder....:smirk:

Sara

nu vet inte jag vart du bor men han jag beställde hösilage av hade hö också, och bla så tog han en ganska sen skörd just för dom som vill ha lite lägre energi värde. för jag antar att det är det du är ute efter, lågt energi värde men ändå bra med protein.

nu vet inte jag vart du bor men han jag beställde hösilage av hade hö också, och bla så tog han en ganska sen skörd just för dom som vill ha lite lägre energi värde. för jag antar att det är det du är ute efter, lågt energi värde men ändå bra med protein.
Proteinhalten sjunker mycket snabbt när vallen mognar och gräset går i ax.

Den lämpligaste åtgärden, som dock inte faller alla i smaken, är att öka hästens motion! Då kan man fodra normalt men ändå ha en välbyggd häst.

Ja eller ha ett hö med mycket proteiner i och sedan ge halm till det. Då borde man komma upp i ganska så stora volymer. Detta gäller dock att det är ett bra halm år. Inte alltid så lätt att veta i förväg.

Mvh

Tora

Finns det någon relevant analys man kan göra för att få veta om så är fallet?

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
621
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 340
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 552
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka