K
kali
Är ute efter hö som inte är så näringsrikt till min lättfödda fånghäst. Fundrar på att köpa hö som är gjorts i år av vall som inte slogs förra året. Undrar om någon har erfarenhet av liknande foder??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför ett näringsfattigt foder?
Helt enkelt för att hästen ska ha att äta under tillräckligt lång tid, dvs 14 - 18 timmar. Har man en häst som behöver typ 60 MJ och ett hö med 8,5 MJ per kg foder är näringsbehovet tillfredställt långt innan ätbehovet är det. Jag tror det är ett dilemma som många med lättfödda hästar känner igen.
Det betyder naturligtvis inte att det inte ska vara ett välbalanserat foder, med bra förhållande mellan energi och protein och mellan mineralerna. Det är därför vi är intresserade av att höra om någon annan har erfarenhet av hö av fjolårsgräs. Blir det användbart eller blir det bara halm?
Tyvärr verkar många höbönder satsa på så näringsrikt som möjligt. Bonden vi har pratat med ska slå fjolårsgräs på försök (det har väl växt upp en del nytt i det också vid det här laget), främst för att sälja till en som har Highland cattle.
mvh Kali
Proteinhalten sjunker mycket snabbt när vallen mognar och gräset går i ax.nu vet inte jag vart du bor men han jag beställde hösilage av hade hö också, och bla så tog han en ganska sen skörd just för dom som vill ha lite lägre energi värde. för jag antar att det är det du är ute efter, lågt energi värde men ändå bra med protein.