Hambo

Trådstartare
Jag har varit och tittat på ett sto i dag.
Hon har de senaste 10 åren ( tror jag ) fått 8 föl, hon går med föl nu.
Hon var inte direkt vacker, hon såg fet ? ut och magen hängde verkligen i backen samt att hon var svankryggig .
Hon är inte heller riden under sin karriär som mamma.
Hon är född-92 ( Islandshäst) Jag red henne när hon (och jag) var yngre och hon var verkligen en läckerbit . Jag är nu inne på att köpa henne, som lätt ridhäst och sällskapshäst, men frågan är om det går att "Göra Häst" av henne igen ? Vad tror ni ?
Hej från en undrande Hambo

Sv: Hmmm

Svankrygg och stor mage kan ju vara vanligt när de fått många föl. det behöver ju dock inte påverka hästen mer än i skönhetssyfte.
Om hon dessutom har bara gått med föl de senaste 10 åren så borde hon ju nästan vara lite burkig. man visst går det säkert att göra häst av henne igen :) en det kan nog ta sin lilla tid. Men om du inte har några större ambitioner så kan det säkert bli en utmärkt liten polle!

Se bara till att veterinärbesiktiga innan!! så det inte döljer sig ngt "skit".

Lycka till! :):)

Jag tro nog jag vet vilken häst det är, har hon eksem med.
Är det den hästen så har hon sin rätta plats som avelssto och fölen hon ger är ju inte dåliga.
Jag tro inte hon håller som ridhäst i längden efter så långt tid som avelssto, kanske till lättare promenadridning

Det är det stoet som du menar valvis.
Jag är ju ute efter ett sto som är jämnårigt med mina hästar att ha till
sällskap och lättare ridning .
Jag ser inte eksemet som ett problem ( för mig )
Jag fick ta bort en häst för ett år sedan och tycker det börjar bli jobbigt att aldrig kunna rida ut på bara en häst, då mitt sto inte klarar att vara ensamt.
Tillräckligt många staket och söndriga boxar ( och trasig häst) har givit mig den insikten !
Hej från hambo

Bukig är hon med besked !
Men jag gillar henne faktiskt ( Jag är lite bukig jag med:grin:)
Hej från hambo

Jag tro nog jag vet vilken häst det är, har hon eksem med.Är det den hästen så har hon sin rätta plats som avelssto och fölen hon ger är ju inte dåliga.

Tyvärr håller jag inte med dig där.

I övrigt kan märra nog fungera bra som sällskapshäst och skogspromenader med lätta ryttare.

AM

Då ingen av hennes avkommor har eksem och hon är import så verka det ju inte går i arv. Och hennes avkommors avkommor har inte heller eksem. Så det bör inte vara problem.

Till Hambo. Jag älska henne och avkommorna är inte dåliga du har en del på min hemsida med nya bilder. Har själv varit sugen på henne då ungarna verka har rörelser ut över det vanliga.
Blir det bara promenad ridning så håller hon nog.

Det låter som min historia :D

Min häst köpte jag för 2,5 år sedan.. Eller, jag har snarare haft henne i 2,5 år, jag hyrde henne första halvåret från ett ridläger där hon gått 2 somrar. Hon har haft 11 föl, är 20 år gammal och helt fantastisk! Jag fastnade direkt. Nej, hon är ingen jätteskönhet i kroppen, men hon har blivit mycket finare sedan hon kom till mig. Hon har också eksem, men det märktes knappt den här sommaren som var. Antagligen för att jag tog hand om det på ett bra sätt.
Hon är fortfarande otroligt angenäm att rida, hon går som en klocka och är väldigt ambitiös. Jag ångrar inte för en sekund att jag köpte den här hästen. Det syns självklart att hon är lite bukig, men tack vare mycket motion och ordentligt med mat har hon nu byggt muskler och ser väldigt bra ut med tanke på hennes historia.
Hon har varit frisk och skadefri under hela min tid med henne.

Vill du så kan du. Jag har lagt ner otroligt mycket tid på henne. Pga hennes eksem gäller installning sommartid (ute 7:30-14:00). Men hennes underbara personlighet väger upp det.

Såhär såg skrutten ut dagen jag tog hem henne och under första perioden:
29218917.jpg

29218919.jpg

Idag:
29218994.jpg

29218997.jpg

Tack för det !
Men din häst var inte i närheten av "Min häst" under er första period.
Men jag måste säg att hon ser läcker ut !
Hej från Hambo

Jag ser inte mig själv som en Lätt ryttare snarare "Mellanklass":o
67 kg för tillfället.
HfH

Den där var ju i jättefint skick, en sån där bukig fölmärr som Hambo pratar om ser många gånger värre ut än det där.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver skriva av mig... och nej, innan någon anmäler till polisen - det är inte ett människobarn det är talan om. Men min hästs bebis...
Svar
14
· Visningar
2 594
Senast: Tualma
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 574
Senast: _Taggis_
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?