Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hmm...

va? får de samma mat som de som är startklara??

ang skador, så vad anser du/ni när ett fullblod med "bruten" manke, reser sig på bakbenen gång på gång och reagerar kraftigt när man trycker och känner samt visar ett slags obehag när man bara stryker handen över detta ställe!! samt ett fbl som går löp blir halt, tas till veterinär och ultaljudas vilket visar en blödning i gaffelbandet. Fortsätter tränas och startar igen efter 3 månader!!!! gaffelbandsskador har en läkningstid på minst 6 mån enligt min veterinär!! men tydligen inte hos era fullblod!!

.... Vad har du varit hos för tränare igentliggen?????? Var snäll och PMa det till mig...

De finns väl mer och mindre seriösa tränare i alla sporter.

Att hästarna får mycket mat är för att de ska kunna prestera och klara av att bygga muskler samt behålla hullet. Fullblod är inte så pigga på att stoppa i sig tillräckligt med grovfoder (det krävs stora energimängder) när de är i högre kondition alltså måste man få i dem tillräckligt med kraftfoder. Mina hästar är ute ett par timmar/dag i små rasthagar men tyvärr har jag inte tillräckligt med hagar för att alla ska kunna vara ute hela dagarna. Jag kompletterar därför med ridning och skrittmaskin samt pyssel i stallet.

Men även om jag skulle kunna ha alla ute 8 timmar/dag så skulle det inte vara optimalt så hästarna behöver stå inne för att hinna få i sig tillräckligt med foder och vila.

Vad gäller tex en gaffelbandsskada så gäller olika teorier om vad som är bäst. Vissa veterinärer tycker att de ska läka under lätt belastning/träning och andra strikt vila och skritt. Det är väl ändå upp till varje tränare/hästägare att ta ställning till sin egen häst och eftersom du tittade på hästen måste de övervägt att sälja som ridhäst och pensionera den. En häst som är halt presterar inget vidare och alltså är det ingen vits att starta den, men tyvärr finns det nog många ridhästar vars ägare inte ens visste att det fanns ett gaffelband eller var det griffelband???...

En bruten manke läker med lite vila men den borde kanske var billig om den är till salu. Själv sålde jag en häst med bruten svansrot en gång och med ett par månaders vila var de nya ägarna mycket nöjda med henne.

Vad det gäller boxarna på Täby så håller alla stallarna godkända boxmått, och stallarna besiktigas regelbundet.

Hoppas att du kan få en bättre uppfattning om vår hästhållning.

Vad gäller tex en gaffelbandsskada så gäller olika teorier om vad som är bäst. Vissa veterinärer tycker att de ska läka under lätt belastning/träning och andra strikt vila och skritt.

Skulle precis skriva det. Lätt belastning för att det ska läka och hålla är det råd jag hörde då jag följde med en häst in pga mkt svag markering som visade början till gaffelbandsskada vid ultraljud.

Däremot sa vet också (ATG) att det var bra om hästen slapp starta
och påpekade att h*n sa det eftersom vissa både galopp o travtränare skulle tyckt det var så lite att de startat ändå:crazy: Visst finns mindre seriösa särskilt i en sport med pengar inblandade.
Sa även att ridhästfolk också skulle kunnat fortsätta rida utan att ens märka pga det var så vaga symtom, med total nerbrytning som följd i värsta fall.
Så mindre seriösa finns nog överallt tyvärr.

ang skador, så vad anser du/ni när ett fullblod med "bruten" manke, reser sig på bakbenen gång på gång och reagerar kraftigt när man trycker och känner samt visar ett slags obehag när man bara stryker handen över detta ställe!! samt ett fbl som går löp blir halt, tas till veterinär och ultaljudas vilket visar en blödning i gaffelbandet. Fortsätter tränas och startar igen efter 3 månader!!!! gaffelbandsskador har en läkningstid på minst 6 mån enligt min veterinär!! men tydligen inte hos era fullblod!!
uräkta mig nu går du för långt du borde nog tillbringa en tid i galoppstall vi köper inte hästar för flera hundratusen - en miljon och sen inte tar hand om dom.Men jag håller med dig lite om att dom står inne lite mkt på banan men det är mkt pga att täbygalopp inte har mer mark att bygga på. Men du har nog varit i fel stall låter det som man ska inte dra alla över en kant.

Jag finner inte ord för det vidriga och otäcka jag såg..

Men hur kan man sätta in en länk på detta på ett sådant här forum?
Tror du att det är så vi behandlar våra hästar här i Sverige??
Och hur vet man säkert att allt detta är relaterat till galoppen?
Det kan ju vara i hoppklipt en del oxå..
Men tycket ändå att det är sjukt, att man behandlar hästarna då..

Men både jag och alla andra som är relaterade till galoppen här inne kan garantera att det är inte så här vi behandlar våra hästar!!

Mvh Maria

uräkta mig nu går du för långt du borde nog tillbringa en tid i galoppstall vi köper inte hästar för flera hundratusen - en miljon och sen inte tar hand om dom.Men jag håller med dig lite om att dom står inne lite mkt på banan men det är mkt pga att täbygalopp inte har mer mark att bygga på. Men du har nog varit i fel stall låter det som man ska inte dra alla över en kant.

Du, jag kan tala om för dig att det var mkt värre än så här det var.. :cry: jag kan inte skriva mera med tanke på att jag inte vet vilka som är ärliga och vilka som känner vilka.. hoppas ni förstår vad jag menar!!

Är det någon som personligen vill veta så får ni PM:a mig...

De finns väl mer och mindre seriösa tränare i alla sporter.

Att hästarna får mycket mat är för att de ska kunna prestera och klara av att bygga muskler samt behålla hullet. Fullblod är inte så pigga på att stoppa i sig tillräckligt med grovfoder (det krävs stora energimängder) när de är i högre kondition alltså måste man få i dem tillräckligt med kraftfoder. Mina hästar är ute ett par timmar/dag i små rasthagar men tyvärr har jag inte tillräckligt med hagar för att alla ska kunna vara ute hela dagarna. Jag kompletterar därför med ridning och skrittmaskin samt pyssel i stallet.

Men även om jag skulle kunna ha alla ute 8 timmar/dag så skulle det inte vara optimalt så hästarna behöver stå inne för att hinna få i sig tillräckligt med foder och vila.

Vad gäller tex en gaffelbandsskada så gäller olika teorier om vad som är bäst. Vissa veterinärer tycker att de ska läka under lätt belastning/träning och andra strikt vila och skritt. Det är väl ändå upp till varje tränare/hästägare att ta ställning till sin egen häst och eftersom du tittade på hästen måste de övervägt att sälja som ridhäst och pensionera den. En häst som är halt presterar inget vidare och alltså är det ingen vits att starta den, men tyvärr finns det nog många ridhästar vars ägare inte ens visste att det fanns ett gaffelband eller var det griffelband???...

En bruten manke läker med lite vila men den borde kanske var billig om den är till salu. Själv sålde jag en häst med bruten svansrot en gång och med ett par månaders vila var de nya ägarna mycket nöjda med henne.

Vad det gäller boxarna på Täby så håller alla stallarna godkända boxmått, och stallarna besiktigas regelbundet.

Hoppas att du kan få en bättre uppfattning om vår hästhållning.

Griffelben och gaffelband!!! vadå griffelband???

HALLÅ!! hemska saker händer i alla ridsporter.. varför bara klippa ihop alla tragedier.. Men fy va hemsk film...Det blir så ja mår illa..

nästan så man borde klippa ihop en film själv om hur bra dom kan behandlas, hur stora fina ställer det finns o träna på i världen, hur en del köps som ridhästar och sen gör någon annan människa glad, hur ompysslade dom blir.. För som det är sagt ovan det är inte en jävel som köper dyra hästar för att bryta ner dom med flit!!

"Vi måste tänka som hästen, för hästen kommer aldrig kunna tänka som oss" - Sir Mark Prescott

Senast ändrad av en moderator:

Nej, sorry jag missade ett "inte" däremellan :o :crazy: Men det trodde jag att du kanske kunde gissa dig till...eftersom allt det jag skrev gick ut på "rätt foder till rätt individ"
Jag skulle också vilja ha ett PM om vilken tränare du varit hos?

Senast ändrad:

Just det det är ofta så det låter bland många ridhästägare. Det jag menar att det finns massor med hästar som rids och sköts av okunningt folk. Inom galoppen är vi väldigt måna av att ta hand om våra hästar och räcker de inte till så ska de omplaceras/säljas.

Jag har börjat begära ordentligt betalt för mina hästar då jag tröttnat på folk som ska köpa billiga men kärnfriska hästar. Har en gång fått höra att min häst borde vara billigare när den säljs som ridhäst eftersom den inte gillade att löpa... Som om det har någon betydelse i dess framtida ridhästkariärr...

Även jag är nyfiken på vem du har besökt.

Jag vill också gärna veta. Har själv köpt fullblod från Täby och är delvis inblandad i andelshästar så jag är mycket angelägen om hur hästarna sköts.

Du, jag kan tala om för dig att det var mkt värre än så här det var.. :cry: jag kan inte skriva mera med tanke på att jag inte vet vilka som är ärliga och vilka som känner vilka.. hoppas ni förstår vad jag menar!!

Är det någon som personligen vill veta så får ni PM:a mig...

Hmm... Antingen står du för din kritik eller inte, eller?

*Knapplån*

Den här debatten kommer inte att hålla sig inom forumreglernas gränser. Det kommer ohjälpligen bli så att någon kommer att börja diskuter än den ena än den andra identifierbara prsonen. Jag förklara den därmet för avslutad. Om någon tycker att jag har fel går det bra med ett PM.

/tifo

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 352
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: escodobe
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka