Status
Stängd för vidare inlägg.
T

trullslitenmedtuff

Säger inte att det alltid är såhär, men får mig en ordentlig tankeställning, finns det någon här som kan seriöst förklara för mig hur häsarna egentligen mår/trivs som gallophäst? man blir ju lite fundersam...

http://www.youtube.com/watch?v=CFQYHuVihZw

Sv: Hmm...

Videon är väldigt hemsk och rå det måste jag hålla med om. Men den känns som att den är gjord av någon som inte vet något om galopp eller hästar överhuvudet taget.
Galopp är absolut en sport som det förre kommer risk för att man går om kul osv.
Men sen får man inte glömma att det oftas ser värre ut.
Galoppörer som går på banan älskar att gå på banan, dem hästar som inte lyckas på banan blir oftas riktigt bra ridhästar.
Avlivar man hästar så är det skador det handlar om.
Och sen finns det säker hemska/sjuka saker som händer med galoppörer det kan jag inte neka.
Hästarna som står på banan eller i andra stallar, är ut mer än bara 1 timme.

Senast ändrad av en moderator:

Det var något av det vidrigaste jag sätt! Men så stänger jag av tvn i vanligga fall när det visas djurplågeri... Mår skit av sådant...

Men seriöst... Tror du att detta händer ofta? Med tanke på att Galoppsporten finns på alla kontinenter (förutom polerna) och det går så extremt många lopp varje dag så under tillräckligt många års tid så kan du tyvärr plocka i hopp riktigt otäcka olyckor. Men seriöst, detta hör inte till vardagen,.... Det händer oftare olyckor i trafiken än på galoppbanan....

Vad det gäller att Galopp hästen knappt kommer ut ur boxen, för det första så är hästen i filmen knappast i (seriös) träning, vilket naturligtvis inte gör saken bättre, men ”misären” har knappast med att hästen är en galopp häst att göra....

Kommer du in till en seriös tränare så har hästarna det väldigt bra, för missköter du en galopphäst lär den inte prestera något på banan. Banvetrinären låter den dessutom inte löpa om den inte ser fin och välmående ut osv... Fullbloden (och araberna för den delen) som är i träning är väldigt påpassade och extremt välskötta....

Vad det gäller vad som händer fullblodet efter löp karriären kan jag enbart referera till Fullbloden i Sverige/Skandinavien. Majoriteten av Fullbloden omsätts som ridhästar, inte minst säljs en hel del till Finland där det inte finns någon Galoppsport, men de är uppskattade ridhästar. Många fullblod blir fälttävlandshästar, en del sätts i ridhäst aveln osv.

De flesta fullbloden är dessutom numera ganska så dyra, trotts att de skall ur träning av olika orsaker. Detta har gjort att de flesta hamnar hos seriösa hästhållare. Inte som vissa stackars travhästar som skänks bort och kan ses vanvårdade hos barn som har fått en häst av sina föräldrar som inte vet något om att hålla en häst...

Vad det gäller hanteringen av hästarna som du ser i filmen där de säljs osv... ÖNSKAR att det bara var fullblod, för problemet har knappast med galoppen att göra, önskar som sagt att problemet var begränsat på något sätt. Men detta är ett problem som har med djurnäringen i stort att göra... Inte begränsat ens till Galopp och trav sporterna.... Inte ens begränsat till hästnäringen...

Tror du att avlivning+slakt går till så i Sverige så vakna upp! Vad har det med Galoppen som sport att göra? Vidrigt att se på så klart.... Men halååå! Bilder som dessa, då mest av kor iofs, fick mig att vara vegetarian i 4 år. Numera äter jag kött, men håller mig till svenskt efter som transporter+slakt är kontrollerad.

Köper du hästkött i affären så kan jag upplysa dig om att det knappast är fullblod, mestadels ardenner som är uppfödd som köttdjur. Men även här kan man knappast vanvårda, dels pga kontroller, men framförallt för att köttet inte blir något bra om djuret är vanvårdat!!!

Hoppas att detta svar var ”seriöst” nog... Med vänlig hälsning Ninni Westerlund

eftersom jag har mycket lite erfarenhet av galopphästar & allt runtomkring dem så beslöt jag mig för att fråga er som kan lite istället.., och nej, jag tror inte att alla gallophästar har det såhär, absolut inte, såklart det händer olyckor, men det gör det i alla sporter.
svar till Ninniw :
"Tror du att avlivning+slakt går till så i Sverige så vakna upp! Vad har det med Galoppen som sport att göra? Vidrigt att se på så klart.... " nej, det tror & hoppas jag inte, har bara varit med om 1 avlivning & det var hemma på gården.

tack så mycket Ninni Westerlund för svaret, jag lät väll helt korkad när jag skapade denna tråden, men blev lite kunfundersam & paff tror jag.

Det nesta köttet som jag äter är nötkött, ser ja gatt det står "hästkött" på eller så, så brukar jag välaj bort det.

Hoppas att du kanske vill komma förbi galoppbanan i Sthlm någon dag så skall jag personliggen ta dig på en rundtur...

Ninni och jag har samma åsikter och är båda två aktiva inom sporten. Hästarna sköts minitiöst för att kunna vara skadefria och prestera så bra som möjligt. I skandinavien är vi mycket måna om att sälja hästarna till bra hem och de flesta blir kanonfina ridhästar under många år efter sin galoppkariärr. De flesta galoppörerna pensioneras redan vid ca 4 års ålder i fall de inte är bra nog eller drabbas av lättare skador. Det är bättre att sälja hästen som ridhäst innan den är totalt körd i botten och tex en lättare senskada håller alldeles utmärkt (bara den har fått läka ut) om hästen bara används till vanlig ridning. De hästar som tex bryter ett ben allvarligt avlivas för det mest av nödslakt eller banveterinären precis som en ridhäst som har bröt benet i hagen... Som tur är så sker det inte så ofta och många frakturer går nuförtiden att operera.

Filmen är gjord i Australien enligt eftertexten. Där samt i USA är all djurhantering en stor industri. Jag tror nog deras tjurar på de stora rancherna behandlas på ungeför samma sätt. Om man lägger tid på att sätta ihop en film som den här så plockar man naturligtvis ihop de värsta bilderna man kan hitta. Att visa bilder på massa slaktavfall och styckning av döda hästar ser alltid makabert ut men med introduktionen innan förstärks känslorna.

Olyckan där nästan ett helt fält av hästar går omkull pga massor med fåglar är världskänd och sker i australien. Den har visats massor med gånger på olika typer av "låt kameran gå"-program och är en ren olyckshändelse där jag tror ryttarna slår sig mest...

Om du är intresserad av galoppsporten så kan du leta efter lite fler youTube-klipp. Historien om hästen Barbaro är sorlig men där gjorde ägare och inblandade allt för att rädda sin häst under 6 månader men tyvärr gick det inte vägen och hästen var tvungen att avlivas för att han inte skulle lida. Dessutom är du som Ninni sa varmt välkommen att besöka de svenska galoppbanorna och se hur vi jobbar med våra hästar till vardags/löp.

Själv tycker jag att det är bättre om vi äter hästkött i sverige så att våra svenska hästar slipper gå på slakttransporterna till Italien som är minst lika hemska som i filmen.

Hoppas att du kanske vill komma förbi galoppbanan i Sthlm någon dag så skall jag personliggen ta dig på en rundtur...
Som en tidigare deltagare i en Ninni-visning kan jag starkt rekommendera en guidad tur. Inte en detalj utelämnades!

Säger inte att det alltid är såhär, men får mig en ordentlig tankeställning, finns det någon här som kan seriöst förklara för mig hur häsarna egentligen mår/trivs som gallophäst? man blir ju lite fundersam...

http://www.youtube.com/watch?v=CFQYHuVihZw

Olyckshändelserna med hästar som går omkull i början av filmen är en sak. Tyvärr händer sådant, och det är inget unikt för galoppen. Det sker även i hoppning och inte minst fälttävlan. Ryttarna som själva riskerar livet i sådana händelser försöker naturligtvis minimera riskerna. De råkar ju själva lika illa ut som hästen om inte värre, så att tro att man "enbart" riskerar hästen för pengar är lite naivt. Vad ska man med prispengarna till om man inte själv överlever?

Vad gäller de hemska scenerna i resten av filmen så finns det ju inget som säger att det är just kapplöpningshästar det gäller. Det skulle ju kunna vara vilka hästar som helst. Själv har jag något minne av att jag sett samma video och att det då gällt "vilda mustanger" som fångats in.

Att en häst skjuts och sedan vinschas in i en bil har inget med galopp att göra. En häst är ett stort djur och kan inte lyftas och bäras i famnen. Vinsch och kran är vad man måste använda. Hästen är död och lider inte.

Det är hur hästen behandlas i livet, inte efter, som betyder något.

Mvh QP

Jag tycker inte man ska uttala sig om man inte varit i ett galopp stall under en längre tid !! Vad man ser på Youtube och på galopp banan är inte verkligheten ! Att en häst bryter ett ben i ett löp är verkligen väldigt tråkigt. Men det är ibland så lite som gör att en häst kan bryta benet, ett fel steg.. Dåligt underlag .. Jag har en fullblods kille på 4 år som jag köpte direkt från banan. Han blev totalt knäckt av att stå i ett vanligt stall med 9 andra människor springandes runt omkring i stallet, (jag hyrde en box) Nu har jag flyttat till ett annat stall med endast 2 hästar i och fasta rutiner och samma folk ! Och det är först nu som han har börjat gå upp i vikt. Han var sååå j*vla fin när han kom från banan. Men ett vanligt stall ute på landet knäckte honom totalt ! Och vad är det som säger att en Dressyr häst har det så himla mycket bättre ? Rörelserna som en dressyr häst gör är inga naturliga rörelser. En fälltävlans häst utsätts för precis lika mycket påfrestning och fara som en galopp häst gör ! Jag fattar verkligen inte varför alla ska klaga på galopp sporten. Vilken häst sport är helt fri från risker ??

Filmen är överdriven åt alla håll. Inte bara ur svenskt perspektiv utan ur en världomfattande syn på hästar. Fullblod är en stark ekonomi och det är mycket pengar som står på spel, det gör att ägarna, tränarna och alla andra inblandade är måna om att hästen ska hålla så länge som möjligt, att hästen ska må så bra som möjligt. En häst som inte mår bra vinner inga lopp! Och det är det vi vill att hästarna ska göra.

Hur som helst så händer det massor med olyckor inom galoppen, främst inom hopp-galoppen. Men det ser oftast värre ut än vad det är. Dessutom är det inte så att om en häst ramlar så slaktas den, det är massor med hästar som ramlar och tävlar snart igen - ingen skada skedd alltså trots att det såg illa ut när hästen och jockeyn voltade framåt stupa.

Att filmen är obehaglig när den visar slakbilder är sant. Och det är sådär det ser ut i slakterier över hela världen, inkl Sverige. Vart tror folk att hästens oanvändbara delar hamnar när man slaktar dem?
Köttet används till mat för människor och djur, men resten kasseras.

Galoppsporten har sina avigsidor, men det är en bra sport också! Det finns många fina sidor och sporten gör mycket gott!

Jag tycker också du ska försöka få en titt på vad som sker på galoppbanorna och i stallarna, hur hästarna mår. De är kanonfina och de som inte trivs säljs.

Och eftersom jag är starkt emot slakttransporter letar jag efter hästkött i butikerna. Anledningen till att det lönar sig att köpa en häst för 5000 i Sverige och transportera den till Italien är ju att hästkött är dyrare och mer eftertraktat där. Alltså, mer efterfrågan i Sverige så borde den vidriga hanteringen försvinna.

Jag var på täby för att köpa häst för några månader sen och det var hemskt!! så sönderstressade en del var med beteendestörningar utan dess like. Ägaren/tränaren talade om för oss helt utan att bry sig att täby hästarna står inne genomsnitt 22h/dygn!!!

Fullproppade med mat och instängda i små boxar det större delen av dygnet!! inte så konstigt att det är så heta som det är!!!

ÄR detta ett liv för en häst??

Så tjaffsas det så j-la mycket om dessa spiltor m.m.

Jag var på täby för att köpa häst för några månader sen och det var hemskt!! så sönderstressade en del var med beteendestörningar utan dess like. Ägaren/tränaren talade om för oss helt utan att bry sig att täby hästarna står inne genomsnitt 22h/dygn!!!

Fullproppade med mat och instängda i små boxar det större delen av dygnet!! inte så konstigt att det är så heta som det är!!!

Var boxarna utstuderat små i det stallet (typ gjorda för shettisar) eller överdriver du? De stallar jag varit i på Täby har haft högst normala boxmått. Mat i rikliga mängder måste de väl få om de ska tränas hårt?

Hästar går omkull och skadar sig var de än befinner sig, i hagen, på hopp/dressyr/fälttävlansbanor osv osv.

Hästar är flockdjur och har en instinkt som gör att de ger upp om de inte kan följa flocken, och lägger sig för att dö. Du har aldrig varit med om en häst som rullat fast i en box? De hjälper inte till när man står och försöker få upp hästen på benen igen.

Sen kan jag inte direkt påstå att slakten var hemsk de lilla som visades på filmen, hästarna stressas inte och avlivningen sköttes väldigt bra av den killen. Hästar är bland de svåraste djuren att avliva, dessutom gjordes det utomhus där de slipper slakt-lukten.

Avblodningen gjorde de precis så som det görs på svenska slakterier, ett snitt nere i halsen ner i hjärtat.

Sen filmar de i en kontainer för slakteriavfall, det hade sett exakt likadant ut om de filmat på ett slakteri i sverige.

De stall jag har besökt har sett ut precis som vanliga stall, och eftersom priset på hästkött är väldigt lågt i sverige, så tjänar hästägarna massor på att istället sälja sina hästar som rid/avelshästar.

Detta är en film från USA, den är 7 min lång. På 7 minuter kan jag klippa ihop en film så det ser ut som min häst är vanvårdad.

Besök te.x täby och åk sen in till Stockholm och besök ridskolorna där. Så tror jag du kommer ändra uppfattning.

Vad snackar du om ????

Vet du överhuvudtahet vad en beteende störning är ?? Och varför en häst får en beteende störning ?? När jag gick amatör tränar kursem så berättades det att ridskole hästar är dom mest drabbade hästarna när det gäller beteende störningar. Så ta reda på fakta

Vad snackar du om ????

Vet du överhuvudtahet vad en beteende störning är ?? Och varför en häst får en beteende störning ?? När jag gick amatör tränar kursem så berättades det att ridskole hästar är dom mest drabbade hästarna när det gäller beteende störningar. Så ta reda på fakta

Hästar som stressas samt får för lite aktivering får beteendestörningar.... inte alla så klart med många!!

Jag har väl inte sagt att ridskole hästarna inte får det men här handlade det om hela situationen!
Inte tror jag att det är så vanligt att ridskole hästarna bara får vara ute två timmar INKL träning??!!!

Var boxarna utstuderat små i det stallet (typ gjorda för shettisar) eller överdriver du? De stallar jag varit i på Täby har haft högst normala boxmått. Mat i rikliga mängder måste de väl få om de ska tränas hårt?

Snälla du!! här handlar det inte om att få stora mängder grovfoder som är en grund för att en häst ska må bra, utan här handlar det om stora mängder kraftfoder=energi!!
Det är förjävligt hur man kan få hålla hästarna på detta sätt, sen kommer djurskyddsinspektörerna ut å kollar om varje millimeter av höjden på boxväggar m.m.
Jag skulle inte säga någonting om hästhållningen på tex täby om hästarna fick vara ute hela dagarna!!!

Så ni som tror att jag är bortblåst och slänger ur er kommentarer ang detta, så ta reda på fakta själva!! detta är vad jag har upplevt!! och de senast i augusti-06

Snälla du!! här handlar det inte om att få stora mängder grovfoder som är en grund för att en häst ska må bra, utan här handlar det om stora mängder kraftfoder=energi!!

Fast innan du uttalar dig om fodret bör du väl ändå fundera lite över prestationen hos hästarna i löpkondition.
Foderstaten för en löphäst i träning är noga efterräknad för att hästen skall kunna bygga/underhålla och rehabilitera sig efter prestation. Muskler, senor och vävnader behöver tillskott för att fungera på bästa sätt.
En ridskolehäst eller en häst som tävlas i lätta klasser i t.ex hoppn/dress "tömmer" inte sina reserver på samma sätt, och behöver därför inte den typen/mängden av foder.

Precis som en idrottare på absolut elitnivå behöver en galopphäst en speciell sorts foder för att den skall kunna prestera bra och samtidigt må bra. :idea: inget plågeri, utan snarare tvärtom...

De hästar som inte tränar ( de som vilar, är skadade eller i lättare träning) får naturligtvis samma foderstat som de som är startklara.

Fast innan du uttalar dig om fodret bör du väl ändå fundera lite över prestationen hos hästarna i löpkondition.
Foderstaten för en löphäst i träning är noga efterräknad för att hästen skall kunna bygga/underhålla och rehabilitera sig efter prestation. Muskler, senor och vävnader behöver tillskott för att fungera på bästa sätt.
En ridskolehäst eller en häst som tävlas i lätta klasser i t.ex hoppn/dress "tömmer" inte sina reserver på samma sätt, och behöver därför inte den typen/mängden av foder.

Precis som en idrottare på absolut elitnivå behöver en galopphäst en speciell sorts foder för att den skall kunna prestera bra och samtidigt må bra. :idea: inget plågeri, utan snarare tvärtom...

De hästar som inte tränar ( de som vilar, är skadade eller i lättare träning) får naturligtvis samma foderstat som de som är startklara.

va? får de samma mat som de som är startklara??

ang skador, så vad anser du/ni när ett fullblod med "bruten" manke, reser sig på bakbenen gång på gång och reagerar kraftigt när man trycker och känner samt visar ett slags obehag när man bara stryker handen över detta ställe!! samt ett fbl som går löp blir halt, tas till veterinär och ultaljudas vilket visar en blödning i gaffelbandet. Fortsätter tränas och startar igen efter 3 månader!!!! gaffelbandsskador har en läkningstid på minst 6 mån enligt min veterinär!! men tydligen inte hos era fullblod!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 649
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 352
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag både vill och inte vill gå till jobbet jag både vill och inte vill bry mig Men jag tror jag bryr mig för mycket och hur lär man sig...
Svar
13
· Visningar
1 301
Senast: escodobe
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 859

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka