Hmm konfundersam ????

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ikeline
  • Startdatum Startdatum
I

ikeline

Jag vet om en häst som är dräktig å ska föla i början på våren/sommaren ...
Nu är det så här att denna häst går ute med sina andra polare i hagen hela dagen å så äter hon ensilage hela dagarna ..Dom har satt ut en bal å där står denna häst som fast frusen på kvällen när dom ska gå in !
Kan det vara Farligt för Stoet eller fölet att ha sån fri tillgång till ensilage ...?? :confused: Eller kan dom äta det utan problem utan några åkommor ?? :confused:
Kan dom få fång i fram eller i bakhovarna eller något likande ...? :(
Jag är helt nollad när det gäller föl å dräktigheter m.m :confused:
Blev bara så nyfiken på det.! :d
Hon verkar stel i bakbenen. Rör sig liknande stelt. hon har ridits fram till nu men har ställts av.
Kan det vara för att hon har ökat ganska kraftigt i vikt p.g.a att de har fri tillgång ..?
Hon som är ägare till hästen i fråga är mån om hennes hälsa och orolig just nu `!!

Sv: Hmm konfundersam ????

Det borde enbart vara bra för henne att få fri tillgång på bra hö eller hösilage under hennes utevistelse. Men kontrollera foderstaten så att hon får i sig alla näringsämnen hon behöver.

Vad stelheten kommer ifrån kan jag inte säga. Stona brukar inte bli stela av att vara dräktiga förren framåt slutet av dräktigheten om ens då! Det kan ju vara så att stoet redan innan hade någon skada som nu har blivit förvärrad av den extra belastningen som dräktigheten innebär.

Lill / Stall Nöbbeled

Mitt sto är 20 år och går snart in i åttonde dräktighetsmånaden, fölar altså i mitten på mars. Hon har fri tillgång på ensilage och går som vanligt ihop med de andra hästarna. Hon promenadrids/ skrittas än så länge ett par dagar i veckan. Man får ju tänka på att det är en till som äter i samma häst.

Hon får även proteintillskott utöver frafftfodret, fölisen är stor och jag vill ha henne i gott hull så att hon lättare blir dräktig igen. Dessutom måste hon ju ha lite att ta av, då fölungen lever på henne rätt så länge.....

För det första så får de INTE fång av varken för mycket mat eller av proteiner... (läs på hästvårdssidan, där finns MASSOR om fång om man letar lite!)
Och för det andra så är det ju inte mer "fri tillgång" att de äter ensilage hela dagen jämfört med att de äter gräs hela dagen om de går på bete.
Och för det redje så BEHÖVER ett dräktigt sto en hel del mat. I början av dräktigheten behövs bara hennes eget normalbehov, men de 4 sista månaderna öklar behovet ordentligt. Och det är ju bara bra om hon dessutom är i gott hull när hon fölar, för fölungen tar ju en hel del näring från henne när den diar.

Så NEJ, det är INTE på något sätt skadligt för stoet att ha fri tillgång till ensilage.

Att hon är stel i bakbenen har förmodligen andra orsaker, kanske läge att få henne kollad av veterinär?

Oki tackar för alla svar ...
En del spydiga men men får man väl ta om man råkar ställa en fråga för att man va intresserad..Å ville veta Eftersom jag inte kan vad ensilage kan göra ..Trodde att det va ganska mycket proteiner i ensilage som kanske kunde ge henne fång ...Visst vet jag att dom kan få fång om dom får för mycket hö i alla fall fång känsliga hästar ..Men jag kanske har fel i det me !!

Ännu en gång Tack. :-)
//Ikeline

Hej Ikeline!

En del hästar är matvrak andra äter vad de behöver och sedan äter de ej förräns de känner att de har behov at det igen, detta brukar man kunna se på hullet, väldigt tjock häst brukar vara ett matvrak, lagom hull men som ägaren tycker äter hela tiden är en häst som känner vad den behöver själv.
Tyvärr kan jag ej säga ngt mer om stelheten i bakbenen att det kanske borde kollas.

Mina ston får iofs kraftfoder nu men de har föl vid sidan också, om de ej haft föl vid sidan hade jag gett dem endast fri tillgång på hösilage samt mineralgiva och vitamingiva en gång per dag, kraftfoder hade jag börjat ge dem de sista 4-5 månaderna, och jag hade även gått efter deras hull mycket.
Såhär ser foderstaten ut de sista månaderna av dräktigheten om de ej haft föl vid sidan nyligen:
4-6dl lucernpellets (innan den svällt alltså, blir när den svällt nästan 1,5 liter)
6-7 dl kornkross
1,5-2 dl mineraler
+ fri tillgång av 1:a skörd, torrt och grönt hösilage
Måtten beror på vilken månad de är i, sista 2 månaderna brukar bli minst det jag skrivit.

OBS! INGET AV STONA RIDS NGT ALLS!

Hoppas detta var ett trevligare svar än ameos som jag själv tyckte var lite otrevligt men som sagt svårt att säga vilket eftersom detta är ett forum och man ej vet alltid.

Jenny

Mina ston ( 2 av 6 har haft fång tidigare) har fri tillgång på ensilage + att de äter kraftfoder, de ska föla i maj-juni och rids fortfarande. Gammelstoet har blivit stelare men hon är 21 år så det är kanske inte så konstigt. Äter gör de hela tiden och jag är inte orolig för fång pga detta. Mina ston äter ca 24 kg ensilge om dagen +
WM stona 1 l korn + betfor och mineraler
sekt B stoet 2 l korn 2 dl soja betfor och mineraler
cobstona 1 kg krafft Groov+ betfor.
Nu är de inte så långt gågna men snart ökar jag deras foder mängd och när det är någon månad kvar så äter det nästan det dubbla beroende på hullet och värdet i ensilaget. Mina skulle inte klara sig på bara ensilaget i år för så bra värden har jag inte tyvärr.
Tycker inte att du fått några spydiga svar alls av de andra.
Hoppas att det går bra för din kompis sto med fölning och allt :)

Vad är det för spydiga komentarer du fått? Är det inlägg som är borttagna? För jag kan inte hitta några som kan tänkas vara spydiga.

Samtliga våra hästar har sgs fri tillgång på hösilage. Ena går än så länge på lösdrift och hon snaskar i sig dygnet runt, de två andra står på stall nattetid men har fri tillgång dagtid + får en rejäl hög varje kväll inne, den fjärde har inte fri tillgång ute, men får så mycket hon kan och vill äta nattetid inne i boxen, dvs det körs in en hel skottkärra med hösilage varje kväll och finns oftast kvar på morgonen vid utläpp. Ingen av dem har någonsin blivit dåliga och jag känner inte heller till några som blivit det. :bow:

I mina ögon kan en häst aldrig få för mycket stråfoder, kraftfodret är endast ett komplement och ingen bas.

ikeline skrev:
Oki tackar för alla svar ...
En del spydiga men men får man väl ta om man råkar ställa en fråga för att man va intresserad..Å ville veta Eftersom jag inte kan vad ensilage kan göra ..Trodde att det va ganska mycket proteiner i ensilage

Jag tycker heller inga svar är spydiga, men för att det är ensilage betyder det inte att det är bra värden..ensilage har precis samma värden som hö..det beror på när det skördats...din vän kanske har rent av dåliga värden i höet??..så det är därför stoet proppar i sig hela tiden??får hästen selen?? har den någorlunda uträknad foderstat?? brist på selen kan ge stelhet...

jag har 2 fölston...den ena är en primadonna i maten...den andra kan äta dygnet runt nästan..så dom kan ju vara matvrak bara generellt också...

*lånar knapp*
Tack för alla savern men jag tyckte ameos svar va lite spydigt men men man kan misstolka allt här inne !
Men tack i alla fall nu vet jag vad jag ville veta .
// ikeline

Kan inte förstå att du tycker det är spydigt. Hon hänvisar ju bara till olika saker. Du frågade och hon hänvisade till sådant du ville veta.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 634
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 185
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka