Hmm...behöver hjälp

Empalie

Trådstartare
Vet inte riktigt vart jag ska lägga tråden men den får flyttas om den läggs in olämpligt. För två veckor sedan var jag och tränade för en tränare. Hade märkt att pållen vart lite spänd i kroppen i skogen dagen innan men det var ju inget konstigt. När jag skulle rida märkte vi att pållan inte alls ville ställa igenom åt vänster, hon t o m stannade och försökte dra tyglen ur min hand riktig men snäll prostest. Hur eller hur är hon ju fyllda fyra år och vi misstänkte tänderna. Jag bokade tid på atg och på torsdagen för ca en och en halv vecka sedan var hon där. Hon var lite vass på ena sidan och slemmhinnan hade ett par småsår, sedan hade hennes nya tänder precis kommit upp hinnan hade precis släppt.
Vet kollade också bettet och jag rider på ett kort treddelat bett och hon tyckte att blev det inte bättre skulle jag testa annat bett. Ett tvådelat lite tjockare och ngn cm längre. Lite gammaldags tyckte hon man kan tycka men hon själs rider på det plus att tyska hästar brukar vara vana vid de betten. Nu har jag varit utomlands en vecka och ikväll skulle jag ut och rida, hästen har nu allt som allt utom promenader vilat två veckor.
Ut i skogen och det gick bra rakt fram sedan skulle jag vända på en väg och då vägrade hon gå åt vänster. Hon drog och jag testade att hålla emot och då drog hon liksom in bettet genom munnen, jag släppte efter direkt och lät henne gå åt höger stället. inga problem.
När jag kom hem tränsade jag av henne men provade mina andra pålles sidepull och satt upp. Red på volt och runt träd m.m och till en början var det samma protest men det släppte när jag inte gav mig och efter ett tag vände hon så där superlätt åt vänster som hon gjort innan. Jättefin.
Nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare, ska ringa vet och diskutera vidare imorgon. Hur länge tar det för tänderna att komma upp och ej irretera längre, ska jag rida med sidepullet ett tag även i ridhuset?
Kan tillägga att när man leder henne eller stretchar vänder hon sig lätt inga problem.
Vad har ni för tips och råd hur man kan gå vidare, har haft pållen sedan i mars. Hon fyllde fyra i mars och är import tyskland och världens underbaraste.
 
Sv: Hmm...behöver hjälp

Ut i skogen och det gick bra rakt fram sedan skulle jag vända på en väg och då vägrade hon gå åt vänster. Hon drog och jag testade att hålla emot och då drog hon liksom in bettet genom munnen, jag släppte efter direkt och lät henne gå åt höger stället. inga problem.

Red på volt och runt träd m.m och till en början var det samma protest men det släppte när jag inte gav mig och efter ett tag vände hon så där superlätt åt vänster som hon gjort innan. Jättefin.

Om du inte hade svängt med tygeln i skogen utan med sits och säte och envisats med att gå till vänster, hade samma sak hänt då? För det låter lite som ett testande från hästens sida också.

Det kan nog vara en bra ide att övht rida bettlöst så att hästen blir lyhörd för sits och säte och skänkel utan att du riskerar att använda tygeln felaktigt.
 
Sv: Hmm...behöver hjälp

ok, finns det några tester man kan göra för att liksom checka att det är testning det handlar om
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 185
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 668

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp