Hm, är detta verkligen en förebild?

Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Jo det kan jag lova dig att det är bra mycket lättare att komma till form och arbete på en häst om man hänger på gramanen. Ett exempel är min gamla medryttarhäst. Han var styv och stel och han gick bara och stretade med halsen rakt ut. Utan gramanen tog det i början en halvtimme med övergångar, tempoväxlinga och allt lösgörande du kan komma på för att få honom att släppa det minsta. Med gramanen tog det lika lång tid-men istället för att han gick med huvudet bland stjärnorna och halsen rakt ut var han i en bättre huvud/halsposition och jag kunde koncentrera mig på att mata på ordentligt bakifrån. Det blir verkligen väldigt mycket enklare med gramanen!

.

För ett antal år sedan hade jag förmodligen tyckt att det resonemanget lät helt ok, men det var innan jag hittade rätt dressyrtränare. Det var verkligen en eye-opener för mig.

Huvudpositionen blev säkert bättre för dig med gramanen på, det är ju mycket lättare att rida en häst som böjer på nacken oavsett om det är ärligt eller inte. Men gjorde den någon nytta för hästen, med tanke på att det ändå tog dig samma tid med eller utan graman att komma till arbete?
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Det finns inga genvägar i ridning!



Det du beskriver är att ryttaren får tillfredsställt sitt behov av att få ner och in näsan (först då kommer den till ridning, när det är 'avklarat'). Där ligger grundproblemet, som alltså inte blir botat med hjälp av gramanen, utan bara snabbare tillfredsställt.

Hear, hear! :bow:
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Om man utgår från det som står i artikeln är hon ingen förebild för mig, men så har hon helt andra mål än vad jag har i min ridning. Känslan jag får är snabba resultat & prestationer.

Det är kanske nackdelen med "ridsportsartiklar" de flesta reportage om ridsportsprofiler utgår från att "glorifiera" och att det är artiklar som man ska utgå från att de ska tolkas som att "såhär gör era förebilder". Än så länge är de flesta ridsportsartiklar dåliga på att ifrågasätta och att granska ridsportens utövare.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Det finns inga genvägar i ridning!



Det du beskriver är att ryttaren får tillfredsställt sitt behov av att få ner och in näsan (först då kommer den till ridning, när det är 'avklarat'). Där ligger grundproblemet, som alltså inte blir botat med hjälp av gramanen, utan bara snabbare tillfredsställt.

Men då spelar det ju ingen roll? För hästen kommer till arbete likväl? Om ryttaren då känner att det är bättre med gramanen för att huvud-halspositionen känns reglerbar (eller vilket ord man nu ska använda) så ser jag inte problemet med att gramanen är på.

Rent biomekaniskt kan det heller inte vara bättre att hästen springer med halsen rakt ut än att den är i en "böja på nacken"-position. Det köper jag bara inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Svar JA

Det är väl rätt allmänt känt att det är så bland de yngre ryttarna, varför tror du att tex pessoabett blev så otroligt populärt på sin tid ?

Men det är inte medias uppgift att censurera sig för att folk är dumma. Tänk en extra gång hur samhället skulle se ut om media inte skulle rapportera om när folk gör fel. Det finns exempel på hur det blir när samhället styr media för att de ska "tänka på rätt sätt"-Nordkorea.

Det enda sättet att "bota dumhet" är med kunskap. Tex hade Hippson kunnat publicera denna artiklen och sen även en artikel om hur en graman kan inverka skadligt. Alltså att det funnits motpoler och två sidor av saken. Men det är inte en journalists uppgift att berätta vad som är bra eller inte. En journalist ska alltid vara objektiv.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Jag har en person som jag håller högt i dessa sammanhang...U Håkansson...herrejisses om fler kunde ta efter henne.

:bow: läste en artikel om henne för nått år sedan. Majoriteten av årets månader rider hon i skogen, hon har ett litet ridhus som hon använder de sämsta månaderna. och Ulla är duktig som fan och till skillnad från dagens elitryttare som många tycks ha så förbannat bråttom har hon ridit sig dit hon är idag och det hon presterat är genom arbete.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Tanken är väl inte att hästarna skall för evigt gå men graman, det är ju ett HJÄLPmedel för stunden.

Då kan man ju undra vad en hjälptygel gör för en grön unghäst som inte har några dåliga erfarenheter av bett och människan än. Hjälptyglar för mig är mera till för att visa hästar som är felridna vägen, unghästar söker ofta formen av sej själva. Det är det som är så härligt med unghästar. Det finns inte något att rätta till.
Jag tror nu inte att Linnea sitter och håller i gramanen hela tiden faktiskt och jag tror inte heller att den sätts på de nyinridna hästarna.
Jag kan bara gå på det som står i artikeln och av den att dömma så verkar det inte bättre än att hon rider in dom med gramanen från början.
Det beror ju helt på def av hård i munnen. Av alla de unghästar jag ridit in under en massa år så har ingen varit speciellt mjuk i den def jag menar. Det blir de med utbildning och när de får sin balans och styrka.
Fast jag ser det olika, unghästar som i början försöker hitta rätt balans osv upplevs kanske inte alltid som mjuka i den bemärkelsen att dom inte är böjbara och kan stretcha ut sig osv, det kommer när dom hittat sin egen balans vilket jag anser hästen ska finna själv för att bli trygg. Däremot ska det inte finnas motstånd i munnen för handen och tygeln har ingenting med ridningen att göra annat än att visa en viss ram. Mjuka i kroppen och styrka och framförallt balansen, den kommer genom rätt ridningen med andra ord genom ryttarens sits.
Vad är skillnaden på vad jag menar då?
Om jag fattade dig rätt så menar du på att handen hjälper till att böja och stretcha hästen, vilket jag anser inte tygeln och handen ska göra, även om jag länger tygeln så är det fortfarande sits och säte som avgör om hästen ska länga, böja eller korta sig.
Och för mig så är hårda munnar när de inte är eftergivna, dvs man har inte ett sug i bettet.
Ok, nej, då ser inte vi på det på samma sätt alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Men det är inte medias uppgift att censurera sig för att folk är dumma. Tänk en extra gång hur samhället skulle se ut om media inte skulle rapportera om när folk gör fel. Det finns exempel på hur det blir när samhället styr media för att de ska "tänka på rätt sätt"-Nordkorea.

Det enda sättet att "bota dumhet" är med kunskap. Tex hade Hippson kunnat publicera denna artiklen och sen även en artikel om hur en graman kan inverka skadligt. Alltså att det funnits motpoler och två sidor av saken. Men det är inte en journalists uppgift att berätta vad som är bra eller inte. En journalist ska alltid vara objektiv.

Jasså, jag har då nästan aldrig läst en objektiv artikel från en ridsportsjournalist utan det är mest slicka röv artiklar faktiskt :cool:
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

JA, det tycker jag!

Gramantyglar tror jag är ett stabilt hjälpmedel som man kan använda för att lättare rama in hästen. Om det är en avspänd häst och avspänd ryttare som använder gramanen med tillförsikt så borde den kunna hjälpa att runda ryggen på hästen, så den slipper slipper onödigt mycket tryck och pill i munnen från ryttarens händer. En spänd häst som går med huvudet i vädret och en spänd ryttare som bara vill att den ska böja på nacken borde absolut inte använda detta hjälpmedel, för då slutar det troligen med att hästen blir låst i kroppen och senare skadad.

Sedan är det UNDERBART att en proffsryttare erkänner att hon är rädd och att även hon har begränsningar i sin hästhantering! MODIGT! :bump: Hon hade nog på känn vilken massiv kritik som skulle komma om hon erkände det... :bow:
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Gramantyglar tror jag är ett stabilt hjälpmedel som man kan använda för att lättare rama in hästen. Om det är en avspänd häst och avspänd ryttare som använder gramanen med tillförsikt så borde den kunna hjälpa att runda ryggen på hästen, så den slipper slipper onödigt mycket tryck och pill i munnen från ryttarens händer.
Jag anser att en unghästutbildare bör ha såpass god sits och balans och bra händer att hästen inte behöver utstå en pillande och dragande hand. Duktiga ryttare vet att handen aldrig leder till en god balans och självbärighet hos hästen. Det är inte handen som gör det utan sitsen.
Sedan är det UNDERBART att en proffsryttare erkänner att hon är rädd och att även hon har begränsningar i sin hästhantering! MODIGT! :bump: Hon hade nog på känn vilken massiv kritik som skulle komma om hon erkände det... :bow:
Jag tycker också det är bra att kunna erkänna att man är rädd som ryttare om man är det. Dock ska inte det gå ut över hästarna som det gör i detta fallet som aldrig får ridas ut pga att hon är rädd.

Sen förövrigt så tycker inte jag det är ovanligt att ryttare på högre nivåer eller alla nivåer erkänner att dom är rädda för att rida ut, det är ganska vanligt att dom inte tar sig an svåra hästar eller utsätter sig för riskerna som uteritter kan innebära.
 
Senast ändrad:
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Duktiga ryttare vet att handen aldrig leder till en god balans och självbärighet hos hästen. Det är inte handen som gör det utan sitsen.

Oj. Gå och säg det där till ryttarna på Spanska ridskolan i Wien, till legenderna Nuno Oliveira och Philippe Carl.
"Hallå, den här longeringen och tömkörningen ni ägnar er åt, i ett helt år, innan ni börjar sitta upp. Den är for nothing. Hästen blir inte alls självbärig och utvecklar inte alls sin topline. Det är enbart sitsen ni ska använda er av."
 
Senast ändrad:
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Nämen allvarligt. Såklart du har ett vettigt resonemang Grazing, och jag tror gramantyglar missbrukas i 80% av fallen som ersättning för ryttarens brister. Det är allvarligt. Men jag står ändå på mig om att vissa kan hantera sidereins och dylikt.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

J


Sen förövrigt så tycker inte jag det är ovanligt att ryttare på högre nivåer eller alla nivåer erkänner att dom är rädda för att rida ut, det är ganska vanligt att dom inte tar sig an svåra hästar eller utsätter sig för riskerna som uteritter kan innebära.

Fast det där behöver ju inte innebära rädsla utan mer att det blir ekonomisk katastrof om dom ramlar av, därför är man rädd OM sig själv och utsätter sig inte för de riskerna. Vet inte om det var så LE menade egentligen? Däremot tycker jag man kan anlita andra ryttare till att rida ut sina hästar isåfall.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Oj. Gå och säg det där till ryttarna på Spanska ridskolan i Wien, till legenderna Nuno Oliveira och Philippe Carl.
"Hallå, den här longeringen och tömkörningen ni ägnar er åt, i ett helt år, innan ni börjar sitta upp. Den är for nothing. Hästen blir inte alls självbärig och utvecklar inte alls sin topline. Det är enbart sitsen ni ska använda er av."

Fast hur menar du nu? Dom sitter ju på lina i evigheter för att just få en oberoende sits :confused:
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

KL

Ärligt talat så sk*ter jag i vilket mål man har med sin ridning. Alla hästar har rätt att få vara hästar, oavsett om de är potentiella världsmästare eller skogsmullar. Det måste vara premissen för all hästverksamhet, annars är den inte etiskt försvarbar. Självklart får man anpassa sig. Kanske kan inte topphästen gå i en jättehage med många kompisar. Kanske får den ha benskydd på. Men ut ska den lik förbannat. Jag tycker man kan titta på britternas hästhållning. Även de absoluta toppryttarna, som Carl Hester, låter sina hästar gå i hage. Och hästarna rids ut. Det verkar ju ha funkat rätt bra som koncept. Med tanke på engelsmännens framgånger under alla år - och nu även i dressyr - så håller helt enkelt inte snacket om att hästarna måste lindas in i bomull, bara ridas på ridbana etc. för att nå framgång.

Jag är inte en tillräckligt duktig ryttare för att säga att graman aldrig kan ha några poänger. Kanske har den det. Men principiellt så tycker jag att den bygger på helt fel tanke. Det man strävar efter är ju en häst som aktiverar sin överlinje och sina magmuskler, som själv välver sin hals och som slappnar i käke och nacke. Det är väl det som är eftergift. Inte att hästen kröker på nacken. Avslappningen ska komma av att hästen arbetar rätt genom kroppen och är lösgjord i både kropp och knopp. Jag har väldigt svårt att se hur man ska åstadkomma det genom något som de facto håller hästens huvud i en viss position. Att gramanen skulle behövas håller jag för osannolikt. Många svåra hästar har utbildats genom århundradena utan användning av hjälptyglar.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Oj. Gå och säg det där till ryttarna på Spanska ridskolan i Wien, till legenderna Nuno Oliveira och Philippe Carl.
"Hallå, den här longeringen och tömkörningen ni ägnar er åt, i ett helt år, innan ni börjar sitta upp. Den är for nothing. Hästen blir inte alls självbärig och utvecklar inte alls sin topline. Det är enbart sitsen ni ska använda er av."

Jag är ganska säker på att det inte var så Grazing menade. Sitsen ska inverka uppsuttet, longering, tömkörning och annat arbete från marken är självklart grunden för att bygga upp hästens styrka och bärighet före inridning.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

KL

Ärligt talat så sk*ter jag i vilket mål man har med sin ridning. Alla hästar har rätt att få vara hästar, oavsett om de är potentiella världsmästare eller skogsmullar. Det måste vara premissen för all hästverksamhet, annars är den inte etiskt försvarbar. Självklart får man anpassa sig. Kanske kan inte topphästen gå i en jättehage med många kompisar. Kanske får den ha benskydd på. Men ut ska den lik förbannat. Jag tycker man kan titta på britternas hästhållning. Även de absoluta toppryttarna, som Carl Hester, låter sina hästar gå i hage. Och hästarna rids ut. Det verkar ju ha funkat rätt bra som koncept. Med tanke på engelsmännens framgånger under alla år - och nu även i dressyr - så håller helt enkelt inte snacket om att hästarna måste lindas in i bomull, bara ridas på ridbana etc. för att nå framgång.
plus ett på den!!!Jag tycker att det är underligt att man i denna diskussion inte tycker att det är mer anmärkningsvärt att hästarna inte får gå i hage än att människan fått för sig att graman är ett universalverktyg för alla hästar... Och Nej, skrittmaskin kan aldrig räknas som hagvistelse. Jag blir fruktansvärt trött på alla dessa toppryttare som inte har vett att föregå med gott exempel. Eller måste man konstatera att de är okunniga när det gäller hästhållning i annat fall än när det gäller att rida, träna, tävla?
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Det kan man nog i många fall tyvärr konstatera ja. :crazy:

När OS segraren rider ut sin häst och galopperar omkring på fälten och har hästen i hage, så borde det skicka en signal till andra elitryttare. Men de verkar tyvärr inte särskilt intresserade av att hästen skall må bra, bara av att få snabbast möjlig framgång. Vilket innebär tvingande och oetiska träningsmetoder, sjuka mängder kraftfoder och ingen hagvistelse.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 150
Senast: mars
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 834
Senast: Lycan
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 404
Senast: WSLPZF
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp