Hm, är detta verkligen en förebild?

Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Lite det jag menar, tycker själv att gramanen är bra om man vet vad man/det gör, men det verkar som om dom flesta tolkar gramananvändning = drar ner nosen utan att tänka på resten.
Tror nog att Linneas hästar är betydligt bättre ridna än många av våra hästar. Att dom inte verkar ridas ut alls känns ju däremot mer konstigt och mindre bra, men att folk som kan sina saker använder graman tycker jag är helt ok.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Det håller jag med om, men av vad hon menar och tydligen säger:
- En del hästar funkar bra när man tar av gramanen. Några vill gärna ta upp huvudet, men jag tycker inte att det gör något eftersom de har fått musklerna på rätt ställe när de har arbetat rätt i markarbetet.

Fast på ett sätt så stämmer ju detta. Jag tycker inte att det är fel med genvägar om det helgar målen.

Ingen av de unghästar jag sett henne rida ser speciellt svåra ut i munnarna och de ser mer än väl musklade ut

Detta säger mig att hästarna faktiskt kanske inte alls arbetas utan gramanens inverkan utan att den används tillräckligt mycket för att hästarna inte ska kunna ridas utan den. Hade hästarna arbetat i rätt form hade dom inte slagit upp huvudet när gramanen kommer av. En eftergiven och genomarbetad och avslappnad häst har inget behov av att slänga upp huvet. Slänger dom med huvet spänner dom samtidigt hela överlinjen vilket inte jag tycker är okej. Det blir inte mer okej att hästen slår med huvet pga att den har muskler.

Till en början så kan det ju vara så men gramanen visar ju oftast vägen på hästar som kanske av någon anledning behöver ha hjälp. Jag försvarar inte att man rider på graman för sakens skull utan jag tycker den är bra om behovet finns.

Själv har jag en häst som är dum att rida ut på och som gärna ställer sig. På den har jag graman varje dag tof ridhuset/banan och när jag rider ut. Jag är inte intresserad av att gå över både med tanke på att jag har ett litet barn att ta hand om och att jag faktiskt inte heller vill ramla av.


Hästar är olika, ingen är den andre lik. Och ja, jag har också varit med om vingliga, lite svårstyrda unghästar. Men detta har löst sig väldigt bra utan gramanen och hästarna har snabbt blivit stadiga i formen.

Nu skrev jag inte att man skulle använda sig av graman på så gröna unghästar utan att de allra flesta unghästar är inte mjuka i munnen på det sättet de oftast blir när de lärt sig

Och jag ser heller inte att en ej eftergiven häst är hård i munnen per automatik, hård i munnen blir den av att den försvarar sig för handen vilket den inte ska behöva eftersom handen inte har med hästens form att göra på det sättet.

Jag håller inte med, jag anser att handen absolut påverkar vilken form hästen går i eller hur tänker du annars att man skall rida med samling alt stretch liksom djup och låg resp hög?

Mina hästar har huvudet där jag placerar det och det är för mig vad eftergivenhet och lösgjord betyder.

Vi kanske har olika def på vad hård i munnen betyder
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Men vem är det som behöver graman då, och varför? Varför kan andra människor rida så bra utan graman?
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Men vem är det som behöver graman då, och varför? Varför kan andra människor rida så bra utan graman?

Fast de flesta som rider på graman har ju hästar som på ett eller annat sätt redan är felridna.

Tror faktiskt inte att det är fler hästar som felrids på graman än tvärtom..
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Och jag är en av de få som sticker ut hakan och säger att GRAMAN är ryttarens bästa vän... Speciellt på unghästar. Som LE säger den hjälper unghästarna att hitta formen och man MÅSTE INTE använda den när man har den på. Den kan hänga så som jag tex gör när jag rider på kandar, kandarstångstygeln glappar friskt...
Min dressyrvalack jag sålde använde jag ytterst sällan graman på, det behövdes verkligen inte, men min 176 märr... Ja tack ! Den rids inte utan graman.

Snabba "genvägar" ??? Som sagt om jag kan bli hjälpt av en miniräknare inte sjutton struntar jag i att använda den "bara för att" nej då använder jag miniräknare. Om jag vill få bättre kondis går jag hellre på gym och löpband än ut och går i snöslask och spöregn. Genväg ? Självklart. Det är en HJÄLPTYGEL så varför inte ta hjälp av den ?

Fast jag går emot strömmen i många trådar, hellre pessoa än nåt annat bett än vanliga tränsbett (dvs inte stångbett) om hästen hänger i handen.

Rider ut gör jag förvisso, skrittmaskin :love: använder jag flitigt om jag har tillgång till (har inte nu :( ) så nej kan inte se att LE gör så många fel ändå.
Visst inte optimalt (det enda jag ser som "dumt" är att hon inte rider ut, men vill hon inte så tänker jag inte säga att hon gör fel) men det är ju hennes stall, hennes regler och hästarna sköts nog enligt svenska regler gällande utevistelse osv. Finns nog många toppryttare som rider precis som hon både i sverige och framförallt utomlands.. Ser inga konstigheter ... Och framförallt jag tror INTE hästarna lider !!!

Håller med till 110 %.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Fast de flesta som rider på graman har ju hästar som på ett eller annat sätt redan är felridna.

Tror faktiskt inte att det är fler hästar som felrids på graman än tvärtom..

Jag har sett tvärtom...samt, vilket är fruktansvärt, att man lagt graman på hästar där det senare framkommit att det förelegat ett fysiskt problem.

Problemet är ju när ryttare som inte har förståelsen för hästens fysik och sin egen inverkan på hästen faktiskt lägger på graman för att "nån annan" gör det. Värst var nog när en av mina hyresgäster kom ridande på graman på sin arab för att tränaren sagt att så skulle hon göra UTAN att kolla upp varför hästen hade svårt att gå i form först. Den hästen blev utdömd p.g.a. ryggproblem sedemera och inte fasen hjälpte gramanen utan snarare tvärtom...

Det kommer alltid att komma så smarta förklaringar till varför man ska använda en massa utrustning men jag vidhåller att man ska ifrågasätta det...in i det längsta :cool:
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

En liten tanke angående Linneas ovilja (?) att rida ut. Det kan mycket väl vara så att hon inte vill rida ut pga risken att falla av och kanske skada sig. Det skulle innebära ett avbräck för hennes företag. Hon behövs för att rida. Inte att ligga i en sjukhussäng. Nu rider jag inte "engelskt", men min westerntränare (tysk landslagsryttare) förklarade för mig att han varken rider ut eller rider unghästar själv pga skaderisken. Han har helt enkelt inte råd att ligga sjuk. Så den biten får andra sköta.
Så som Linnea sköter sitt företag tycker jag mig ha märkt blir mer och mer vanligt. Det krävs snabba resultat för att ta upp hästar i klasserna och alla dessa årgångstävlingar etc. Det blir en hård press på hästar och tränare att nå dessa mål. Allt handlar om pengar i slutänden och det blir hästarna som får betala priset. Och i slutänden även vi konsumenter som köper dessa hästar. I Europa, men ännu mer i USA är det väldigt mycket "fabrik".
Tråkig utveckling och det känns som "ekorrhjulet" bara snurrar fortare och fortare. Allt ska gå så snabbt... :(
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Knappast. På en häst som är felriden på graman går det minst 100 som är ännu sämre ridna utan någon form av hjälptygel som troligen hade gått i en bra mycket bättre form med en graman på.

Klart som sjutton att hästen sätter mer rätt muskler när den inte går som en stjärnkikare. Det inte sagt att Linneas hästar hade gått som en stjärnkikare bara för att den går utan graman-men mången hobbyhäst är bevis på detta.

Kan man inte rida hästen i form utan graman så rider man väl inte bättre med den? Men visst, det ser snyggare ut med en häst som böjer på nacken.... :grin:
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Kan man inte rida hästen i form utan graman så rider man väl inte bättre med den? Men visst, det ser snyggare ut med en häst som böjer på nacken.... :grin:

Precis så tänkte jag. Därav frågan. Väntar med spänning på svar :D
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Fast på ett sätt så stämmer ju detta. Jag tycker inte att det är fel med genvägar om det helgar målen.
Men det helgar ju inte målen när hästen sen inte fungerar utan gramanen.
Till en början så kan det ju vara så men gramanen visar ju oftast vägen på hästar som kanske av någon anledning behöver ha hjälp. Jag försvarar inte att man rider på graman för sakens skull utan jag tycker den är bra om behovet finns.
Som jag skrivit, jag har ingenting emot gramaner om det behövs på felridna hästar som behöver vägledas på ett annat sätt eller om hästen är farligt taggad utomhus tex. Men detta handlar om utbildning av unghästar och där ska inte hjälptyglar behövas om ryttaren har förståndet att rida hästen bakifrån och fram.
Nu skrev jag inte att man skulle använda sig av graman på så gröna unghästar utan att de allra flesta unghästar är inte mjuka i munnen på det sättet de oftast blir när de lärt sig
Det tycker jag är ganska så tråkigt att du upplever dom flesta unghästar som hårda i munnen. Dom anser jag varit dåligt förberedda för ridningen isåfall. För jag har aldrig varit med om just det problemet med unghästar med bra erfarenheter och som är bra förberedda.
Jag håller inte med, jag anser att handen absolut påverkar vilken form hästen går i eller hur tänker du annars att man skall rida med samling alt stretch liksom djup och låg resp hög?
Jag har inte skrivit att handen inte påverkar ramen på hästen. Hästen ska följa handen, den ska följa bettet och söka efter det. Länger jag tygeln vill jag att hästen automatiskt ska följa efter, kortar jag ska hästen även korta sig. Det är det enda som tygel och hand ska göra. Resten gör man med sits och sätet.
Vi kanske har olika def på vad hård i munnen betyder
Mycket möjligt. För mig är hårda munnar lika med stumma munnar och där hästen biter sig fast lite, man får ingen kontakt med dom riktigt. Det är för mig en hård mun.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Skulle också önskat att Hippsons reporter haft lite stake och ställt mer kritiska frågor, så att man i artikeln inte får uppfattningen att det här är något normalt och något att eftersträva...

Men varför skulle de ställa kritiska frågor när de gör en intervju om hennes träningsmetoder? Det är en journalists uppgift att vara objektiv. Läser du ordentligt så ser du ju i texten att reportern har ställt följdfrågor men bakat in svaren i brödtexten.

Är hästfolk verkligen så dumma att de inte kan läsa en artikel om en framgångsrik unghästutbildare utan att tänka "så ska jag också göra!", även om metoderna inte är lämpliga för gemene man (eller ngn)?
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Kan man inte rida hästen i form utan graman så rider man väl inte bättre med den? Men visst, det ser snyggare ut med en häst som böjer på nacken.... :grin:

Jo det kan jag lova dig att det är bra mycket lättare att komma till form och arbete på en häst om man hänger på gramanen. Ett exempel är min gamla medryttarhäst. Han var styv och stel och han gick bara och stretade med halsen rakt ut. Utan gramanen tog det i början en halvtimme med övergångar, tempoväxlinga och allt lösgörande du kan komma på för att få honom att släppa det minsta. Med gramanen tog det lika lång tid-men istället för att han gick med huvudet bland stjärnorna och halsen rakt ut var han i en bättre huvud/halsposition och jag kunde koncentrera mig på att mata på ordentligt bakifrån. Det blir verkligen väldigt mycket enklare med gramanen!

Efter tre månader så här blev han bara bättre och bättre och mjukare. Efter ca fem månader kunde jag rida pass utan gramanen och fick honom direkt i en fin form. Kan också lägga till att han blev mycket mjukare och trevligare i kontakten med handen av denna ridningen. När jag började rida var han extremt stum och tråkig i munnen.

Tro nu inte heller att jag gjorde detta helt på eget bevåg. Jag red nder hela denna tiden för två olika dressyrtränare med denna hästen. Den ena tränaren är A-tränare och har ridit i landslaget och den andra är en av Sveriges bästa unghästutbildare.

Bara för att man rider på graman betyder det knappast att hästen är ihopdragen på den.
33389_1401843818024_2484549_n.jpg


Det handlar inte om att ryttaren rida bättre med en graman per defintion. Men många gånger blir det faktiskt den effekten. Ryttaren slappnar av och istället för att koncentrera sig på hästens huvud-halsposition koncentrerar den sig på att rida in rumpan och göra sin häst lösgjord. Har sett den effekten hos många ryttare, som sen spänner sig och faktiskt rider sämre utan gramanen. Det är förstås inte heller bra, men det är inte gramanens fel.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Håller med om allt du skriver.

Men jag tyckte artikeln var bra, varenda smart hästägare vet nu var de absolut INTE skall skicka sin häst på utbildning. De som inte fattar att detta är helt galet finns det ändå inget hopp för och de har förmodligen en lika galen hästhållning/träningsmetod själv så då kvittar det väl för häststackarna.... :grin:

Man får ju inte säga elaka saker om namngetta personer på internett men såhär tycker jag om denna människa: :crazy::confused::cry::eek::devil:
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Kan man inte rida hästen i form utan graman så rider man väl inte bättre med den? Men visst, det ser snyggare ut med en häst som böjer på nacken.... :grin:

Var står det i inlägget att man inte skulle kunna rida en häst i form utan graman??

Det står att det oftast är betydligt bättre att rida en redan felriden häst med graman för att visa vägen.

Graman är inte mer tvingande än den hand som den sitter i. Du kan rida med graman utan någon inverkan från den och använda den endast när man måste dvs så som tex jag gör, använder den när min häst ställer sig..
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

En del hästar funkar bra när man tar av gramanen. Några vill gärna ta upp huvudet, men jag tycker inte att det gör något eftersom de har fått musklerna på rätt ställe när de har arbetat rätt i markarbetet.

Där står det.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Men det helgar ju inte målen när hästen sen inte fungerar utan gramanen.

Tanken är väl inte att hästarna skall för evigt gå men graman, det är ju ett HJÄLPmedel för stunden.

Som jag skrivit, jag har ingenting emot gramaner om det behövs på felridna hästar som behöver vägledas på ett annat sätt eller om hästen är farligt taggad utomhus tex. Men detta handlar om utbildning av unghästar och där ska inte hjälptyglar behövas om ryttaren har förståndet att rida hästen bakifrån och fram.

Jag tror nu inte att Linnea sitter och håller i gramanen hela tiden faktiskt och jag tror inte heller att den sätts på de nyinridna hästarna.

Det tycker jag är ganska så tråkigt att du upplever dom flesta unghästar som hårda i munnen. Dom anser jag varit dåligt förberedda för ridningen isåfall. För jag har aldrig varit med om just det problemet med unghästar med bra erfarenheter och som är bra förberedda.

Det beror ju helt på def av hård i munnen. Av alla de unghästar jag ridit in under en massa år så har ingen varit speciellt mjuk i den def jag menar. Det blir de med utbildning och när de får sin balans och styrka.

Jag har inte skrivit att handen inte påverkar ramen på hästen. Hästen ska följa handen, den ska följa bettet och söka efter det. Länger jag tygeln vill jag att hästen automatiskt ska följa efter, kortar jag ska hästen även korta sig. Det är det enda som tygel och hand ska göra. Resten gör man med sits och sätet.

Vad är skillnaden på vad jag menar då?

Mycket möjligt. För mig är hårda munnar lika med stumma munnar och där hästen biter sig fast lite, man får ingen kontakt med dom riktigt. Det är för mig en hård mun.

Och för mig så är hårda munnar när de inte är eftergivna, dvs man har inte ett sug i bettet.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

.

Är hästfolk verkligen så dumma att de inte kan läsa en artikel om en framgångsrik unghästutbildare utan att tänka "så ska jag också göra!", även om metoderna inte är lämpliga för gemene man (eller ngn)?

Svar JA

Det är väl rätt allmänt känt att det är så bland de yngre ryttarna, varför tror du att tex pessoabett blev så otroligt populärt på sin tid ?
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Jag tycker inte att det är fel med genvägar om det helgar målen.
Det finns inga genvägar i ridning!

Jo det kan jag lova dig att det är bra mycket lättare att komma till form och arbete på en häst om man hänger på gramanen. Ett exempel är min gamla medryttarhäst. Han var styv och stel och han gick bara och stretade med halsen rakt ut. Utan gramanen tog det i början en halvtimme med övergångar, tempoväxlinga och allt lösgörande du kan komma på för att få honom att släppa det minsta. Med gramanen tog det lika lång tid-men istället för att han gick med huvudet bland stjärnorna och halsen rakt ut var han i en bättre huvud/halsposition och jag kunde koncentrera mig på att mata på ordentligt bakifrån. Det blir verkligen väldigt mycket enklare med gramanen!

Det handlar inte om att ryttaren rida bättre med en graman per defintion. Men många gånger blir det faktiskt den effekten. Ryttaren slappnar av och istället för att koncentrera sig på hästens huvud-halsposition koncentrerar den sig på att rida in rumpan och göra sin häst lösgjord. Har sett den effekten hos många ryttare, som sen spänner sig och faktiskt rider sämre utan gramanen. Det är förstås inte heller bra, men det är inte gramanens fel.

Det du beskriver är att ryttaren får tillfredsställt sitt behov av att få ner och in näsan (först då kommer den till ridning, när det är 'avklarat'). Där ligger grundproblemet, som alltså inte blir botat med hjälp av gramanen, utan bara snabbare tillfredsställt.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Exakt. Och tyvärr.

Det är vi vuxna, och alla "kändisryttare" som ska visa gott exempel både vid hästhållning, -skolning och ridning.

SÅ slipper man en hel massa rikspuckon som gör att DRH får vatten på sin kvarn.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 150
Senast: mars
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 834
Senast: Lycan
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 404
Senast: WSLPZF
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp