Hm, är detta verkligen en förebild?

Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Jag har en person som jag håller högt i dessa sammanhang...U Håkansson...herrejisses om fler kunde ta efter henne.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Att du behöver graman betyder ju inte att det är ryttarens bästa vän utan mer DIN bästa vän. Jag har under mina 45 år med häst INTE använt graman en enda gång. Har inte behövt det...så varför behöver du? Har du frågat dig VARFÖR just DU behöver det när andra inte behöver det? DET var en fråga jag fick lära mig att ställa när jag själv var en liten hästtjej i ridskolans miljö på 60-talet. Det var en militär som bad oss unga ryttare att aldrig glömma den frågan...jag har inte glömt det...
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Jag använder graman av och till på min häst. Har min häst vilat 2 dagar eller mer (tex haft en liten viloperiod) sätter jag på gramanen om jag rider ut. Min häst är stentuff i skallen och kan "dampa loss" ute, för att hon är så glad. Att då ha graman ger mig mer kontroll och jag kan rasta av henne på ett säkert och kontrollerat sätt, alternativet till att inte använda graman hade varit att inte rida ut, jag anser att hästarna måste få komma ut utanför banan.

Nån gång då och då (senast igår) har jag graman på banan. I snitt använder jag nog graman 3-5 gånger totalt på en månad. För mig och min häst funkar det och jag kommer inte sluta använda det. Min häst mår inte heller dåligt av det, jag sköter och rider min häst efter extrem nogrann planering.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Här i Sverige känns ju både Linnea och hennes pappa väldigt kontroversiella. Både med hästhållningen och diverse hjälpmedel i ridningen. Jag kan tycka det är synd att de så gärna propagerar för graman och skarpa bett istället för att nämna de saker som i mina ögon bäddar för hennes framgång...
Men om man inte fastnar i gramanen- så trycker hon ju på att man inte ska starta unghästar i falsterbo om de inte är så redo att man kan gå in och vinna. Här i sverige är ju falsterbo och breeders ett mål för alla unghästägare och man ser det som en merit att bara ha deltagit. Hon låter hästarna få tid på sig, stressar inte, ger dom viloperioder - och om allt är rätt åker hon till falsterbo och vinner ;-) Jag tycker hon rider strålande på hinder och hon är väldigt noga med att hästarna alltid ska hoppa genom kroppen och använda sin muskler, inte skeletthoppa... Hon har super balans, är följsam och klarar av att rida hästarna med hjälpmedel som inte funkar för alla...

Man ska komma ihåg att de har sin verksamhet i Danmark och inte behöver bry sig om svenska regler. Och direkt man lämnar vårt lands gränser så möter man en lite annorlunda syn på vad som är vettig hästhållning. Hörde en känd person säga att i sverige ser vi hästar som barn och i danmark är det ett redskap och båda delarna är lika långt från sanningen...
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Jag tycker att det är uppfriskade att hon faktiskt är ärlig med vad hon gör och vad hon tycker. Sen att jag tycker att det är rent djurplågeri är en annan sak.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Jag blir bara bedrövad... vart tog ridkonsten och hästkunnandet vägen egentligen??? :crazy:

Och...citat "Jag vill inte dra i bettet" -vad i hela friden tror hon en graman gör då? Och har hon verkligen så dålig koll på sina händer, att hon själv anser att hon alltid måste rida på graman???


:confused:
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Och jag är en av de få som sticker ut hakan och säger att GRAMAN är ryttarens bästa vän... Speciellt på unghästar. Som LE säger den hjälper unghästarna att hitta formen och man MÅSTE INTE använda den när man har den på.
Fast jag tycker inte av det som står i artikeln att det låter som att gramanen sällan används.

- Jag rider alltid med gramantyglar, även på unghästar, eftersom jag vill att hästarna ska lära sig den rätta formen direkt. Jag vill inte dra i bettet och vara hård i handen för att få hästen i form, då är det lätt att de blir okänsliga i munnen.

Detta citatet tex, hård hand och dra hästen i munnen för att få hästen i form? För mig låter det lite som att det är det alternativet eller sätta på en graman. Jag har sällan eller faktiskt aldrig varit med om att ha ridit en unghäst som har varit hård i munnen från början av dom jag ridit in. Dom har varit väldigt mjuka i munnen för dom har aldrig haft någon anledning till att bli hårda än, det är ryttaren som orsakar hårda munnar och kastande huvuden. Att hästen slår upp huvudet är ju ett försvar mot någonting.
Det är en HJÄLPTYGEL så varför inte ta hjälp av den ?
Jag kan mycket väl förstå att man sätter på en graman om man ska rida ut på en väldigt taggad häst så det går att ha den som en nödbroms ifall hästen skulle bli för oregerlig. Men som sagt, det är en sista utväg.
Fast jag går emot strömmen i många trådar, hellre pessoa än nåt annat bett än vanliga tränsbett (dvs inte stångbett) om hästen hänger i handen.
Men som jag ser det så hänger hästen i handen mycket pga att hästen inte arbetar i rätt form. Och eftersom detta är en unghästutbildare så tycker jag det är snäppet värre att hon rider in hästar på det här sättet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Jag blir bara bedrövad... vart tog ridkonsten och hästkunnandet vägen egentligen??? :crazy:

Och...citat "Jag vill inte dra i bettet" -vad i hela friden tror hon en graman gör då? Och har hon verkligen så dålig koll på sina händer, att hon själv anser att hon alltid måste rida på graman???


:confused:


Graman gör inte per automatik att man använder sig av dens egenskaper hela tiden när man rider.

Tycker personligen att graman är bra eftersom det är den enda hjälptygel som man faktiskt inte behöver använda sig av även om den sitter på.

Omnämnda ryttare rider väldigt bra och har så alltid gjort så länge jag sett henne. Hon är def inte hård i handen.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Fast jag tycker inte av det som står i artikeln att det låter som att gramanen sällan används.

Att den sitter på betyder ju inte att man använder den. Den är ju så pass effektiv att du bara behöver använda den när du har behovet.

Den kan sitta på utan att påverka det minsta lilla.

Detta citatet tex, hård hand och dra hästen i munnen för att få hästen i form? För mig låter det lite som att det är det alternativet eller sätta på en graman. Jag har sällan eller faktiskt aldrig varit med om att ha ridit en unghäst som har varit hård i munnen från början av dom jag ridit in. Dom har varit väldigt mjuka i munnen för dom har aldrig haft någon anledning till att bli hårda än, det är ryttaren som orsakar hårda munnar och kastande huvuden. Att hästen slår upp huvudet är ju ett försvar mot någonting.

Då har vi väldigt olika erfarenheter av unghästar. Tycker att det är betydligt fler unghästar som blir dragiga, svårsvängda och allmänt hängiga i handen innan de lär sig att bli eftergivna.

Men som jag ser det så hänger hästen i handen mycket pga att hästen inte arbetar i rätt form. Och eftersom detta är en unghästutbildare så tycker jag det är snäppet värre att hon rider in hästar på det här sättet.

Jag använder graman på de löphästar som kommer till mig, har fungerat utmärkt för att visa dem vägen ner och fram efter sin avslutade karriär på banan. Och jo även som lite fegissnöre när de får sina utbrott för jag vill inte heller ramla av.

Och ingen av de hästar jag använt den på har blivit hårda i munnen eller musklat sig fel på något sett. Samtliga har blivit väldigt fina
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Att den sitter på betyder ju inte att man använder den.
Den kan sitta på utan att påverka det minsta lilla.
Det håller jag med om, men av vad hon menar och tydligen säger:
- En del hästar funkar bra när man tar av gramanen. Några vill gärna ta upp huvudet, men jag tycker inte att det gör något eftersom de har fått musklerna på rätt ställe när de har arbetat rätt i markarbetet.

Detta säger mig att hästarna faktiskt kanske inte alls arbetas utan gramanens inverkan utan att den används tillräckligt mycket för att hästarna inte ska kunna ridas utan den. Hade hästarna arbetat i rätt form hade dom inte slagit upp huvudet när gramanen kommer av. En eftergiven och genomarbetad och avslappnad häst har inget behov av att slänga upp huvet. Slänger dom med huvet spänner dom samtidigt hela överlinjen vilket inte jag tycker är okej. Det blir inte mer okej att hästen slår med huvet pga att den har muskler.
Då har vi väldigt olika erfarenheter av unghästar. Tycker att det är betydligt fler unghästar som blir dragiga, svårsvängda och allmänt hängiga i handen innan de lär sig att bli eftergivna.
Hästar är olika, ingen är den andre lik. Och ja, jag har också varit med om vingliga, lite svårstyrda unghästar. Men detta har löst sig väldigt bra utan gramanen och hästarna har snabbt blivit stadiga i formen.

Och jag ser heller inte att en ej eftergiven häst är hård i munnen per automatik, hård i munnen blir den av att den försvarar sig för handen vilket den inte ska behöva eftersom handen inte har med hästens form att göra på det sättet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Jag blir bara bedrövad... vart tog ridkonsten och hästkunnandet vägen egentligen??? :crazy:

Och...citat "Jag vill inte dra i bettet" -vad i hela friden tror hon en graman gör då? Och har hon verkligen så dålig koll på sina händer, att hon själv anser att hon alltid måste rida på graman???


:confused:

Jag håller med.
Hjälptyglar är för hjälplösa.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Jag håller med.
Hjälptyglar är för hjälplösa.

Knappast. På en häst som är felriden på graman går det minst 100 som är ännu sämre ridna utan någon form av hjälptygel som troligen hade gått i en bra mycket bättre form med en graman på.

Klart som sjutton att hästen sätter mer rätt muskler när den inte går som en stjärnkikare. Det inte sagt att Linneas hästar hade gått som en stjärnkikare bara för att den går utan graman-men mången hobbyhäst är bevis på detta.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Jag tycker det kvittar om motspänningsmusklerna sitter på undersidan av halsen eller på ovansidan.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Min tränare tipsade om artikeln, jag tycker som många andra att det låter absurt. Hon verkar inte ha ens grundläggande kunskap om hästens fysiologi om hon tror att hästen går i en bra form bara för att huvudet är på ett visst ställe, man börjar ju BAKIFRÅN för sjutton gubbar!!

Skulle också önskat att Hippsons reporter haft lite stake och ställt mer kritiska frågor, så att man i artikeln inte får uppfattningen att det här är något normalt och något att eftersträva...
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Vad är det som säger att hon skiter i bakbenen bara för att hon har graman? Bara för att man har den på betyder inte det att man drar ner nosen på hästen i bringan.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Jag blir mörkrädd för hästmänniskor alltså.. Särskilt själviska, som hon. :cool:
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Hon skiter verkligen inte i bakbenen...
Hon har stenkoll på bakbenen!

Och det är inte dressyrhästar hon utbildar, de behöver inte gå som dressyrhästar...
Jag gillar inte graman eftersom jag inte kan rida med den. För mig blir hästarna hängiga och det blir segt överallt... Men det finns ryttare som kan rida med detta verktyg.
Allvarligt talat blir det nog lika ofta fel utan graman som med graman.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Det finns olika åsikter om hur man ska göra. Varje ryttare har ju olika kunskap och olika erfarenheter och agerar därefter. Ryttaren säger ju tex i artikeln att hon sällan rider ut pga att hon är rädd att ramla av. (Då skulle jag letat upp en annan ryttare som red ut)Jag själv tänker helt annorlunda när det gäller unghästar. Jag vill att de ska gå i hage så mycket som möjligt, (gärna lösdrift), att de ska ridas mest i skogen i början av inridningen och jag skulle inte sätta ett stångbett i munnen på en unghäst. Att låta unghäsrar få en längre tids vila när den varit riden ett tag är ju väldigt vanligt. Så gör de flesta. Detta för att den unga hästen ska få smälta allt mentalt. Helt rätt tycker jag.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Är ju bara tvungen att regga mig för att säga min åsikt om saken :D

Jag anser att skulle fler människor inse hur bra det är att köra in/tömköra en häst innan man börjar att rida dem, så skulle dagens ridhästar vara mycket lättare att ha att göras med från ryggen. Graman eller inte, stångbett hit och dit, var och en gör som dom vill, själv har jag dock aldrig någonsin behövt ha en sådan på någon unghäst, och inte någon annan hjälpridtygel, eller skarpa bett, heller för den delen.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Det är väl så som framförts: Det finns olika metoder och olika mål.

Inte heller jag tycker att LE verkar vara någon förebild för mig. Men jag rider inte hoppning på hög nivå och har heller inte något mål att starta mina unghästar i några årgångs- eller kvalitetstävlingar.

Jag tycker som Biggan att unghästen bör vara mycket ute i hagen, jag tycker att den ska utsättas för olika saker i miljön. Älskar när det kommer en traktor eller väghyvel när jag rider i paddocken (som ligger längs vägen) så hästen blir utsatt för det.
Jag tycker att en unghäst ska ridas ut mycket i skog och mark och på vägar. Jag tror att det är bra för hästar att lära sig att kontrollera kroppen genom att gå i skogen i helt fri form. Jag tror att en häst som går i helt fri form i skogen faktiskt hittar balans och tränar muskler.
Sedan rider jag förstås hästen mot den form jag tycker är lämplig utifrån utbildningsnivå.

Men alla tycker inte lika om vad som är lämplig form.

Graman eller annan hjälptygel som "nödbroms" har jag aldrig förstått mig på.
Graman har jag aldrig ridit med, och behärskar den inte och kommer därför inte att börja.
Därmed inte sagt att det inte finns någon ryttare som faktiskt behärskar "hjälp"tygeln så att den ger nytta.

Nej, jag tycker inte att man är en förebild så som LE beskriver sin träning.
Men det är för att jag vistas i en annan hästvärld där man inte har någon tidspress och inte heller något specifikt tävlingsmål på reltativt kort sikt.
Jag lever i en hästvärld där målet är att utvecklas i ridningen, tillsammans med hästen, och i lugn och ro komma så högt vi kan i den/de disciplin/er jag valt.
Jag kan instämma i att Ulla H är en förebild.
Eller Per Larsson inom en annan disciplin.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 150
Senast: mars
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 834
Senast: Lycan
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 404
Senast: WSLPZF
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp