Hm, är detta verkligen en förebild?

Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Fast hur menar du nu? Dom sitter ju på lina i evigheter för att just få en oberoende sits :confused:

Ja och dom tömkör och longerar hästar i ett år innan dom sitter upp på dem med sina obereonde sitsar. Oberoende sitsar tränar de på äldre hästar som redan kan sitt arbete, så vitt jag förstått.

Bevisligen använder ju denna tjej i artikeln graman med ett godkänt resultat. Och så nämnde jag nuno oliveira och philippe carl som var flitiga användare av sidereins också. Jag tror inte proffs eller legender skulle använda hjälpmedel som inte gjorde någon nytta. Då skulle de ha fastnat mycket tidigare i sina karriärer och inte blivit kända.

Jag tror det var Ted nätterqvist sa, eller skrev, eller hur det nu var. Hjälptyglar är bra för den erfarne ryttaren, men för en amatör är den som rakbladet i apans hand.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Bevisligen använder ju denna tjej i artikeln graman med ett godkänt resultat.
Fast för mig så räknas det inte som ett godkänt resultat när det står i artikeln att vissa hästar fungerar sen utan gramanen.
Jag tror inte proffs eller legender skulle använda hjälpmedel som inte gjorde någon nytta. Då skulle de ha fastnat mycket tidigare i sina karriärer och inte blivit kända.
Har du någon källa på det där hur dom rider in sina hästar? hur dom hjälper hästarna hitta sin egen balans osv, för visst känner jag till dom du nämner men näe, jag kan inte påminna mig om att jag sett dom rida med hjälptyglar. Jag har och andra sidan heller inte sett hur dom rider in sina hästar eller hur dom förbereder dom inför ridningen.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

KL
Fast det här med att rida ut är ju inte minst miljöträning. Måste ju vara mycket enklare att ha med en häst på tävling som är van vid allt så bortkastat kan det ju absolut inte vara ens på en elithäst +varierat underlag som ger mindre risk för skador och varierad träning bara det. Har de sett tillräckligt mycket så blir ju inte nya saker läskiga.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Men är det ingen annan, en liten hästskötare kanske, som rider ut med dem om hon inte vågar?
Kan tycka det verkar lite konstigt att någon som slänger sej över höga hinder inte vågar skritta en runda i skogen.. Nej, jag vet inte om jag tycker det är en bra förebild.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Det var konstigt att hon inte vågade rida ut. Men man vet ju inte hur det är i trakten. Sådana där framgångsrika ryttare kan ju bli utsatt för diverse sabotage. Eller också kanske dom har fasaner. I mina trakter så hör fasanen inte hemma egentligen men dom har planterats in och dom ser så exotiska ut när dom flaxar fram ur något buskage. Men dom där kan verkligen sätta häst och ryttare på prov.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

KL

Jag förstår att alla som har kommenterat denna artikel vill hästarnas bästa men ärligt talat, hur många toppryttare tror ni rider ut sina hästar flera gånger i veckan? Ytterst få skulle jag gissa på.

Det är inte ryttarna som får betala priset av att ligga på topp, det är hästarna. Förstår inte egentligen varför många är så förvånade av denna artikel, hennes metoder är väl knappast ovanliga inom toppen. Är vanligt att graman används mycket och att hästarna inte är ute mycket. Likaså är mycket begränsad utevistelse vanligt även inom travet.

Själv tycker jag att det är värre att bara ha hästen i box än vad det är att bara rida i ridhus, hästen har betydligt större behov av att röra sig fritt i alla gångarter ute än vad den har av att bli riden i skogen.

Det är väldigt mycket fokus på de negativa sakerna i denna artikeln, det står ju faktiskt också en hel del bra som ändå visar att hon även har ett vettigt tänk och värnar om hästen på sitt sätt. Tycker det är bra att hon är såpass ärlig, fram med mer artiklar likt denna som faktiskt ger en bild av vad ryttare har för träningsfilosofier.

Ingen ryttare är perfekt och skulle vi gräva lite så skulle det nog gå att hitta lite "dirt" om precis alla. Bara för att vissa svenska ryttare inte avslöjar så mycket om deras träningsmetoder gör inte dem till helgon. Alla tycks redan glömt Patrik Kittels ritter i roll kur tex... för att han är ju svensk eller hur var det nu??

Själv skulle jag inte rida en treåring med graman men i artikeln så framgår det väl inte riktigt vilken ålder unghästarna har när de rids med graman, har iförsej bara skummat igenom artikeln snabbt.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Det kanske är svårt att ha hästarna ute för att dom kan ju bli utsatta för olika saker. Jag vet inte hur den danska avundsjukan är men om den uppgår till en bråkdel av den svenska så kan den innebära stora problem. Dessutom så kräver det väldigt mycket mark och det kanske blir svårt om man har många hästar. Det kan man ju se exempel där det förekommer många hästar i större stall att dom har för lite mark tillgängligt.
Jag vet inte så mycket om graman men tycker att hon verkar ganska vettig. Har bara ridit en häst med graman men det fungerade väldigt bra, det var som magi, men då vet jag ju inte vad den hästen hade för historik. Jag är mera skeptisk till sådan där bettlösa varianter.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Det är klart man ska fokusera på det goda sakerna också...MEN, just för att läsarna många gånger är väldigt orutinerade i jämförelse med den artikeln handlar om är det VETTIGT att dra upp det som är negativt just för att poängtera att det INTE ska användas av vem som helst... Ibland kan det vara läge för en varnande rad: Don't Do This At Home!!!
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Men det är inte medias uppgift att censurera sig för att folk är dumma. Tänk en extra gång hur samhället skulle se ut om media inte skulle rapportera om när folk gör fel. Det finns exempel på hur det blir när samhället styr media för att de ska "tänka på rätt sätt"-Nordkorea.

Det enda sättet att "bota dumhet" är med kunskap. Tex hade Hippson kunnat publicera denna artiklen och sen även en artikel om hur en graman kan inverka skadligt. Alltså att det funnits motpoler och två sidor av saken. Men det är inte en journalists uppgift att berätta vad som är bra eller inte. En journalist ska alltid vara objektiv.

Tror också att det hade varit bra med en liten faktaruta för de mindre kunniga - i mitt stall står en handfull tjejer under 20 med sina hästar och INGEN av dem rider på normalt bett och utan hjälptyglar (ist pessoa och westernbett med skänklar i kombination med "gummisnodd", graman och chambon). Alla motiverar detta med att hästen inte går att stanna, är starka osv. Ingen tränar för instruktör. Lätt hänt att ta genvägar utan att veta att det kan vara behäftat med nackdelar, om man inte är så rutinerad - alla dessa tjejer älskar sina hästar och vill dem bara det bästa, men förstår inte riktigt vad de sysslar med.

För övrigt tyckte jag att det var uppfriskande att en toppryttare inte hymlar med sina metoder (i mitt tycke usla). Då vet man vad hon står för och så får var och en tycka vad de vill om det - bättre det än Kittel & Co som gång efter annan blir ertappade med sina metoder och inte törs stå för det. :mad:
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Håller med om faktarutan.

Min egen amatörmässiga uppfattning är att det förmodligen är jäkligt mycket bättre för en häst att i 20 år få bära sitt huvud som den vill vid ridning än att under samma tid ridas med huvudet fasthållet av en graman. Det måste skapa oerhörda spänningar i nacken. Jag tänker, återigen, på engelsmännen. Detta hästälskande folk har ridit sina hästar lite hur som helst i alla år. Att hästen "ska" gå på tygeln verkar många britter fortfarande glatt omedvetna om. Ändå har de glada och friska hästar. Förmodligen handlar det om att hästarna får leva riktiga hästliv. De går stora kuperade hagar varje dag och de får använda sin kropp när de rids. I engelska hästtidningar är det stort fokus på "hacking", dvs. rida ut. Att man inte skulle ha hästen i hage verkar inte förekomma.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Jag antar att du inte har några källor på hur dom tränar eller på det du skrev? Jag är faktiskt nyfiken på riktigt om dom använder skarpa bett och hjälptyglar under inridning och utbildning av hästarna.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Håller med om faktarutan.

Min egen amatörmässiga uppfattning är att det förmodligen är jäkligt mycket bättre för en häst att i 20 år få bära sitt huvud som den vill vid ridning än att under samma tid ridas med huvudet fasthållet av en graman. Det måste skapa oerhörda spänningar i nacken. Jag tänker, återigen, på engelsmännen. Detta hästälskande folk har ridit sina hästar lite hur som helst i alla år. Att hästen "ska" gå på tygeln verkar många britter fortfarande glatt omedvetna om. Ändå har de glada och friska hästar. Förmodligen handlar det om att hästarna får leva riktiga hästliv. De går stora kuperade hagar varje dag och de får använda sin kropp när de rids. I engelska hästtidningar är det stort fokus på "hacking", dvs. rida ut. Att man inte skulle ha hästen i hage verkar inte förekomma.

Engelska metoder är inte så trevliga heller. Jag har sett metoder som var så jävla vidriga att de får Ericssons att framstå som snutti-gull-metoder typ. Ett av det värsta jag såg var en 3åring som skulle ridas in. Den var lite busig (dvs den var som en unghäst brukar vara). Den fick på sig sadel och träns. Sen togs ett balsnöre som fästes i sadelgjorden och andra änden knöts fast i bettringen. Samma på andra sidan. Längden på snöret var extremt kort, den stackars bäbisen fick stå med mulen i bringan, så jävla hårt var det. Så skulle den stå 7-10 dagar, utan mat eller vatten och vi anställda fick inte mocka hos den heller, för den skulle minsann lära sig. Då sa jag tack och hej och åkte hem. Vägrar medverkar till sånt där. Och hästarna där fick inte gå i hagen, bara föl och avelsston. Och det var hos en ryttare på elitnivå.
 
Sv: Hm, är detta verkligen en förebild?

Fy vad obehagligt...
Metoden att ställa hästen i boxen/skritten/hagen med inspänningstyglar nån timme i taget var dock himla vanlig när jag var i england. Gjorde man typ på alla unghästar innan man började rida för att göra dom mjuka i munnen...

Hage gick hästarna i när de hade ledig dag och om vädret var ok, aldrig annars. Däremot red man ut rätt ofta.
Graman hade man oftast när man red ut och ibland på banan oxå. Inte för att hästarna var busiga utan för formens skull. Inte hos någon toppryttare utan i ett helt vanligt stall- och alla andra stall i närheten också!

Däremot föder de upp hästarna föredömligt på stoora kuperade hagar i flock!

Allt är inte guld som glimmar och ibland känns det som vi svenskar är så otroligt svart/vita...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: mars
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 834
Senast: Lycan
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 404
Senast: WSLPZF
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp