Sv: Hjärnskada/hjärntumör hos häst
Tack för svar! Bewellin: Hur fick din bekants häst sin diagnos, röntgen? Det är visst ofta som tumörer upptäcks först vid obduktion. Min häst har sedan jul/nyår förra året uppvisat en paranoid sida. Livrädd för allt möjligt, svårhanterad för mig. En period som höll i sig från jul/nyår fram till mitten av maj ( 2005) sedan var det som om allt släppte och sedan var han världens coolaste häst under juni-okt och nu har "beteendeförändringen" kommit tillbaka och det eskalerar
I går var veterinär ute, tog blodprov,ska kolla upp allt "invärtes" infektion/inflammation,njure, lever -you name it. På måndag kommer kiropraktor som ska ge honom akupunktur vid behov.
Min ögonsten har under flera år haft ryggont som behandlats mestadels med akupunktur,massage ,nya sadlar, skogspromenader över stock och sten utan ryttare på rygg, tömkörning. Har även i perioder använt back on track-ryggtäcke, örter, homeopatmedicin. Allt detta och lite till. Jag har förökt ligga ett steg före hela tiden men hästen min är alltid hästlängder före mig, hur jag än gör. På den vanligaste mest ofarliga rundan runt stall ser han rovdjur överallt och vill bara fly, denna höst har inga andra i stallet fått ta in honom från hagen till box. Han vill inte låta sig fångas eller blir rädd för något mellan hage och box som gör att han sliter sig och springer sin väg en bit bort. Konsekvenserna av detta är att jag själv har varit på plats vid insläppstid varje dag för att det skulle funka . Delvis har det gjort det men inte 100 %. Inget i hans yttre omgivning har förändrats vad jag kan se, inte heller förra gången han fick sin paranoida läggning-den verkar gå i skov. alla i min närhet skyller på att jag har ett för dåligt ledarsakp över honom och delvis är det sant, han är hög i rang och inte så lätt att vara ledare för men detta handlar om något annat. Kanske jag tar ut sorgen i förväg men det känns som om att loppet är kört.........................