Hjärnskada/hjärntumör hos häst

S

svansjö

Hej!
Tänkte bara kolla om någon vet hur pass utbrett hjärnskada/hjärntumör är hos häst? Jag tänker på vilka svåra beteendestörningar dylika sjukdomar skador kan ge hos människor och undrar nu om en häst med beteendestörningar kan ha en svår "hjärnsjukdom" i botten. Naturligtvis vet jag att beteendestörning hos häst kan bero på en uppsjö andra orsaker; att de har ont i kropp och (själ) utan att behöva ha en hjärnskada för den saken skull.:confused:

Sv: Hjärnskada/hjärntumör hos häst

jag vet inte om jag hört talas om det någon gång, men det är klart att hästar också borde kunna få hjärnskador.

det enda som jag kan påminna mig är en djurkommunikatör som var på ridklubben där jag red. hon hade bl.a. försökt "prata" med en häst som de hade problem med. ibland funkade han jättebra, andra gånger var det som om han inte fattade hjälperna. som om han inte förstod vad man ville.
hon försökte, men sa sedan att hästen var utvecklingsskadad och hade en mognadsnivå som ett 6 månaders föl. han pratade "barnjoller".

En bekant till mig hade en häst som togs bort pga en tumör i nacken vid atlaskotan (inte hjärntumör men ändock). Den här hästen blev gradvis "personlighetsförändrad" dvs allt aggressivare och räddare (som om han blev paranoid och misstänksam nästan) och fick till sist problem med balansen. Det var inte förrän i slutskedet tumören upptäcktes och de tog bort hästen.

Men det är det enda fall jag känner till, så vanligt är det nog inte (eller så avlivas hästarna kanske av andra orsaker och det upptäcks aldrig?).

Hästen var irländsk import av okänd härstammning och skimmel om någon skulle vara nyfiken på ärftlighetsfaktorer och dyl.

Jag vill minnas att den förre avelshingsten Dito RW 75 en hjärntumör. Jag e rätt säker på de..
Han va ju grym på o hoppa (red i samma klubb som honom) vann nästan allt men hade ett rätt otrevligt temprament..:(

Kom just på :idea: :

Togs inte welsh cob hingsten Derwen Tennesse Express bort pga någon tumör? Oklart om det var i hjärnan dock....?

Annars har jag träffat på en del gamla "melanom" ponnyer men vet bara en av dem som togs bort pga detta

Tack för svar! Bewellin: Hur fick din bekants häst sin diagnos, röntgen? Det är visst ofta som tumörer upptäcks först vid obduktion. Min häst har sedan jul/nyår förra året uppvisat en paranoid sida. Livrädd för allt möjligt, svårhanterad för mig. En period som höll i sig från jul/nyår fram till mitten av maj ( 2005) sedan var det som om allt släppte och sedan var han världens coolaste häst under juni-okt och nu har "beteendeförändringen" kommit tillbaka och det eskalerar :cry: I går var veterinär ute, tog blodprov,ska kolla upp allt "invärtes" infektion/inflammation,njure, lever -you name it. På måndag kommer kiropraktor som ska ge honom akupunktur vid behov.
Min ögonsten har under flera år haft ryggont som behandlats mestadels med akupunktur,massage ,nya sadlar, skogspromenader över stock och sten utan ryttare på rygg, tömkörning. Har även i perioder använt back on track-ryggtäcke, örter, homeopatmedicin. Allt detta och lite till. Jag har förökt ligga ett steg före hela tiden men hästen min är alltid hästlängder före mig, hur jag än gör. På den vanligaste mest ofarliga rundan runt stall ser han rovdjur överallt och vill bara fly, denna höst har inga andra i stallet fått ta in honom från hagen till box. Han vill inte låta sig fångas eller blir rädd för något mellan hage och box som gör att han sliter sig och springer sin väg en bit bort. Konsekvenserna av detta är att jag själv har varit på plats vid insläppstid varje dag för att det skulle funka . Delvis har det gjort det men inte 100 %. Inget i hans yttre omgivning har förändrats vad jag kan se, inte heller förra gången han fick sin paranoida läggning-den verkar gå i skov. alla i min närhet skyller på att jag har ett för dåligt ledarsakp över honom och delvis är det sant, han är hög i rang och inte så lätt att vara ledare för men detta handlar om något annat. Kanske jag tar ut sorgen i förväg men det känns som om att loppet är kört.........................

Tumören växte och blev till sist så stor att den syntes från "utsidan" om man säger så. Vill minnas att det var massören som upptäckte den och en biopsi gjordes....

Min nuvarande stallchef tog bort sin häst pga av kissing spines, ett riktig "illa" fall med bla 4 sammanväxta kotor, 2 cystor i ryggen och tornutskott som ätit sig in i varandra :cry: Stackars häst! Hon VAR ett sånt fall som vi allvarligt trodde kunde vara ngt med hjärnan (fick riktiga psykbryt, skenade omkring i hagen till hon kollapsade mm) men det visade sig vara smärta.

Är din häst röntgad i ryggen? Märker du ngn skillnad om han går på smärtstillande? Blir han "normal" då så är det ju ngt som gör ont nånstans...

skintröntgad samt ytröntagad visade en gammal skada på ryggrad dock ej kissng spine. akupunktur, masage och långa promenader utan ryttare, blev bra men behöver ständigt kollas upp vilket också görs , enligt equiterapeuten var han mkt fin i sin kropp i början av oktober. Denna gång har hans lynnesförändring börjat någon gång i slutet av oktober början av november.sparsamt riden etcetc. han blir som räddare för var dag som går............han har garanterat ont frågan är bara av vad men kanske man sak tror och hålla tummarna trots allt för at det handlar om smärta i ryggen igen, på måndag kommer som sagt euqiterapeuten ut i igen så håll tummen. hästen är mitt allt :love:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 080
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 266
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar