Hjärnan, forskningen och Gud

Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Står det verkligen så i Koranen att kvinnor ska lyda män? Det låter ju inte riktigt klokt. Kan väl inte stämma att det står så?
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Fast så var det väl ändå inte ;)

Kyrkan, om vi nu pratar kristendomen, hade monopol på tolkning av vad "vetenskap" var. Det som vetenskapsmän observerade och förde fram fick inte strida mot kyrkans ordning, eller kyrkans syn på Guds ordning.

Newton var ju litet smidig där och gick inte i klinch med kyrkan.

Men, det är ju mycket tack vare upplysningstidens män (och kvinnor) vi har en annan världsbild än att Gud skapade världen för 4.000 år sedan.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Att jämföra nazismen med religion är intressant, nazismen var en ideologi med stark tro på vetenskap och samtidigt motståndare till religion. Ett mycket talande exempel på hur illa det kan gå och det är för mig ett mycket tungt vägande skäl för att religion behövs.

Både ja och nej. Allt kan ju tolkas på så många sätt den sk "sanningen" och vändas till ens egen fördel utan att se det mer långsiktigt.

Alla religioner har både fördelar och nackdelar. Hinduismen skulle jag aldrig kunna tro på med kastsystemet till följd av det. Och då är det egentligen inte religionen i sig utan mer en politisk fråga.

Hitler hade lika gärna kunnat se sig själv som protestant lr varsom men han ville skapa sin egen ordning. Ja sin egen religion kan man väl nästan påstå. Där han är Guden och folket hans skapelser.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Om han nu var den Messias som judarna väntade på ja ;)

eller om han fortfarande inte har uppenbarat sig.

---

Både vad gäller Bibeln och Koranen är ju mycket tolkningsfrågor, och det är väl det som är så spännande med dessa böcker. Att läsa dem bokstavligt går egentligen inte då olika delar säger emot varandra, och vilken är det då som gäller?

Läser man gamla testamentet så ser man hur bilden av Gud förändras över tiden, från i början varit en frånvarande Gud, blir han mer närvarande osv.

Intressanta berättelser.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

På något ställe står det att en kvinna är värd en halv man, om jag kommer ihåg rätt.

Men det står också att mannen skall ta hand om kvinnan, försörja henne, ta hand om änkor etc.

Som i allt när det gäller religion så är det inte svart eller vitt, man hittar det man söker. Man har val, bland annat hur bokstavstroende man skall vara, eller inte ;)
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Och det är mycket därför det har blivit så nu. Att det är vetenskap eller tro. Det finns lixom inget samband mellan dessa precis som många religiösa ser vetenskapen som bluff, vice versa. Och så behöver det verkligen inte alls vara. Många upptäckter som idag är så självklara kommer från en form av tro.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Alltså jag undrar om inte nån översättningssnubbe varit i farten. Läser man Bibeln tryckt 1853 fattar inte jag nånting knappt. Min faster har en sådan och hon kan inte heller läsa den. För gammal svenska och jobbig text.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Hur menar Du med många upptäckter kommer från en tro?

Menar Du från en idé om att samband eller menar Du just Gudstro?
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Även min definition om "öppensinnad". Hur mycket vi än kallar det vetenskapligt så så grundar det sig på ett eller flera axiom, d v s att vi utgår från vissa påståenden som vi bestämt är TROLIGT. T ex "the big bang" är ett sådant axiom. Men vem VET det?
Under antiken ansåg man att atomen var den minsta byggstenen i allt och den var odelbar. Nu vet vi att det inte är så. Så bara för att vetenskapsmännen anser att the big bang hänt behöver det inte alls vara så.

Så att vara öppensinnad för mig är ha en ödmjuk inställning till saker som man faktiskt inte vet och ta ställning men också kunna ändra sig om andra rön dyker upp.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Även min definition om "öppensinnad". Hur mycket vi än kallar det vetenskapligt så så grundar det sig på ett eller flera axiom, d v s att vi utgår från vissa påståenden som vi bestämt är TROLIGT. T ex "the big bang" är ett sådant axiom. Men vem VET det?
Under antiken ansåg man att atomen var den minsta byggstenen i allt och den var odelbar. Nu vet vi att det inte är så. Så bara för att vetenskapsmännen anser att the big bang hänt behöver det inte alls vara så.

Så att vara öppensinnad för mig är ha en ödmjuk inställning till saker som man faktiskt inte vet och ta ställning men också kunna ändra sig om andra rön dyker upp.

Att vara öppensinnad är inte förenligt med att tro på saker som inte går att ifrågasätta.

Big Bang är inget axiom. I just denna stund pågår intensiv forskning för att hitta bättre förklaringsmodeller för vissa saker som går att observera. Vetenskapsmännen är öppensinnade och letar efter nya förklaringar som stämmer med nya observationer. Kunskapsutveckling, helt enkelt.

Att bara anta att saker man inte vet något om eller kan motbevisa är sanna är inte att vara öppensinnad. Det är att vara lite bakom flötet.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Att bara anta att saker man inte vet något om eller kan motbevisa är sanna är inte att vara öppensinnad. Det är att vara lite bakom flötet.


:bow::bow::bow::bow::bow::bow:


Just detta att anta saker, utan att veta, och gärna då påstå att det är sanna, :mad::mad: vad är det för fel att kalla saker för dess rätta namn? Att tro är att inte veta. Att anta är att tro men fortfarande inte veta! Tror man på något så har man väl en rimlig förklaring på varför man just tror, utan att veta, eller?
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Fast så var det väl ändå inte ;)

Kyrkan, om vi nu pratar kristendomen, hade monopol på tolkning av vad "vetenskap" var. Det som vetenskapsmän observerade och förde fram fick inte strida mot kyrkans ordning, eller kyrkans syn på Guds ordning.

Newton var ju litet smidig där och gick inte i klinch med kyrkan.

Men, det är ju mycket tack vare upplysningstidens män (och kvinnor) vi har en annan världsbild än att Gud skapade världen för 4.000 år sedan.

Som jag förstått så var det så, inte enbart och inte gällande för alla såklart men en viktig faktor som drev naturvetenskapen framåt.

Newton är väl inte känd för att ha varit diplomatisk precis? Jag har aldrig läst att han såg skäl till att (inte) strida med kyrkan, men jag är ingen Newton-kännare.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Apropå att någon skrev att Hitler var katolik (eller om det var protestant). Den nazistiska ideologin var uttalat religionsfientlig, att försöka beskriva det som att Hitler var religiös och kristen och nazismen var grundad på kristen tro är så långt ifrån vad som är sant man kan komma.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Hitler var uppvuxen i ett katolskt hem. Det är skamligt och ingen hemlighet att Påven och den katolska kyrkan inte hade några invändningar mot Hitlers tyranni under andra världskriget.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Om jag kommer ihåg rätt, vilket inte är säkert, så tror jag det är så att påven och katolska kyrkan vid ett flertal tillfällen anklagats för att vara medlöpare till nazismen, att kyrkan inte stod upp för de kristna värdena gentemot Hitler utan vände andra sidan till.

Det ligger väl i saken natur att har man ett odemokratiskt system, oavsett om det är kommunism, nazism eller fascism, så är inte kyrkan så välkommen, då den kan sätta upp folket mot de som styr.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Ja hela vår värd bygger ju på just detta. Matte är bara så krångligt ibland. När någon fysiker skriver upp på tavlan så är det så mkt att hålla reda på. Fast det handlar väl mycket om interligens. En del fattar direkt medan jag bara ser en massa obegripliga symboler och tecken.

Men det är inte samma sak ;) självklart är det mest forskare i fysik och matematik som verkligen kan känna av glädjen i att arbeta med det. Vi andra (som inte är så bra där) får uppskatta det genom att läsa tex populärvetenskap och artiklar.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Att jämföra nazismen med religion är intressant, nazismen var en ideologi med stark tro på vetenskap och samtidigt motståndare till religion. Ett mycket talande exempel på hur illa det kan gå och det är för mig ett mycket tungt vägande skäl för att religion behövs.

Var inte de väldigt ockulta i kombination med rejält kristet troende?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp