Hjärnan, forskningen och Gud

Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Jag håller inte med, det är rena fördomar från personer som inte klarar att vara medvetna utan att hänga upp det på en varelse som vet bättre.


VAD ÄR ANDLIG SÖMN?
3 Människor som sover är vanligtvis inaktiva. De som sover andligen däremot kan vara mycket aktiva – men inte andligt sett. De kan vara fullt upptagna med vardagens bestyr eller helt gå in för att bli rika och berömda eller ha roligt. Med så mycket annat omkring sig bryr de sig inte om sitt andliga behov särskilt mycket. Men andligt vakna människor inser att vi lever i ”de sista dagarna” och är därför så aktiva som möjligt med att göra Guds vilja. (2 Petr. 3:3, 4; Luk. 21:34–36)

Från vakthornet.

De menar att ateister då skulle vara ytliga, självupptagna och ha bråttom med allt och aldrig stanna upp, för om de någonsin tänkte skulle de hitta personen gud. När de kanske snarare har utrymme i hjärtat för miljöproblem, världens skönhet, konsten, litteraturen, meditation, njuter av varje bit av livet och skönheten, kastar sig över vetenskapen,kreativitet eller vadsomhelst.

Det är lite som att kristna tror att moralen kommer från dem till människan, eller från gud till människan när det är helt tvärtom! Moralen kommer från däggdjuren, inklusive människan (forskning, vi är skapta moraliska om vi får möjligheten.) till gud.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Fast ni kan väl inte bevisa att Gud INTE finns heller? Om man ska hålla sig till ett strikt vetenskapligt synsätt så är det väl agnostiker som skulle vara den lämpligaste benämningen?!

Nej, religionen är uppbyggd så att man inte ska kunna motbevisa. Ibland kan man det ändå när människorna bakom slarvat med sina utsagor. Det som händer då är att de ändrar utsagorna och modifierar dem - ungefär som vetenskapsmän - men med den avgörande skillnaden att de modifierar till att INTE kunna bevisas/motbevisas - vetenskapsmän bygger teorier som ska kunna bevisas/motbevisas.

Man kan föra ett logiskt resonemang även kring Guds existens och slutsatsen blir att det är högst osannolikt att något sådant existerar. Richard Dawkins gör det i boken "Illusionen om Gud", som varmt rekommenderas som läsning - oavsett vad man har för utgångspunkter när det gäller religion.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Fast ni kan väl inte bevisa att Gud INTE finns heller? Om man ska hålla sig till ett strikt vetenskapligt synsätt så är det väl agnostiker som skulle vara den lämpligaste benämningen?!

Det finns enormt många saker som inte går att bevisa.

Som exempelvis att Russells tekanna inte skulle finnas. Det verkar tämligen osannolikt, men så länge det inte går att motbevisa så ska vi tro på den? Eller?
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Många troende verkar infantililsera oss som inte tror, och hävda att vi inte vaknat, inte begripit. Det irriterar mig. Jag har funderat och utvärderat och skapat mig en uppfattning. Jag anser mig vara fullt normalintelligent och mina åsikter brukar i allmänhet värderas. Men när det kommer till tro - då har jag uppenberligen inte begripit.
:bow:

Ö.h.t. är ju infantiliseringen ett billigt trick som även används av en del föräldrar, Sverigedemokrater o.s.v.

;)
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Fast ni kan väl inte bevisa att Gud INTE finns heller? Om man ska hålla sig till ett strikt vetenskapligt synsätt så är det väl agnostiker som skulle vara den lämpligaste benämningen?!

Introducerar man icke falsifierbart nonsens kan vi inte veta någonting i den meningen. Du svarar antagligen ja på frågan om du vet vad du heter, men hur kan du bevisa att det finns en Gud som bara får dig att tro att du vet?

Eftersom vi inte tar hänsyn till icke falsifierbart nonsens i andra frågor som vi säger oss veta, varför ska vi göra det när det kommer till Gud då?
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Jag menar en tro som lixom fyller en med liv och glädje :). Sen om det är Gud lr nått annat är väl sak samma.
Jag förstår inte vad du menar med tro. Det har alltså inte med religiositet att göra?

Jag har definitivt ingen tro. Jag varken funderar över någon guds existens eller har högtravande tankar om kärlek. Mitt liv är roligt och meningsfullt ändå.

Att DU får en bättre tillvaro av att tro innebär inte att alla andra också skulle få det. Så du kan sluta inbilla dig att du har det så mycket bättre än icketroende.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Tack, jag har inte hört talas om Russels tekanna tidigare. Man ska ju lära sig något nytt varje dag och detta var en bra lärdom :)
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

De menar att ateister då skulle vara ytliga, självupptagna och ha bråttom med allt och aldrig stanna upp, för om de någonsin tänkte skulle de hitta personen gud.
Fast nu läser du den texten som djävulen läser bibeln. Det står ingenstans att man som ateist inte kan vara andlig.

Jag vet flera med ateister som har ett enormt djup i sig och som tror på en massa saker och känner massor med övernaturliga grejer, men som inte just har en gudstro.

Sluta överdriv.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Jag vill inte ge mitt barn psykiska problem genom att skrämma honom med smådjävlar eller med att han ska hamna i helvetet om han inte lyder mamma, eller att hans vänner ska brinna i tusentals år.
Hade en liten pojke på besök här en gång. Han blev helt förtvivlad och gråtfärdig när en av kompisarna fyrade av en svordom. Han kom till mig och frågade "Vad är det nu igen som händer med en om man svär..?" Han var uppriktigt orolig över sin vän. Familjen var med i Pingstkyrkan. Stackars liten.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Jag vet flera med ateister som har ett enormt djup i sig och som tror på en massa saker och känner massor med övernaturliga grejer, men som inte just har en gudstro.

Tror de på övernaturliga grejor så är de ju inte ateister?
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Tror de på övernaturliga grejor så är de ju inte ateister?
Jo, ateism är en avsaknad av tro på gud eller högre makt.

Vill man sedan dra in allting i det som en gud möjligtvis kan ha skapat också, tex änglar, troll, etc så låt så vara då.

Men spöken eller ödet tex kan man vara ateist och ändå tro på.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Att tro på ödet förutsätter väl inte nödvändigtvist att man tror på det övernaturliga men t.ex änglar gör det visst. För mig är en tro på det övernaturliga en tro på "högre makter". Alla verkar inte definiera det så men åtminstone jag tycker det finns en stor motsättning i att tro på änglar och samtidigt vara ateist.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Det tycker jag med. Om något säger "jag tror inte på en gud men jag tror på änglar" så tänker jag att personen är typ new age:are, inte ateist.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Fast nu läser du den texten som djävulen läser bibeln. Det står ingenstans att man som ateist inte kan vara andlig.

Jag vet flera med ateister som har ett enormt djup i sig och som tror på en massa saker och känner massor med övernaturliga grejer, men som inte just har en gudstro.

Sluta överdriv.

Jo i citatet från vakktornet så verkade det anses att de som inte sett gud el dylikt inte heller var vakna andligt.

Jag vet flera ateister som har ett enormt andligt djup i sig och som inte tror på en massa saker eller känner en massa övernaturligheter. De brukar intressera sig för vetenskapen, naturen och filosofin, vissa har snarare som hobby att visa på de gigantiska hålen och vetenskapliga testerna när det gäller övernaturligheter.

Att förkasta litteraturen, konsten, dansen, poesi (Det är ju det som är de sköna konsterna), filosofin, matematiken, fysiken osv från andligheten och passionen är ju så vansinnigt dumt att det är helt hm galet.

Som om andlighet satt i en kristallkula eller i lite spöken inte i den högre matematiken. Jag tycker helt tvärtom. Kristallkulan är mundan och representerar dålig fantasi, högre matematiken är fantastisk. Fysiken är hisnande, litteraturen är allt. Biologi är helt otroligt fantastiskt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Saknar gilla-knappen här :bump::bump::bump: för inlägget och för det ovan.

Kom då spontant att tänka på att det är 144.000 som får komma till himmelriket enligt den tron och regera med Jesus.

Bekännare till den tron kanske skall vara tacksamma att inte alla tror på samma Gud ;)

Tyvärr är ju all religion uppbyggd på ett vi- och dem -tänkande. Vi som bekänner oss till den rätta läran och så de som är otrogna, förtappade, onda eller vad man nu vill kalla dem.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Fast nu läser du den texten som djävulen läser bibeln. Det står ingenstans att man som ateist inte kan vara andlig.

Jag vet flera med ateister som har ett enormt djup i sig och som tror på en massa saker och känner massor med övernaturliga grejer, men som inte just har en gudstro.

Sluta överdriv.

Jag kom att tänka på min mamma som är starkt icketroende. Hon är enormt duktig på att läsa av människor, djur och omgivningar. Hon som inte har nån vidare hästsvana kan ta in och ut hästar som kan bete sig hur som helst mot andra ovana men aldrig henne. Hon sprider ett lugn omkring sig och är oerhört snäll och hjälpsam. Hon kan känna av att det hänt nått obehagligt när hon går in i ett rum för väggarna allting finns kvar. Hon märker på bara nån sekund hur jag mår fast jag utåt sätt kanske ser glad ut men kanske ändå inte är det.

Varför inte troende då? Nej för med den uppväxten kan jag förstå det. Kyrkan var bara pest å pina. Prästen var en idiot och extremt fåniga regler och den som inte lydde fick piska. Detta var i Finland.

"jag får vila när jag dör" kan hon säga men till skillnad från mig tror hon bara det blir svart och inget mer. Så när jag var liten ville jag verkligen tro på nått annat. Vågade inte lägga mig om det var för mörkt och kanske är det mörkt resten av oändligheten. Nej den tanken var obehaglig. Men hon menar att det spelar ingen roll för man känner inget alls. Man finns inte. Och det är oxå en obehaglig tanke tycker jag.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Ja hela vår värd bygger ju på just detta. Matte är bara så krångligt ibland. När någon fysiker skriver upp på tavlan så är det så mkt att hålla reda på. Fast det handlar väl mycket om interligens. En del fattar direkt medan jag bara ser en massa obegripliga symboler och tecken.
 
Sv: Hjärnan, forskningen och Gud

Jag kom att tänka på min mamma som är starkt icketroende. Hon är enormt duktig på att läsa av människor, djur och omgivningar. Hon som inte har nån vidare hästsvana kan ta in och ut hästar som kan bete sig hur som helst mot andra ovana men aldrig henne. Hon sprider ett lugn omkring sig och är oerhört snäll och hjälpsam. Hon kan känna av att det hänt nått obehagligt när hon går in i ett rum för väggarna allting finns kvar. Hon märker på bara nån sekund hur jag mår fast jag utåt sätt kanske ser glad ut men kanske ändå inte är det.

Hon kan definitivt inte känna att något obehagligt har hänt i ett rum för att det sitter kvar i väggarna, om det inte finns några fysiska spår på väggarna som tyder på det förstås. Hon tolkar andra "give-aways" i rummet.

Samma sak gäller det när hon ser hur du mår. Det handlar inte om någon övernaturlig förmåga utan hon är snarare bra på att tolka signaler som du mer eller mindre omedvetet ger ut: ansiktsuttryck, andning, kroppsspråk, ögonen m.m. T.o.m lukt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp