Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
...Men även hjärnan. Hur vi som tror på Gud kanske lättare har samspel mellan olika delar av hjärnan. Ser klarare eller låter det komma in eller hur man nu ska beskriva det. Ateister är skeptiker och låser sitt tankesätt. Måste se för att tro och inte bara känna fast känslan kan vara väldigt stark...
Att påstå att någon är bakom flötet för att man uttrycker en åsikt är INTE att vara öppensinnad i alla fall. Bara respektlös - tack för mig i denna debatt!![]()
Varför låsa sig vid något av alternativen, när man kan vara öppen för alla möjligheter, funderar jag själv på.
- Själv tror jag att man ser klarare om man inte låser sitt tankesätt vid att tro på gud.
- Jag tror också att man ser klarare om man inte låser sitt tankesätt vid att tro på en specifik gud, eller en specifik religion.
- Dessutom tror jag att man ser klarare om man inte låser sitt tankesätt vid att tro att det inte existerar någon gud.
Men varför måste man tro på något då? Man kan helt enkelt säga "jag vet inte".
Så bra, då är vi överens om att det inte behöver råda en konflikt mellan tro och vetenskapen
Och att bara för att man har en tro så behöver man inte lägga sig platt, det kanske till och med är så att tron kan öka nyfikenheten, vem vet
![]()
Människor har i alla tider, långt före judendom, kristendom och islam, försökt hitta samband och förklaringar på skeenden i livet. När man inte kunnat förklara dessa uppfann man olika gudar att tillbe, då det ansågs vara gudarna som var ansvariga för att saker och ting skedde.
Sedan utmynnade det i ett "gudarnas" krig, där Gud som vi benämner honom vann, han var den högste guden, den ende ibland, definitivt den ende som skulle tillbes.