Hjälptyglar, frågor.

Laivine

Trådstartare
Jag håller på med ett arbete i skolan om hjälptyglar.
Så nu vill jag ha eran hjälp. svara gärna på dessa frågor.
Tänk på att det finns ju många olika, tex martingal, graman, halsförlängare, chambon, gogue, thiedemantygel och vanliga inspänningar.

Har du nångång använt hjälptyglar?

Vad för några i så fall?

Tycker du att det är okej att rida med hjälptyglar?
Om inte, varför?

Finns det någon hjälptygel du tycker är mer eller mindre okej än andra?

Har du varit med och sett att någon missbrukat hjälptyglar? I så fall hur?

Tycker du det är okej att hjälptyglar används på ridskolor?

Tycker du det är okej att elitryttare använder hjälptyglar?

Sv: Hjälptyglar, frågor.

Ja.

Vad för några i så fall?

Chambon, inspänningstyglar, equilonge, graman, martingal, thiedemantygel, halsförlängare.

Nja, det beror på syftet och ryttaren verkligen tänkt igenom målet med hjälptygelsanvändandet. Gör man det konstkvent, under en kort period och med målet att snabbt kunna plocka av hjälptygeln så kan det vara ok.
Om inte, varför?
Många försöker inte tillräckligt mycket utan hjälptygel, använder den alltför ofta och regelbundet eller inser inte att felet ligger i deras egen sits, hand eller i utrustningen.

Chambon tycker jag nog bäst om, då den inte drar in nosen på hästen utan låter hästen söka sig framåt. En vanlig inspänningstygel kan funka på en häst som behöver lära sig att ta stöd på bettet utan att störas av ryttarens hand, men jag gillar den inte överdrivet mycket.

Moahahaha, vardagsmat!!;)
Graman är såklart favoriten, speciellt bland ponnydressyrryttarna.
Används flitigt för att hålla nere hästarnas huvuden och fixera formen dagen före tävling, t.ex.:crazy:

Nej, i princip inte.
På "min" ridskola fanns en häst med dålig rygg som alltid gick med inspänningstygel på de mindre avancerade lektionerna.
Jag hade nog valt att låta hästen slippa de lektionerna helt, eller t.o.m. slippa ridskolan helt. Om jag hade fått bestämma...

Det där är en svår nöt, för lyckas man så bra på tävlingar borde man väl ha tillräckligt med känsla och kunskap att rida utan. Men samtidigt så är jag ju inte helt anti-hjälptygel, utan vet att de faktiskt behövs ibland, och då måste ju även eliten få "tillåtelse" att använda dem. Eller snarare, de om några borde veta när det är ok att använda dem, och hur.:idea:
Men tyvärr så är det ju lite si och så med det, tycker jag...

Ja

Vad för några i så fall?
Martingal (vid hoppning, fortfarande vid behov), graman, halsförlängare, gouge, chambon, thiedeman. Dessutom longerat med inspänningstyglar och pessoasele.

Om inte, varför?

Martingal vid hopp och uteritt OM man är säker på att det inte är ett ryttarfel alt att hästen har ont och/eller obehag av t ex utrustning. Graman skulle jag ev lägga ETT PAR PASS på en häst som reser sig för att slippa jobba - under förutsättning att jag är säker på att hästen inte har ont, utrustningen passar och att det inte är ett ryttarfel. Övriga hjälptyglar/inspänningar drar bara in näsan på hästen - dvs är skit.

Martingal. Chambon och inspänningstyglar med resår vid longering är ok. Annars är hjälptyglar mest bara skit.

Ja, många ggr. Varför lära sig rida och lösa problem när man kan dra in hästens nos med en graman och så tror alla att man kan rida en häst på tygeln, dessutom bråkar den ju inte om den har ont heller... :crazy:

Martingal.

Martingal, i övrigt SKA de kunna rida sina hästar så bra att hjälptyglar inte behövs. Möjligen graman på het/ung häst på prisutdelning för att öka säkerheten, men inte annars.

Japp det har hänt ett fåtal gånger

Vad för några i så fall?
Har använt mig av thiedeman, martingal och halsförlängare

Om inte, varför?

Det är okej, så länge hästen trivs med det och ryttaren vet vad den håller på med och varför.

Är inte jättehaj på hjälptyglar, så jag vågar inte svara på det. Men jag hänvisar till svare ovan.

Inte vad jag sett, men man har ju hört en del. Så saret är alltså nej.

Har själv använt de hjälptyglar jag skrev upp här ovan på ridskola. Tycker det är okej, så länge man sätter upp en duktig elev, och har kolla på vad man sysslar med.

Om de anser sig behöva det är det väl helt okej. Så länge det är på hästens vilkor, och de har kunskapen.

Ja

Vad för några i så fall?
Martingal, graman, halsförlängare 'gummisnodd'

Om inte, varför?

Ja, jag kan inte säga att det INTE är ok. Även om jag helst ser att man försöker hitta andra lösningar.

Martingal tycker jag är mer ok, eftersom den rätt spänd bara verkar när hästen slänger upp huvudet alldeles för högt. Den tvingar inte in hästens huvud i en viss position.
En löst spänd gummisnodd tycker jag inte heller är så farligt, däremot är jag mkt mer tveksam till graman. Inte för att det är en dålig hjälptygek för det är den inte eg, men den är SÅ lätt att missbruka.

Jodå, fast inte så ofta faktiskt. Oftast graman i samband med hopphästar/ponnyer.

Ja, ex martingal, gummisnodd. Däremot tycker inte jag graman eller inspänningar är så himla bra kanske...

Alla får svara för sig själva, så, ja.

B]Har du nångång använt hjälptyglar?[/B]
Ja

Vad för några i så fall?
Martingal, graman

Om inte, varför?

Martingal är helt okej. Annars nej.

Martingal är helt okej. Alla andra inte alls.

Mer eller mindre alla som använt dom (inte riktigt, men heller inte långt ifrån). De trycker ihop hästen med dom eller använder dom i rollkurs syfte.

Nej (om det inte är martingal)

Nej, varför skulle det vara mer okej för dom?
En duktig ryttare behöver inte hjälptyglar och en ryttare som inte är duktig kan inte hantera dom oavsett.

Har du nångång använt hjälptyglar? Ja

Vad för några i så fall? Martingal, longeringsinspänning, halsförlängare (då jag var yngre).

Om inte, varför?
Ja det är kan vara okej så tillvida att det har ett bra syfte, att det är under en utbildningstid och framförallt att ryttaren är kunnig. Handlar det om inspänningar som t.ex. martingal som inte har någon direkt inverkan på hästen (om den inte skulle slå upp huvudet mycket högt vill säga), tycker jag att det är utan tvekan helt okej. En graman i fel händer är dock mycket förödande. I huvudtaget är det en risk med inspänningar att man (i synnerhet yngre, oerfarna ryttare) tror att formen kommer med inspänningen, och hästen får oärlig bjudning och knäcker av.

Finns det någon hjälptygel du tycker är mer eller mindre okej än andra? Som sagt, en graman (och inspänningar med liknande effekt) i fel händer är aldrig okej. Det krävs stor kunnighet om man ihuvudtaget ska rida med en graman, tycker jag. Martingal är dock rätt harmlös.

Har du varit med och sett att någon missbrukat hjälptyglar? I så fall hur? Har sett flera hästar gått mer eller mindre rollkur med exempelvis graman, och det är enligt mig missbruk.

Tycker du det är okej att hjälptyglar används på ridskolor? Nej (om vi inte pratar martingal då), det sänder ut fel budskap till yngre ryttare - att formen kommer i och med att hästen böjer på nacken, vilket inte är rätt, och inte det som ska läras ut till nybörjare.

Tycker du det är okej att elitryttare använder hjälptyglar? Martingal - självklart.
Kan de hantera en graman (som jag antar att man borde kunna då man är elitryttare), så visst. Men det är samma där, att används de på fel sätt så förstör de mer än bygger upp.

Ja

Vad för några i så fall?
Martingal, halsförlängare, innspänningstygel, graman, thiedeman.

Om inte, varför?

Det beror på, martingal tycker jag är helt ok, men de flesta andra hjärtyglar drar bara ihop hästen.

Martingalen gillar jag mer än övriga hjälptyglar, eftersom den bara verkar när hästen "gör fel".

Ja, jag har bl.a sett en häst löshoppas innspänd med halsförlängare:crazy:

Ja, martingal och ev. halsförlängare är okej.

Hoppryttare kan ju behöva använda martingal, men annars tycker jag att dom ska vara så pass duktiga att dom kan rida en häst utan att behöva hjälptyglar.

Ja.

Vad för några i så fall?
Graman, Chambon, Pessoasele, inspänningstyglar, gummisnodd, Thideman, Martingal, Fast martingal, Irlänsk martingal, Gouge, Graman spänd som en reglerbar Gouge genom ett chambon-nackstycke.

Om inte, varför?
Jag tycker att det är okej att använda hjälptygel om man vet hur den skall användas på ett korrekt sätt, varför man använder just den hjälptygeln och varför den skall användas i just den situationen på just den hästen. Om man kan ge ett bra svar på alla dessa frågor, samt är kunnig nog att använda hjälptygeln på ett korrekt sätt; då är det okej att använda en hjälptygel.

Finns det någon hjälptygel du tycker är mer eller mindre okej än andra? Jag tycker att hjälptyglar måste bedömmas beroende på situationen. Det går inte att ge ett generellt svar på din fråga. Graman (ev dragen genom ett Chambonnackstycke som en reglerbar Gouge), löpande martingal och chambon (longering) är mina personliga favoriter. Jag är personligen mycket restriktiv till att använda graman. När jag använder det så ser jag till att ha en VÄL motiverad orsak och ett bestämt mål med användningen. När jag testat olika lösningar på problemet så kan jag testa graman som ett sätt att lösa problemet. Det kan handla om 10 minuter mitt under ett arbetspass, sedan åker den av igen och så gör vi samma övning utan gramanen. Sista 10 åren har jag kanske använt graman 20 gånger. Jag fick lära mig hur man använder graman när jag jobbade för en elitryttare och han jobbade på det sättet som jag berättade om ovan. Jag är mycket negativ till Pessoaselen och dess kopior... samtliga hjälptyglar som knyter samman munnen med bakdelen är av ondo eftersom hästen får ryck i munnen.

Har du varit med och sett att någon missbrukat hjälptyglar? I så fall hur? Nja... inte missbrukat som i djurplågeri. Men visst har jag sett personer som använt Gramantygeln på ett sätt som inte tagit fram det bästa ur hästen. Dock inga rena katastrofer. Då hade jag nog sagt till.

Även här måste man se till hästen, ryttaren och uppgiften/situaionen. Det finns inga enkla eller generella svar. Men jag kan tycka att det är okej om det finns kunniga instruktörer som övervakar det hela. Det är ju enormt slitande på hästar att gå i en för hög form med sänkt rygg för mycket vikt på framdelen också. Många hästar får förslitningar och måste avlivas. Bästa vore ju om alla hästar regelbundet reds igenom av instruktörer i en korrekt form, men så är det inte överallt. Det är troligen mycket bättre att låta vissa av de duktigare ridskoleeleverna ibland rida med hjälptyglar och med ridlärarens hjälp få hästarna att jobba i en låg och rund form med höjd rygg än att hästarna alltid går i fel form. Det kan ju även vara ett sätt att få eleverna att förstå hur det skall kännas. Men som jag sa först. Det finn singa enkla svar.

Tycker du det är okej att elitryttare använder hjälptyglar? Jag svarar som jag svarat innan, man måste se till situationen. Det finns inga elitryttare som ALLTID rider alla hästar med hjälptyglar i alla situationer. Elitryttare är ju som som alla andra ryttare. Situationsanpassade. Det är varken mer eller mindre okej för dem att använda hjälptyglar.

Senast ändrad av en moderator:

Vad för några i så fall? Martingal, halsförlängare, inspänningstyglar, graman, thiedemantygel och gogue.

Tycker du att det är okej att rida med hjälptyglar? Nej

Om inte, varför? Hjälptyglar fungerar så att de döljer symptomen istället för att bota problemet. Det är dessutom 99,9 % av gångerna som ryttaren som är problemet och att då sätta på en hjälptygel på hästen gör definitivt inte ryttaren bättre... Dessutom; formen kommer bakifrån och huvud-/halspositionen är bara ett kvitto på att man har gjort rätt, har man hjälptyglar när man rider innebär det att man försöker få ett kvitto på något som man inte har fått till än!

Finns det någon hjälptygel du tycker är mer eller mindre okej än andra? Chambonen har jag själv inte använt men efter att ha sett andra använda den och det sättet som den inverkar skulle jag kunna tänka mig att använda den vid longering som hjälp vid rehabilitering av t.ex. stjärnkikare och liknande.

Har du varit med och sett att någon missbrukat hjälptyglar? I så fall hur? Jag har sett många fall där ryttare använder hjälptyglar för att korrigera hästarna trots att det är deras egen ridning som brister, eftersom hästarna då blir inspända trots att de gör sitt bästa anser jag att det är missbruk. I de flesta fall har det dock inte varit "ryck-och-slit" eller extrema inspänningar. Det värsta missbruk jag har sett var när man på en ridskolelektion satte på en graman fäst mellan frambenen på en häst under en hopplektion med anledningen att hästen var så het och stark och annars skulle resa sig...

Tycker du det är okej att hjälptyglar används på ridskolor? Nej, meningen med att folk går på ridskola är att de ska få lära sig att rida på riktigt, inte gå en massa genvägar. Man gör eleverna en björntjänst då hjälptyglarna döljer felen i elevernas ridning genom att bl.a.hästens möjlighet att kunna protestera minskar så att det inte blir lika tydligt när eleven gör fel. Måste man använda hjälptyglar på ridskolehästarna för att skona deras ryggar är det ett tecken på att den ridning man lär ut inte är korrekt.

Tycker du det är okej att elitryttare använder hjälptyglar? Nej, är man en så skicklig ryttare att man rider på elitnivå så ska man kunna kontrollera och korrigera även mer temperametfulla och viljestarka hästar utan att använda hjälptyglar. Kan man inte det så är endera ryttarna inte tillräckligt skickliga för att rida på elitnivå eller så är hästarna inte tillräckligt utbildade.

:bow:

Tycker du verkar väldigt kunnig och håller med dig!

:bow:

Tycker du verkar väldigt kunnig och håller med dig!

Ha ha.. tack... jag trodde jag skulle få massor med skäll för att jag inte tar avstånd från eller ens avråder från "artificiella hjälpmedel"... :D

Vad för några i så fall? Martingal, halsförlängare(snodd), graman

Om inte, varför?
Nja, om man vet vad man gör och hur den inverkar på hästen och är säker på att den verkligen ger effekten man vill ha så är det väl okej.

Finns det någon hjälptygel du tycker är mer eller mindre okej än andra? Vet inte.

Har du varit med och sett att någon missbrukat hjälptyglar? I så fall hur?Inte sett, bara hört.

Tycker du det är okej att hjälptyglar används på ridskolor?Tycker i många fall att det är ganska onödigt.

Tycker du det är okej att elitryttare använder hjälptyglar?De om någon vet väl vad de gör.

ja
Vad för några i så fall?
Graman, martingal, gummisnodd, inspännigstyglar
Om inte, varför?

Ja, om man har en bra anledning till det, och om man rider med det en kortare period för att sedan kunna ta bort dem.
Finns det någon hjälptygel du tycker är mer eller mindre okej än andra?Martingalen gör väl aldrig någon direkt skada, så den är helt ok. Dem andra an jag inte utala mig om riktigt.

Ja, ofta! Hästar som går alldeles ihopdragna o spända i halsen och så.
Mja... i vissa fall, ej på alla lektioner och endast under uppsikt från kunniga ridlärare. ej gummisnodd
Ja

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 762
Senast: Linda_A
·
Ridning Hej alla hästfolk! Sitter nu här precis efter att ha kommit hem från stallet och scrollar igenom snap- och instaflödet. Stöter då på en... 2
Svar
38
· Visningar
3 347
Senast: Elo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 996
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat
  • Valp 2025