Hjälpgivning och samling i öppna

Sv: Hjälpgivning och samling i öppna

Jag rider öppna genom att be om böjning mha axlar och höft, vrider om ekipaget och talar om riktninen med tyngden.

Alltså, för bak inner axel och fram ytter axel runt ryggraden. För fram inner höft och bak ytter höft runt lite framför svanskotan. Sedan vrider jag om precis som att vi skulle svänga in, men vikten talar om vart vi ska.

Hrm inte så bra på att förklara, rörigt känner jag :D

För att jag ska prova öht ska jag och hästen vara såpass uppmärksamma på varanda att dessa hjälper räcker, samt att hans spänningar har lossnat. Då fungerar detta super. Annars får man backa och göra om och rätt!

Jag har två olika metoder beroende på vilken "stil" jag känner för den dagen ;)

Metod 1. (mest "barockenlig") är att helt enkelt föra mina händer inåt mot höfterna, titta på hästens inneröra och känna att jag tynger lite i innertygeln (konstigt nog så funkar det bättre då :p ) sen korrigerar jag bara med förhållning på innertygeln om hästen faller inåt. Kan tilläggas att då har jag ju redan innan jobbat hästen böjd, checkat av avslappning och så vidare så bara tyngdpunkten/händernas placering brukar räcka för att gå in i öppna.
Rider oftast på tre spår, ibland med mindre tvärning så det blir fyra spår, från marken kan det ibland bli fyra spår om jag känner att böjningen är tillräcklig.

Metod 2. Checkar av att hästen är avslappnad i hals och nacke (=rygglinjen), fixerar innerhanden dvs inte drar utan är mindre följsam i den än vanligt, flyttar med tyngdpunkten och liiite innerlår framdelen sidvärts medans bakdelen går kvar rakt fram. otroligt vad lite hjälper man behöver egentligen.
i det här läget är enda korrigeringarna jag gör ifall hästen spänner sej, då spjärnar den emot och hela rygglinjen blir fel. Då kan jag pulsera med tyglarna i olika lägen beroende på vilken muskel jag vill få avslappning i. Eller eventuellt "ta tillbaka" bettet om han avreagerar sej på det (skum häst).

Susan skrev:
Vilken öppna blir bäst den där tyglarna är i ytterhanden?
Är du högerhänt?

Vad tyckte du om Moffet och equisimulatorn...
SUS

Jag märker inte så stor skillnad på öppnorna, den största skillnaden sitter nog i att min pålle är något starkare i höger bak än i vänster. Det gör att öppnorna nog fungerar något bättre i höger varv, slutorna i vänster. Men ifall man tänker så, så har jag ju tyglarna i "ytter hand" i höger varv. Jag är högerhänt men har tyglarna i vänster hand.

Har haft stora problem med min kropp, brukar likna den vid en "halv väderkvar". Men nu sitter jag mycket rakare. Var på kurs i helgen och då fick jag faktiskt kommentaren att jag satt relativt rak. Blev skitlycklig för det för jag har kämpat som en iller.

Apropå Heather M så var det ju några år sedan jag var där. Men jag gillade Equisimulatorn. Hade dock lättare på den än på en livs levande häst. Heather är en sprakande yvig person som är mycket trevlig.

OA

Jag har en mycket lättriden häst (= lätt på hjälperna och känslig) som dessutom är mycket vig så jag har väldigt lätt för att rida öppna på honom. Det svåra är att få honom att inte överböja. Sen har jag ridit en träning för CS och där fick vi rida öppna bara för en tygel vilket var otroligt nyttigt för även om jag inte gör det så ofta nuförtiden så lärde det mig att det går.

Jag tömkör ofta öppna och där tar jag stöd på blivande yttertömmen och ställer/böjer med inner töm. När han då är på väg att följa inner töm och gå in på en volt så fångar jag upp honom med yttertömmen och får jag till det rätt är det då bara att släppa innertömmen och han gör öpnan enbart för ytter. Jag får ibland korrigera böjningen med inner dock.

När jag rider försöker jag att komma ihåg hur enkelt det är från tömkörningen men jag gör nog mycket som OlleAtlas. Förr ledde jag med innertygeln i vänster varv eftersom min häst gärna flyttar framdelen till höger istället, men efter en w-clinic med PL så har jag lärt mig att göra det bättre utan ledande tygeltag.

Jag placerar helt enkelt kroppen som jag vill att hästen ska göra, bäcken och ben rakt fram, överkroppen vriden inåt men fortsätter att titta framåt. Sen flyttar jag in bogen med yttertygeln samtidigt som jag böjer med innertygeln. Jag håller båda tyglarna nära halsen och kan hjälpa till med att flytta hästen i färdriktningen genom ett indirekt tygeltag med inner, dvs mot halsen.

Mina ben gör så lite som möjligt, inner hänger vid sadelgjorden och jag tänker nog mer framdrivning än att jag verkligen driver med det, om nu inte hästen stannar av och jag måste påminna om framåt. Ytter skänkel lite längre bak men gör just inget.

En bra öppna är en öppna ur mycket framåtbjudning och lösgjordhet där jag egentligen bara behöver tänka öppna och positionera kroppen och inte så mycket mer. Fungerar utmärkt ute på vägen tex. Jag går också ofta över i sluta för att träna på att byta rörelse och riktning och inte bara fastna i öppnan.

/Camilla

Den här diskussionen får mig att börja fundera över något. Hur sjutton gör jag för att förklara för min häst att det är en öppna vi ska göra och inte en volt? Alltså, det blir en öppna när jag vill det och en volt när jag vill det, men jag vet faktiskt inte vad jag gör :o. Måste försöka klura i morgon när jag rider. Hur tänker ni andra?

Förr, när jag red på ridskola, så gjorde jag mer som Summer San beskriver, höll hästen kvar på spåret med yttertygel, inner skänkel. Men nu gör jag ju inte så längre och hästen stannar ändå kvar på spåret. Hmmmm...

Förvirrad OlleAtlas

För mig är skillnaden mellan öppna och en volt var jag lägger min vikt
Något utåt öppna, flyttar jag den inåt så går hästen in på en volt
flyttar jag tillbaka vikten så går vi i en öppna igen.
På samma sätt kan man ju växla mellan sluta och öppna genom att flytta sin egen tyngdpunkt.

När jag lärde mig hjälperna för öppna och sluta så fick vi rida öppna långsida och ändra till förvänd sluta och så tillbaka osv.
Spännande i trav må jag säga det gäller att ha koll på grejerna om hästen skall behålla takten var rakriktad och gå kvar på långsidan

Senast ändrad:

summer san skrev:
Det finns nog olika syn på hur tyglarna skall användas i tyskland också ;) . Min tränare är mycket tysk i sin ridstil och har också varit i tyskland som beridare, men hon är lika allergisk mot tygeltag som går in mot mankammen som du är mot ledande. Själv har jag inte varit i Tyskland och fått någon utbildning på plats, så det kan jag inte uttala mig om. Vad har ni andra för erfarenheter?

Men du har missat att tygeltagen inte går in emot mankammen.

Jag har torrsimmat och klurat lite här hemma, samt diskuterat med väninna i telefonen. Tror att jag sitter rak i höfterna i öppnan medan jag vrider dem lite inåt, i volten. Kanske tar jag höften lite framåt också, men är inte så säker, det ska jag testa i morgon.

Jag växlar mellan öppna och sluta genom att i slutan rakrikta mina axlar så att de blir parallella med väggen (ifall jag rider på spåret) och vrida mina höfter så att ytter höft är något bakom inner höft. Ytter skänkel ger hjälpen något bakom och min mage tänker sig i rörelseriktningen. Sitter med något mer vikt på inner sittben och försöker att inte spänna inner ben utan låta det hänga avslappnat. Ibland får jag påminna lite om böjning med inner ben.

OA

Okej nu tror jag att jag fattar, det går så sakteliga... ;) . Du vrider alltså om innerhanden innåt, så att tummen pekar mot mankammen utan att flytta in handen? Då kan man kanske säga att du indirekt leder något utåt, alltså någon cm? Har jag fattat rätt?

Ha ha ha nej när jag vrider om innerhanden så pekar ju tummen mer utåt isåfall det gör jag ju för att tygeltaget inte skall gå bakåt samtidigt som man gymnastiserar nacken i ställningen.

En intressant tanke Heather Moffett har med det där runt volt och öppna är att i öppnan vänder man in axlarna. I volten däremot vänder man in höfterna, men axlarna vänder man något utåt, ytter axel går bakåt.

:D Okej nu måste jag ha fattat rätt, annars är det ju för bedrövligt :o !

Jag tror att jag får en liknande inverkan på hästen faktiskt fast jag mer drar handen en-två cm åt sidan. Skall prova att vinkla om så imorgon och se hur det funkar. Tack för tipset!

OlleAtlas skrev:
Den här diskussionen får mig att börja fundera över något. Hur sjutton gör jag för att förklara för min häst att det är en öppna vi ska göra och inte en volt? Alltså, det blir en öppna när jag vill det och en volt när jag vill det, men jag vet faktiskt inte vad jag gör :o. Måste försöka klura i morgon när jag rider. Hur tänker ni andra?

Förr, när jag red på ridskola, så gjorde jag mer som Summer San beskriver, höll hästen kvar på spåret med yttertygel, inner skänkel. Men nu gör jag ju inte så längre och hästen stannar ändå kvar på spåret. Hmmmm...

Förvirrad OlleAtlas

Svarar också tyngdpunkten. På en häst som inte blir totalförvirrad, då håller jag emot lite med innerskänkeln och gör halvhalter med innertygeln för att den ska flytta tillbaka bogen lite utåt (eller för att bromsa upp bogen så den inte faller mer utåt) men det är i värsta fall, tyngdpunkten brukar räcka.

summer san skrev:
:D Okej nu måste jag ha fattat rätt, annars är det ju för bedrövligt :o !

Jag tror att jag får en liknande inverkan på hästen faktiskt fast jag mer drar handen en-två cm åt sidan. Skall prova att vinkla om så imorgon och se hur det funkar. Tack för tipset!

Angående "inåttygeltagen" så är det väl in mot sin innerhöft man menar? för att "pricka hästens bakben" ?
Själv använder jag egentligen den tygelpositionen i "manipuleringssyfte" alltså att kunna lirka bort lite spänningar. Men när man fick lära sej AR var det helt enkelt en del av hjälpsystemet, och då blev det klurigare, helt plötsligt var det BARA positionen av handen och inte själva "taget" i tyglarna som spelade störst roll. :p

Nej definitivt inte mot sin innerhöft iallafall får du blir det ju verkligen ett bakåttygeltag :confused: syftet är främst att ställa hästen och i det lösgöra atlaskotan.

När jag rider använder jag inte alls inner tygel i öppnan, eller snarare vibrerar den lite någon gång för att lösgöra. Använder jg någon tygel så är det för att yttertygeln går med min hand, som går med min mage och alltså lägger sig lite mot ytter hals.

Vad kul det här var, man får fundera lite vad man egentligen pysslar med. Och alla våra olika sätt verkar ju dessutom bli öppna, vi har med andra ord olika språk när vi konverserar med våra hästar.

OA

psychogrrl skrev:
En intressant tanke Heather Moffett har med det där runt volt och öppna är att i öppnan vänder man in axlarna. I volten däremot vänder man in höfterna, men axlarna vänder man något utåt, ytter axel går bakåt.

Ja, jag vet och jag fattar inte den teorin riktigt. Jag kan maila Heather och fråga om hon fortfarande tänker på samma sätt och be henne förklara lite utifrån våra tankar.

OA

Var du tittar, dvs var du har ditt fokus. Fokuserar du in i volten så kommer hela din kropp att tala om för hästen att den ska fortsätta på volten. Fokuserar du rakt fram på rakt spår så kommer kroppen genom vridningen i höfterna att tala om att det är sidvärts som gäller fast med voltböjning.

Liknande trådar

B
Ridning När man försöker skapa en "ny ridkonst" gnm att slänga skit på andra! Det skiljer knappt ngt mot den "klassiska" dressyren! Förklara ett...
2
Svar
39
· Visningar
3 991
Senast: Uddi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar