Hjälpgivning och samling i öppna

Sv: Hjälpgivning och samling i öppna

Mary Wanless har en liknande tanke.
Hon har baserat sin bok "The natural rider" på enbok som heter "the natura skier"
Därifrån har hon tagit sina iee´r om vädningar för att motverka centrifugalkraften.

Både SRS och DEt tyska systemet har som regel för alla övningar
Axlar parallella med bogar
höfter parallallela med hästens bäcken.

Som man ser är det ett djungel av hjälpgivningssystem.

Vad som är rätt - Que ce pa? (kan inte stava franska men det skall stå vem vet? rätta mig gärna!!!)

Senast ändrad:

Jag går in i öppnan med samma indikationer som för volt, men med mer halvhalter och mer fokusering på timing. När vi precis vänt in på volten, "stoppar" jag med halvhalt samtidigt som jag "öppnar" utsidans tygel med ett ledande tygeltag, föser i spårets riktning med inner skänkel och riktar blicken mot det spår jag vill ha hästens tyngdpunkt på. (Då vrids mina axlar från voltspåret.) Resten handlar mer om korrigeringar, jag försöker utöka antalet steg allt eftersom, men oftast bryta innan "flytet" försvinner. Om timingen stämmer (det svåraste just nu) kommer hästen att bibehålla den tvärning/böjning den hade när volten avbröts, och jag gissar att det är någonstans 3 spår eller möjligtvis 4 med tätt mellan de två mittersta. Ska se om jag kan få sambon att fota, det skulle vara intressant att se själv...

Susan skrev:
Que ce pa? (kan inte stava franska men det skall stå vem vet? rätta mig gärna!!!)

:D Qui (vem) sait (vet) el möjl Qui le sait (vem vet, med syftning på just det man pratat om) alt Qui sait ca (det ska vara en krok på c:ets nederkant men jag vet inte hur man gör på tangentbordet :D vem vet det allmänt)

Totola skrev:
Angående "inåttygeltagen" så är det väl in mot sin innerhöft man menar? för att "pricka hästens bakben" ?

Så gott som all handpossitoner och tygeltag påverkar resten av kroppen. Det utlöser balanserande , rättande eller i värsta fall mothållande reflexer.

Ett tygeltag som skapr mothållande reflexer är det bakåtverkande.
Absolut förbjudet inom vissa ridstilar, SRS Tyska
(medan andra ridstilar har det som grund...läs ridskola :angel: )

När du för handen bakåt måste du hindra hela innersidan att gå bakåt - du låser höften.

Låser du din egen höft, så tappar du din följsamma sits, du blockerar inner bakbens naturliga röresemönster vilket brukar få til följd att ryggen sänks istället för höjs, eventuelllt tippar hästen.

Detta är ett jättevanligt fel.

Tack för svar och hjälp med franskan. Det var bara en fras som poppade upp i huvudet.

Jag har nog hört ( håll i er med stavningen) Je ne ce pa , - Jag vet inte, eller?

"Bear with me" - jag har aldrig läst franska...
Skulle då kanske inte slänga mig med franska utryck :angel:

Senast ändrad:

fio. skrev:
Nej definitivt inte mot sin innerhöft iallafall får du blir det ju verkligen ett bakåttygeltag :confused: syftet är främst att ställa hästen och i det lösgöra atlaskotan.

Dom "tygeltag" jag fått lära mej är aldrig "bakåtdragande" möjligen lite uppåt, men ALDRIG ett tygeltag som varar längre än ½sekund. Då räknas det inte som dragande i mina öron.
Ska man få avslappning så snarare fixerar jag handen i samma position eller pulserar.

Jag har funderat lite till på vad som egentligen händer när jag fokuserar om för att gå in på volt istället för öppna:

I öppnan ligger mina höfter rakt i spårets riktning, dvs där jag vill att hästens höfter/bakben ska vara. Mina axlar är vända inåt, men blicken framåt, dvs som jag vill att hästen ska vara i sin framdel. På det sättet så stänger inner höft vägen in i volten och ytter höft öppnar för att kunna följa de raka spåret, då ytter höft hamnar längre bak.

När jag ska gå från öppna till volt så tittar jag i böjningens riktning, lättar mer i innerhöft och det blir det mer tryck från ytterhöft då jag vrider med höfterna i rörelsen och de följer ett böjt spår istället för ett rakt. Äsch, vad svårt det blev att förklara!

/Camilla

Knappast ce utan sais vilket är jag-formen av verbet veta.

Je ne sais pas där kombinationen ne.. pas betyder inte. Je är jag och sais är vet.

/Camilla

"Mina axlar är hästens bogar, mina höfter är hästens höfter" gör ju saken ganska enkel. Jag flyttar in mina axlar i samma grad som jag vill ha tvärningen på öppnan, men det följer min hand och där med trycker yttertygeln på halsens yttersida och hästen flyttar bogarna in.

Jag sitter givetvis på inner sittben, men det gör jag ju sen tidigare eftersom jag alltid börjar en öppna med att rida hästen böjd-rakt-fram (om öppnan är efter långsidan t.ex.). Genom det är ju min inre höft redan lite framflyttad eftersom hästen har sin inre höft lite framflyttad när den är böjd genom hela kroppen.

För att aktivera inner bakben att bära mer genom att trampa in i tyngdpunkten, så använder jag innerskänkeln när hästen lyfter inner bakben.

När jag tar ledande tygeltag gör jag det rakt ut, dvs min hand går mot mitten av volten, jag leder aldrig mot höften. Precis som någon nämnt här tidigare går ju tygeln bakåt om man leder mot höften och då förlorar man den effekten man eftersträvar med det ledande tygeltaget, nämligen att ställa i nacken.

Alltså min beskrivning av öppna var schematisk, dvs så används de olika hjälperna rent teoretiskt. Om du läser tex dressyr med Kyra, så beskriver hon hjälperna för en öppna på samma sätt. Så det är nog det vanligaste sättet att lära sig rida öppna på, för att få medvetenhet om vilka funktioner de olika hjälperna har. Men om jag utför en öppna i praktiken, så skulle jag nog beskriva det lite annorlunda.

Jag lånar Susans tebricka :p , lite! Om man tänker sig att jag rider med tebrickan rakt framför mig längs fyrkanten, efter en hörnpassering vänder jag in brickan mot mitten av ridhuset, samtidigt som jag följer med med överlivet och går fram med ytteraxel, tyngdpunkten hamnar på inner sittben och innerskänkel ligger vid sadelgjorden och flyttar hästen sidvärts, innerhand går ut ca två cm bredare och då ställer hästen i nacken, resultatet blir öppna. Vad jag ville komma till är att det finns ett universalt hjälpsystem ,men sedan tolkar alla ryttare och hästar det lite olika, det är därför man inte bara kan hoppa upp på en häst och rida grand prix trots att hästen går grand prix med en annan ryttare. det är också därför det är så oerhört viktigt att vara konsekvent med att använda samma hjälper varje gång om man vill att hästen skall utföra rörelserna bra. Blev lite konfunderad av Totolas inlägg om att hon har två olika metoder, som hon varierar mellan beroende av vad hon känner för. Man får hoppas att hästen känner för samma sak den dagen i så fall, och kan hålla i sär systemen.

Kan man då säga - Quelle sais pas?
tack för franska lektionen kan som sagt ingenting

Jag tycker att det är intressant tänk.
jag lägger visserligen vikten inåt men jag jag sitter på utsidan för att släppa in inre bakbenet, så detta med mera tryck på yttre sittbenet är intressant tycker jag.

Intressant resonemang.
I förlängningen så tänker jag att vi alla är ute efter samma resultat, jag tror att varje hjälpgivningsystem är ett sätt att beskriva hur tränaren gör för att lyckas, men jag tror också att varje tränare/ ryttare som är skicklig gör en mängd saker som de inte är medvetna om.
Vid en balasnerad hållning så får alla hjälper possitiva bieffekter.
Vid en negativ hållning så kan det bli så tokfel. :crazy:

Som exempel; all hjälpgiving som går ut på att ändra handens/ axlarnas possition där ryttaren råkar vika sig i midjan :angel: :o
och hästen ofellbart skjuter ut bogen.

Om man skall dra samma tanke ytterligare, så kan man ju också tänka att det vi alla kallar öppna kan se mycket olika ut.
det var därför jag la till frågan:
Vilka kriterierna var på att det verkligen var en öppna och inte en skänkelviktning eller bara skjuta ut bogen. :angel:

Jag tro egentligen att alla system fungerar mer eller mindre bra, men de flesta kräver vissa förutsättningar i ryttarens grundpossition för att inte ryttare och häst skall kollapsa någonstans.

Jag tror att ridning är bra mycket svårare än vad som lärs ut nämligen.

Senast ändrad:

Så här tror/tycker jag just nu:
När man tränat en häst inför öppna noggrannt i den tid som det nu krävs för att grundstenarna ska fungera (den ska vara på hjälperna, den ska förstå vikthjälperna, den ska vara ställbar i nacken, den ska bjuda framåt, den ska kunna förstå och utföra en bra böjning, den ska ha styrka att gå rakritad), då blir själva öppnan i sig inget svårt.

(jag känner mig allt flummigare vartefter tiden går)

Så här menar jag - när man ridit sin häst bra, byggt upp den inför en viss rörelse, och behärskar sin egen kropp, då blir hjälperna för öppna extremt naturliga.

Sitter jag balanserat, stabilt, stilla, och styr hästens tyngdpunkt varje sekund, då blir öppnan lätt att utföra. Det är ju inte rörelserna i sig som är allena saliggörande, det är på sättet de utförs som är av vikt.

Om jag är så duktig att jag kan rida min häst till en smidig stor "geleråtta" som jag kan forma om precis hur jag vill - då kan jag leka fram öppnan lätt.

Men visst kan jag skriva under på nästan alla beskrivningar som folk kommer med - och hör också exakt vad deras tränare kan/lärt sig. :)

Beror på vad du vill säga?

"pas" i betydelsen "inte" brukar föregås av "ne". Jag tycker mig minnas att det bara är när det står utan verb som det är okej med bara pas, som tex i "pas du tout", (inte alla). Men det är 11 år sedan jag läste franska även om jag läste det i 6 år och hade betyg 5... :-)

/Camilla

Jag tror att en välutbildad häst kan göra öppna för flera olika hjälpsystem. Jag rider ju både dressyr och western och jag kan göra en del övningar på olika sätt med min häst men han förstår ändå. tex bakdelsvändning/spinn, galoppombyten, halt för tygel eller säte, osv.

Vad är det då som gör en häst välutbildad? För mig är det att den går undan för tryck och söker den "öppna dörren". Dvs hur jag än gör när jag rider så stänger jag de dörrar som inte är rätt alternativ och öppnar den som är det. I öppnan, som nu diskuteras, så stänger jag vägen in på volten med min inre höft och öppnar vägen rakt fram med mina axlar och min blick och ytterskänkel. Byter jag till sluta mitt i öppnan så stänger jag vägen framåt längs det gamla raka spåret och öppnar upp för inner höft och stänger med ytter skänkel så att den byter riktning i samma böjning.

Jag tror inte att hästar "vet" hur hjälperna för en öppna är och därför kan säga att "om du inte tar ledande tygeltag också så tänker jag inte gå i öppna för dig" utan de går på de impulser de får. Vad det beror på att man måste rida in sig på en häst är att de behöver olika starka/tydliga impulser och behöver olika mycket hjälp för att kunna placera sin kropp rätt.

/Camilla

Fortfarande pest att förklara i text!

/Camilla

Quelle = vilken
sais = vet
pas = inte (i talspråk kan "ne" utlämnas)

Det blir alltså en i mina öron ganska konstig mening :D

Liknande trådar

B
Ridning När man försöker skapa en "ny ridkonst" gnm att slänga skit på andra! Det skiljer knappt ngt mot den "klassiska" dressyren! Förklara ett...
2
Svar
39
· Visningar
3 991
Senast: Uddi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar