hjälpa oss reda ut tankar om gård!

S

Stinat

Jag har skrivit en tråd förut men vill göra en ny för nu är det riktigt nära budgivning och vi är livrädda rent ut sagt! Tänk om nåt är fel och vi blir ruinerade! Man ser ju inte allt på besiktning och huset är rätt gammalt, ägaren skriver sig fri från dolda fel i kontraktet då han endast bott där 2 år.
Gården är en villa med litet stall där vi tänkt oss 2 hästar (dock ej direkt, äger ej häst idag). Hagen är 1 ha men möjlighet till lån av mer mark + sommarhage. Fråga: gör det nåt om det växer smörblommor överallt? Bör man göra något med hagen om den ska "stå" i 1-2 år?

Kan inte ni hjälpa oss att skriva för- och nackdelar med hur det är att bo i villa/på gård jämfört med lägenhet?

I besiktning av huset ingår ju vanligtvis inte el/rör och sånt. hur vet man att det är okej? tar man ut elektriker osv? vad kostar det att dra om hela husets el om det behövs?

Det är så mycket som snurrar och vi kommer att få leva lite snålt, åtminstone till en början eftersom vi måste köpa tex gräsklippare och andra verktyg då mycket utanför huset behövs röjas. Men vi vill så gärna ha huset fast vi borde kanske spara i 5 år till för att ha en rejäl buffert. men själva huset är inte i behov av renovering. Stallet såg relativt nytt ut och fräscht. men som sagt, elen är jag nervös för, det såg fint ut men bör man alltid kolla sånt?

Hur stor inkomst tycker ni att man behöver för att klara ha en liten gård + 2 hästar?! Vi får låna det mesta, runt 1,6 miljoner eller vad det nu landar på.

Sv: hjälpa oss reda ut tankar om gård!

Oj, det var till att måla fan på väggen det;) Att ta ut en elektriker för att kolla elen borde inte kosta mer än ett par tusenlappar skulle jag gissa. Även om huset inte har något renoveringsbehov så vill man alltid göra om/snygga till lite så att det blir ens eget hem sas, så det bör ni räkna till i er kalkyl. Eftersom ni inte ska använda hagen på ett par år så är det ju en alldeles utmärkt tillfälle att harva (eventuellt plöja om det är möjligt) och så om vall så att gräset får möjlighet att ta sig ordentligt.

Angående kostnader för hela klabbet så kan jag bara jämföra med mig själv. Vi bor med hus och stall, 3 hästar och två barn, har totalt ca 1,5 miljoner i lån (inklusive studielån) och en total nettoinkomst på ca 40.000 i månaden. Vi klarar oss bra på det, men har också buffert för större oväntade utgifter att ta av.

Vi har definitivt inte haft det så bra ekonomiskt tidigare som vi har nu, men på något underligt sätt funkade det då också, men det var inte kul att se lönen fara iväg till räkningar och bara ha 3-4000 kvar att äta, köpa mat, kläder till ungarna, serva bilen, betala plogning m.m. för. Tack och lov hade jag en snäll mor som hjälpte till med det ekonomiska när det gällde ridlektioner för ena dottern och en av hästarnas uppehälle (då hade vi bara två hästar varav min mor ägde den ena). Annars hade det aldrig gått vägen. Så en ordentlig summa till hästar och annat som är viktigt i livet är väl något ni ska sträva efter i alla fall tycker jag.

När ni fått klartecken att köpa huset och ni kommit överrens om priset, så beställer NI en besiktning. Se upp med oseriösa besiktningsmän som lägger till en friskrivningsklausul om skadestånd i besiktningsprotokollet. Gör dom det kan dom aldrig bli skadeståndsskyldiga om dom gjort nåt fel. Se till att dom har en ansvarförsäkring. Besiktningsmän gör vanligen bara en okuläröverlåtesle besiktning, så många saker ingår inte som tex: el, värmeanläggning, vatten, sanitet mm mm. Du gör en besiktning INNAN ni skriver köpekontrakt.

Ang elen så beställer ni en elbesiktning av behörig elinstallatör. EIO erbjuder en omfattande test av elen som heter EIO Eltest. Då får man reda på om elanläggningens säkerhet, komfort och energiförbrukning. Gruppcentraler, säkringar testas och ledningarna ses över.

Ang friskrivning av dolda fel, så kan ni skaffa er en doldafelförsäkring, eller ser ni till att pruta rejält på huset eftersom en sådan klausul kan kosta dig mycket om något går snett.

Rekommderar er att köpa denna bok Köpa Hus av Åsa Holstein...den borde lugna er ganska så mycket. Eller glutta in på sidan http://www.kopa-hus.se/

Vi köpte en gård för några veckor sedan.

Vi var med på besiktningen som gjordes av en ytterst noggrann kille. Bor du i Skåne kan jag tipsa om vem det var. Då kan ni samtidigt ställa så mkt frågor ni vill.

När är huset byggt? Jag skulle känna mig tryggare med ett äldre hus än med ett från 70-talet.

Saker går ju sönder i hus men förmodligen inte allt på en gång. Ta det lite lugnt.

Lycka till det är ju hur spännande som helst med nytt hus.

Den där hagen är ju ett senare projekt som inte är några problem i dagsläget.

Jättetack för era svar. Jag känner mig så förvirrad, detta är ju det jag trott att jag vill hela tiden. Men så är man så nära och då blir man rädd haha. Jag har haft ganska mycket engångskostnader senaste månaderna vilket gjort att jag fått hålla på slantarna lite. Jag sitter och funderar på om det är värt att ALLTID leva så i framtiden, snåla jämt och aldrig kunna resa bort.

Det jag jämför med är ju idag då vi bor i en (liten o trång) lägenhet men kan köpa det mesta, typ äta ute ofta, unna oss en resa några gånger/år. SKa vi bo kvar här och ska jag kanske köpa en häst istället?

ÄR DET VÄRT ATT BO I HUS?? När vi varit där känns det så, jag ville liksom inte därifrån. Jag ser så mycket fördelar, att få ha sitt eget. Men samtidigt blir det slut på spontanbesök eftersom det är på landet och våra kompisar har inte ens körkort alla, och de som har är lite mer cityfolk hehe. Har ni mycket grannar? Det här ligger i ett område men precis i utkanten så det är inte bland resten av grannarna...

Tänk på att det är en investering, om du betalar hyra på din lägenhet så får ju någon annan det. Nu betalar du till dig själv.

Tänk på att amortera också, så blir det mindre utgifter i framtiden.

Givetvis är det bättre att bo i hus;), roligt att du känner det när du är där.

Jag trivs nästan alltid utmärkt på vår lilla gård, utom när det åskar.

Bjud ut dina vänner och bjud på god mat och vin så hjälper de säkert till och fixar lite hos er om det behövs. föräldrar skall man också vara snäll mot...

Jag har skrivit en tråd förut men vill göra en ny för nu är det riktigt nära budgivning och vi är livrädda rent ut sagt! Tänk om nåt är fel och vi blir ruinerade! Man ser ju inte allt på besiktning och huset är rätt gammalt, ägaren skriver sig fri från dolda fel i kontraktet då han endast bott där 2 år.
Gården är en villa med litet stall där vi tänkt oss 2 hästar (dock ej direkt, äger ej häst idag). Hagen är 1 ha men möjlighet till lån av mer mark + sommarhage. Fråga: gör det nåt om det växer smörblommor överallt? Bör man göra något med hagen om den ska "stå" i 1-2 år?

Kan inte ni hjälpa oss att skriva för- och nackdelar med hur det är att bo i villa/på gård jämfört med lägenhet?

I besiktning av huset ingår ju vanligtvis inte el/rör och sånt. hur vet man att det är okej? tar man ut elektriker osv? vad kostar det att dra om hela husets el om det behövs?

Det är så mycket som snurrar och vi kommer att få leva lite snålt, åtminstone till en början eftersom vi måste köpa tex gräsklippare och andra verktyg då mycket utanför huset behövs röjas. Men vi vill så gärna ha huset fast vi borde kanske spara i 5 år till för att ha en rejäl buffert. men själva huset är inte i behov av renovering. Stallet såg relativt nytt ut och fräscht. men som sagt, elen är jag nervös för, det såg fint ut men bör man alltid kolla sånt?

Hur stor inkomst tycker ni att man behöver för att klara ha en liten gård + 2 hästar?! Vi får låna det mesta, runt 1,6 miljoner eller vad det nu landar på.

*inte läst hela tråden*

Min spontana tanke när jag läste det fetmarkerade var: :eek: är det de kostnaderna ni oroar er för så är ni nog inte riktigt redo/medvetna vad det innebär att bo på gård.

Snabbläst.

Jag lägger till ett: JA, det är värt det :D Säger jag nu, uppvuxen på landet men fortf hos päronen ;) Men jag skulle aldrig klara ett liv i stan.

Om du har lån på 1,6 mille bör du av säkerhetsskäl räkna med 10% i ränta o amortering.
dvs 160 000 kr om året bara för kapitalet.
Till detta kommer sedan underhåll o drift.
Ni bör ha en buffert för oförutsedda utgifter. ca 50000:-
Det kan vara att uppvärmingen kraschar.
Underhållet bör ligga på ca 2% av husvärdet/år
Säg 20 000:-
Så driftskostnaden hamnar straxt under 20000:- per månad.
Till detta kommer vad ni behöver och kostnaden för hästarna.

Räkna med att räntan kommer att stiga de närmaste åren.
Det är därför jag hävdar att man ska ha 10% för kapitalkostnaden o amortering

För tre år sedan så gick vi från att bo i lägenhet och ha hästarna inackorderade till att köpa en liten gård och det har vi inte ångrat för en sekund!

Självklart är det förenat med en hel del ångest att vara husägare, men jag tror att man reder ut det mesta på något sätt ändå... I alla fall så länge man inte har så höga lån att de fasta utgifterna känns för tunga. I vårt fall så översteg faktiskt vår lägenhetshyra + boxhyrorna vår ränta och amortering på huslånet! Sedan tillkommer det förstås en del utgifter när man är husägare, men så här långt har vi klarat av det utan vidare på ca 1,5 inkomst (dock med ett ngt lägre lån än vad ni kanske kommer att ta).

Vi är verkligen bo-på-landet-människor som älskar att gå in och ut och pyssla lite här och lite där Försöker tänka tillbaka på lägenhetstiden och komma ihåg vad vi egentligen gjorde där, men får bara upp bilder av att vi var i stallet hela kvällarna... Nu känns det som att vi är både inne och ute mycket mer, hur tusan det nu kan gå ihop =)

Att ha hästarna på det viset man vill ha dem är också guld värt, man behöver inte anpassa sig efter någon annans tycke och rutiner utan man behöver bara se till sina egna hästar och deras behov. Vi gjorde om ett av våra uthus till en stor gruppbox som ständigt är öppen till hagen och våra hästar trivs kalas med detta.

Vårt ställe är lite för litet för att vara optimalt sett till om vi skulle skaffa fler barn eller fler hästar, men vi bor kvar så länge vi trivs och ser till att ta hand om vår gård för att förhoppningsvis får mer än vad vi har lån för den dagen vi säljer.

Lycka till med budgivningen!

Hej!

Jag vet inte vad el i hus kostar, men vi jordade alla eluttag i vår 80 kvm-lägenhet och gjorde en elsanering. Det kostade ca 15000 om inte jag minns fel. Eventuellt är dock våra vippor inräknade i det..

/Lavinia, som lärde sej vikten av att inte lita på att nåt är jordat bara för att uttaget är det- för här hade dom satt jordade uttag på ojordade kablar (eller hur man nu uttrycker det..).

Återigen tack för nya svar! Det var faktiskt budgivning idag och det var skitjobbigt, jag var så himla nervös! Men det hela slutade med en budgivning som skenade iväg över vad vi ville betala. Kanske hade vi kunnat hänga med ett tag till men vi är osäkra på om manf år tillbaka den summan då det händer lite med stadsdelarna i stan som gör att denna del kommer bli lite mindra attraktiv om några år. Det spelar väl ingen roll om man trivs själv men nu blev det såhär.

Vad gäller kostanderna för hus/gård så är vi självklart medvetna vad det kostar! Men en kalkyl säger inte lika mycket som att leva i det. Klart vi varit på banken och de anser ju att det ska gå bra, annars får man ju inte låna. Det jag ville vta från er vad gäller ekonomin är om man känner sig fattig? Man har ju olika vanor.. Jag tycker inte det är konstigt att man oroar sig för något som är nytt och faktiskt kostar mycket. I dagsläget går det ganska jämt ut med vår hyra vs husköp eftersom räntorna är låga men det kommer ju bli dyrare förstås.

Ja jag är känslomänniska haha, jag måste fundera, vrida och vända och är ganska öppen med vad jag känner. Men jag är helt säker på att vi är med bo på landet folk än i stan! Nu får vi leta vidare men har ingen panik och kan därför försöka spara också. Sen det här med buffert är svårt för det beoror ju på vem man frågar men har ni mycket sparpengar på ett sparkonto, eller nåt ni kan sälja utan bekymmer i nödfall?

Vi har precis köpt gård, och jag var precis som du, så OTROLIGT orolig för ekonomin. Man får göra en ordentlig budget, så att man får ihop alla kostnader, man har ju som någon annan sa redan en hyra som man betalar. Vi har bott i en 2:a, och det hade vi ju inte planerat att göra hela livet så dyrare månadskostnad blir det ju nån gång ändå...

Sedan har vi en förhållandevis bra inkomst, och när vi har räknat på det så kommer det funka! Pratade med flera av mina arbetskamrater som är lite äldre, och de sa också att även de hade haft ordentlig ångest när de köpte hus, och att det hade varit tufft i några år, men att det löser sig. Man får ju prioritera, det kanske inte blir utlandssemester, men du bor å andra sidan på ett (förhoppningsvis) vackert ställe året runt.

Angående buffert så har vi när vi kommer flytta ca 30-40 000kr över, vi kommer inte göra några stora förändringar direkt utan samla ihop lite och känna efter vad det kostar i övrigt. Har också planer på att skaffa häst så småningom, men får ha lite is i magen ;)

Blocket.se är ju också ett bra ställe när det gäller trädgårdsprylar osv.

Liknande trådar

V
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
551
Senast: Jahopp
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 360
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 414
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 776
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur