F

floyd

Jag har en 10 årig hbl vallack som är hobby riden, har ägt honom ett halvår, har upptäckt att han ibland "tappar" bakdelen, känns nästan som att han ska sätta sig på rumpan! händer oftast i avsaktningar, men också ibland i pågående gångart. (skritt och trav). Någon som har förslag på vad det kan bero på? han värkar inte ha ont och han tycker om att ridas.
ser fram mot svar

Sv: hjälp!

Jag förstår inte hur du menar?
När jag rider och upplever att hästen tappar bakdelen så känns den lååååååååång och långsam.. Däremot när han trampar på bra med bakbenen så får jag känslan att han "sätter sig".. altså, han skjuter på med bakbenen..

Kan du förklara bättre?
Hur menar du när du säger att det känns som att han ska sätta sig?

Det där känner jag oxå igen med min ponny.

Ibland ( i skritt) känns det som om hennes bakben viker sig under henne.
Kan hända 1 till 2 ggr på en timmes runda. Men inget i trav och galopp dock.
Funderade på om det är för att hon stått en del under vintern, men kom på att hon gjorde likadant förra sommaren, kanske 2-3 ggr.

Är också nyfiken på om någon kan tänkas veta vad det beror på.

Hej Såg din fråga och har upptäckt att det ofta beror på antingen att bakkanten på sadelns bossor trycker på ryggen eller att hästen har låsning i ländrygg eller SI-led. Det är inte alltid säkert att den reagerar med ömhet i musklerna bara för att den har en låsning. Skulle kanske kunna vara problem med patellaupphakning också?......

Hej Såg din fråga och har upptäckt att det ofta beror på antingen att bakkanten på sadelns bossor trycker på ryggen eller att hästen har låsning i ländrygg eller SI-led. Det är inte alltid säkert att den reagerar med ömhet i musklerna bara för att den har en låsning. Skulle kanske kunna vara problem med patellaupphakning också?......

Precis, även upplevt det med hästar som har dålig muskulatur och styrka.

Har också varit med om det på en unghäst som gått på sommarbete. Men det berodde på dåligt med muskler i bakkärran och därför inte orkade bära sig i av- och igångsättningar. Vet du om han är ordentligt musklad, för han var ju tydligen bara hobbyriden, isåfall tycker jag att du ska jobba mycket med halter och sånt för att stärka honom i bakdelen. "Hör" gärna av dig om det har gett resultat :)

Lycka till!

tack för alla svar, för att förklara mer hur det känns, det är som att han halkar under sig med bakbenen, och tappar balansen och nästan är på väg att sätta sig på rumpan. Har dock varit i ridhuset i dag och då inträffade det inte. tränar mycket halter och övergångar och klättrar en del för att stärka hans bakdel får se om det ger resultat!

Det är inte som den hakar (patellaupphakning)?
Min ena hade lindrig patellaupphakning som unghäst och hakade någon gång under ridning, det kändes ungefär så som du beskriver.

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 629
Senast: Stergo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar