S

Snixten

Jag har precis fått analysen på vårt hösilage och skulle behöva hjälp från någon duktig människa att reda ut vad den egentligen säger. Har försökt googla men hittar ingen bra sida.

TS 76%
Smältbart RP 45 g/kg
Energi 7,6 MJ/kg

Jag ser ju att det är mycket energi och att det är torrt! Men vad säger totala analysen om hösilaget i sig? Petade in värdena i Hippocampus och där såg det bra ut... Men jag vill ändå ha lite proffshjälp känner jag ;)

Sv: Hjälp!

Kvoten ligger strax under 6, förstärk fodret med lucern eller liknande. Prova att använda Hippocampus för att sätta din egen foderstat.

Hur räknar man ut kvoten? Vad bör kvoten ligga på? Lusern får han alltid, så det var ju bra att jag kan fortsätta med det iaf :)

Kvoten bör inte understiga 6 i normalfall, i en del fall kan en kvot strax under 6 vara ok. Men utgångsläget när man räknar bör ligga runt 6, sen måste man se till behovet och kanske öka kvoten om sådana behov finns.

Man tar det smältbara proteinet delat på energin, i ditt fall 45 / 7.6 = 5,9 :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 846
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar