Elinoor

Trådstartare
Här är en lessen mamma som behöver hjälp med att hjälpa sin son! Han är nu snart 12 år, och det vill aldrig lossna med kompisar, och det gör mig så ont.

Det har egentligen varit ett problem sen han var 6 år och flyttade till en ny skola i samband med att han började i förskoleverksamhet. Han hade då problem med hörseln (öronbarn) och kanske har det bidragit, men det kan inte vara hela sanningen. Han gick på den här skolan även 1-3. Det fanns en fröken som påtalade problemet, att han inte kunde de sociala koderna mm. Vi försökte hjälpas åt och jag provade att bjuda hem barn, att bjuda in min grabb till andras barn mm. ALDRIG att han blev hembjuden eller att nån ringde upp. Under den här perioden blev han även mobbad, tillochmed på lektionstid :eek: vilket eskalerade till att han längre fram blev slagen på bussen hem. Dagen efter fick han stanna hemma, och skolan tvingades därefter ta fram "stora artilleriet" för att vi skulle låta honom gå tillbaka. Situationen blev därefter uthärdlig iallafall.

I 4:an flyttade han till ny större skola. I kommunen delar man då klasserna i de olika skolorna och bildar nya klasser. Jag hoppades av hela mitt hjärta att han skulle finna någon kompis, och det fanns en där som jag kände att det kunde nog bli något. Dom träffades några gånger. Jag såg till att hämta kompisen så att inte det skulle bli en hämsko. Men så småningom så hade han aldrig "tid" och min grabb vill inte ringa honom längre.

Nu har han alltså nyss börjat 6:an, och jag var i skolan idag innan jobbet för jag skulle ha skrivit på ett vab-papper. Alla baren gick med ett annat barn, men min grabb satt ensam på en bänk. Det syntes verkligen hur han kände sig utanför! Jag grät på väg till jobbet, och jag gråter nu. Undrar vad jag gjort för fel, han förtjänar bättre!

Han har många gånger sagt att han inte vill gå till skolan. Vi frågar om han leker med nån på rasterna, och han är med på grupplekar och sånt. Enligt läraren är han med andra på rasterna, han är medveten om att det är ett problem och han försöker väl stötta och gripa in så gott det går. Men han kan ju inte trolla heller.

Till saken hör: Jag och min man är inflyttade till en liten håla, där vi haft svårt att få kontakt med andra människor. Folk är inte intresserade helt enkelt! Först sen jag började på ridklubben har det lossnat lite. Min son är vårt enda barn. Har en "bonussyster" som är 24 som vägrar ha kontakt med oss. Mormor bor 4 mil bort, farmor också, morfar i Afrika och farfar i Polen. Svägerskor och svågrar bor också långt bort.

Så, vad gör man? Tips någon?

Sv: Hjälp!

Jättesvårt ! Och det värker i en... jag vet.

Har sonen några intressen där han kan hitta kompisar ?

En sak man kan prata med skolan om är sånt som gruppindelning, be dem att skolan alltid delar in i grupper så att de inte själva skall dela in sig och en blir utanför.

Han rider, men det är ju jag som "släpat" men honom dit. Och det är mest tjejer i stallet. Inga kompisar. Hittar han kompisar så är det i såfall mycket yngre killar...

Sen har han testat med allehanda sporter, men han har inte fastnat för någon. Och tyvärr blir det så himla seriöst i allt i den här kommunen (kanske inte bara här?) så man kan inte vara med och spela fotboll t ex bara för att det är roligt, utan då får man svälja hela kittet med matcher varenda helg.

I övrigt är han en sån som vill göra väldigt mycket, helst allt!

Han spelar instrument, men det blir inte så mkt gemenskap av det. Djur är han väldigt förtjust i och så tycker han om slöjd (både trä o sy). Men jag ser inga såna aktiviteter i vårt närområde tyvärr.

Glömde förresten säga att han minsann ÄR social av sig. Är vi ute med båten t ex på sommaren så har han inga problem att ta kontakt och ha kul med nya bekantskaper. Är precis som att han fastnat i ett mönster hemma..

4H kanske har de någon klubb i närheten? Det var jag med i som ungdom och det innehöll allt det du beskrev där uppe att han gillade från pyssel till djur och annat skoj!

Vi var mycket på läger och hade olika aktiviteter tillsammans utan detta tävlingsinslag till den milda grad. Vet att det var en del killar med då jag var med även om det var fler tjejer så var det åtminstonne 30-40 % killar.

Scouter ?

De brukar ha väldigt bra aktiviteter och bra sammanhållning.

Har ni hund ? Isåfall kanske nån hundklubb ?

Gör det något om de han umgås med är yngre ?
Vi bor också i en by, visserligen nära en storstad, men här leker ungarna om vartannat man lattjar med den som är hemma, tjej eller kille spelar heller ingen större roll.

Tyvärr inget 4h i närheten, men läger är ju kul och kan han åka på det när han har sommarlov o innan semestern så hade det varit guld!

Scouter... ska kolla. Kanske kan vara nåt!

Hundklubb/agility kanske jo vi har 2 jakthundar :crazy: men det skulle nog gå.

Vi bor tyvärr på rena vischan, in till byn är det 5 km, men han kan cykla dit själv numera.

Det gör inget om han umgås med yngre alls, tvärtom bara roligt att se när han har roligt. Men då undrar man om han haft det bättre om han fick gå om en klass... han är född sent på året. Men har lätt för sig i skolan, hänger med bra där, så att gå om en klass är inte aktuellt.

Usch vad svårt det där låter för din grabb... Men scouterna var ju en toppenidé. Jag skulle även vilja föreslå någon typ av kampsport. Det är verkligen riktigt kul, skapar bra gemenskap och man bättrar på självförtroendet något enormt utan att man måste hålla på och tävla varje helg.
Hoppas det löser sig för honom :)

Ja, scouter har vi faktiskt här! Ska ta kontakt med dom.

Kampsport var också en tanke. Judo vet jag dom satsar seriöst på med träning 2ggr/vecka men det finns kanske fler sorter

men vad säger klassläraren märker de något

jag själv har varit mobbad i skolan vilket gör att jag idag som vuxen INTE vågra lite på folk, kan det vara så att grabben känner sig osäker och inte vågar lite på sina nya klasskompisar om utifall att mobbingen startar igen, behöver ju bara vara så att någon klasskamrta sagt något dumt

tips som jag kan ge är väll att ta kontak med klassläraren och verkligen diskutera problemet hör vad de har att säga

Sen har han testat med allehanda sporter, men han har inte fastnat för någon. Och tyvärr blir det så himla seriöst i allt i den här kommunen (kanske inte bara här?) så man kan inte vara med och spela fotboll t ex bara för att det är roligt, utan då får man svälja hela kittet med matcher varenda helg.

Men är det ett problem? Är han med i ett lag (fotboll. hockey, basket etc) blir det lättare att få gemenskap och då får man ställa upp som förälder med att skjutsa till matcher och dyl.

Scouter och judo el. annan kampsport har du fått som tips tidigare.

Har han själv några förslag på vad han vill göra? Finns det någon sport/hobby som räknas "höja anseendet" i den åldern?

Förhoppningsvis har det ändrats numera men jag vet att de killar som red och spelade instrument inte hade lika högt anseende/var lika populära bland de andra killarna (men väl bland tjejerna) som de som spelade hockey eller höll på med kampsport.

Jag hoppas verkligen att det ska ordna sig för honom, jag förstår din värk i mammahjärtat.:cry:

Men är det ett problem? Är han med i ett lag (fotboll. hockey, basket etc) blir det lättare att få gemenskap och då får man ställa upp som förälder med att skjutsa till matcher och dyl.

Problemet är att det inte är hans "grej", och om man inte satsar 100% så blir man petad. Han har redan fått vara med om att bli utesluten från matchgemenskapen i hockeyn, han kunde inte träna alla 2-3 ggr/vecka, sena kvällar och tidiga söndagmornar. Ibland krockade det med andra aktiviteter och jag vägrade slå knut på oss. Därför blev han petad från matcherna.
Jag tycker om ridning, för där är man med på sina egna villkor, och på sin egen nivå och inte efter åldern strikt som i hockey o fotboll.

Scouter och judo el. annan kampsport har du fått som tips tidigare.
Scouter ska jag verkligen kolla upp.

Har han själv några förslag på vad han vill göra? Finns det någon sport/hobby som räknas "höja anseendet" i den åldern?
Han själv vill mest bara vara, spela data, kolla på tv. Höja anseendet: Det skulle väl vara skateboard eller nåt sånt. Men han är inte så motoriskt skicklig. Kampsport skulle kanske vara bra för att utveckla detta, även anseendet kanske...

Min son hade svårt med kompisar när han var yngre. Han hade över huvud taget det svårt i skolan, var inte direkt mobbad men periodvis utanför ändå. Av en tillfällighet träffade jag en annan mamma, som också hade en son som var i en liknande situation. Pojkarna gick på samma skola, men inte i samma klass. De visste inte om varandra. Jag och den andra mamman förde samman pojkarna, och efter några gånger blev de riktigt bra kompisar. Idag är min son 18 år och har med åren blivit bättre på att själv ta kontakt, hans självförtroende har också stegvis förbättrats. Han har också hittat kompisar genom schouter och idrott. Kanske finns det något annat barn på skolan som också har svårt med kontakter med andra barn? Du kanske kan prata med barnets föräldrar, så kan ni hjälpa dem på traven?

Lycka till!!

Om han gillar att spela datorspel och inte håller på med onlinespel så kan du väl uppmuntra honom att börja med ett sådant parallellt med scouterna eller judon eller vad det nu kan vara?

Onlinespel är väldigt sociala och trevliga, World of warcraft tex. Om han är 12 borde han snart klara engelskan. Har ni två datorer så börja du med så kan ni spela tillsammans :laugh: lättare att hitta vänner om man är två.

Dataspel kan väl numera vara statushöjande om klasskamraterna också håller på, det är också ett naturligt samtalsämne. Bäst är såklart att spela samma spel som de andra.

Låter lite som att barnet "tvingas" att umgås med någon. Vill han inte så ska han heller inte behöva men han ska heller inte fastna framför Tv, dator m.m.

Är det ett problem så söker man för det. Mår barnet inte bra så måste man agera!
Kontakta kurator/psykolog eller nån annan. En lärare kan inte göra så mycket.

Skulle det finnas något problem bakom så måste man ta reda på det INNAN det gått för långt.

Lycka till!

Att hitta en fritidsaktivitet verkar väl i det här läget vara det bästa. Vet inte om unga örnar har någon verksamhet hos er, kanske kan vara nåt? Annars teater kanske?

Tycker också det var ett bra förslag att försöka med ett onlinespel. Att vara social på nätet kan ge mer än man tror.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 595
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 993
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25