S

sstina

Jag har en D-ponny på 17 år som ännu är hyfsat fräsch.
Han har dock blivit väldigt stel i nacken, hård i munnen och lat,
och jag vet inte vad jag ska göra? Han är även
ganska stel i bakbenen och trampar inte under sig riktigt. Nån som
har tips och förslag om vad jag kan göra?
Skulle även vara tacksam för några exempel på lösgörande ridövningar.
Tack på förhand! :)

Sv: Hjälp!

Skulle ta ut en ET, det hjälpte min häst som var lite allmänt stel överallt, och han hade gåt och varit små halt lite då och då i typ 1 ½ månad. Han sparng även väldigt snett med korset och et visade sig då att han hade spänningar i ena bakknät som antagligen kmr från att han hade inflamationer i v.f som senare kunde upptäckas eftersom låsningen i h.b försvann. Så jag tkr det är värt att ta ut och prova :) kostar typ 600 och då är hon där 1- 1½ h. Hästens får ett värme täcke (typ som BOT fats starkare) som min häst älskar, han vill gå och sova med det ;)

Du kan prova att rida på långa tyglar i alla gångarter och öva upp vikthjälperna , det kan funka! Efterhand kortar du tyglarna för att se om hästen har börjat lyssna, annars fortsätt med långa tyglar ngr veckor till. Lycka till

ta ut en ET, som redan föreslaget :) .

vad rider du på för bett? har du betslat upp nyligen? har ofta upplevt att en del hästar blir hårda i munnen och drar emot, när man byter upp till ett skarpare bett som de inte trivs riktigt med..

vikthjälper, som redan föreslaget, verkar också vara en mycket bra idé!

annat lösgörande är ju sid-rörelser, tex skänkelvikningar.. hm..

Jag tycker först och främst att du ska kolla upp hästen hos en vet, latheten kanske kommer av att den har ont och helt enkelt inte vill röra sig, likaså stelheten och hårdheten i munnen. Din häst verkar helt enkelt undvika att arbeta i en korrekt form vilket kan bero på smärta. Om inget framkommer då kan det vara läge att kolla med ET. och se om det finns snedheter lr låsningar. ET kan oxå ge tips om stretchövningar och ridövningar som kan hjälpa.

Lycka till...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 869
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 491
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?