mik

Trådstartare
Mitt föl som föddes igår har problem att resa sig själv. Hon gör tappra försök men har bara lyckats själv två gånger. Jag måste hjälpa henne upp med bakkärran.

Verkar i övrigt ganska pigg och är väldigt matglad!

Hon har väldigt långa ben och veka framkotor.
Hon är fortfarande ganska ostabil när hon står upp men ramlar inte längre omkull.

Hur länge är det "normalt" att det är så här?
Tycker ni att jag bör ta ut vet?

Sv: Hjälp!!!

Veka kotor brukar räta på sig efter några dagar/vecka om fölet får gå ute i hagen på hårt undelag. Kontrollera också att framknäna är fullt uträtade, annars måste dessa troligtvis bandageras med skena av vet förståss.
Fölen brukar vara väldigt vingliga första timmarna-dygnet men detta brukar går snabbt över. Om så ej är fallet hade jag låtit vet kolla.
Lycka till med ditt föl!

Jag hade en fölis för många år sedan som hade svårt att ta sig upp pga av sina långa ben .

Fick hjälpa henne 1-2 dagar sen var det inga problem . Men du måste absolut se till så hon får i sig mat så hon inte försvagas !
Är du helt säker på att hon inte gått upp och ätit i mellan du har varit ute och puttat upp henne ?

Men det kommer säkert någon med mer erfarenhet som kan svara dig mer .

Mvh Mia

Jag har puttat upp henne minst 1 g/h oftast oftare. Jag är inte helt säker på att hon inte har varit uppe själv någon gång, men absolut inte tillräckligt ofta!

Efter at jag skapat tråden och gick ned så var ena hasen svullen!!

Så nu har vet varit här och vi har tagit blodprover för att kolla antikroppar och ev infektioner, vi har även satt henne på en antibiotika behandling.

Vet tyckte att han var lite vinglig men trodde nog att det kunde bero på att förlossningen var lite jobbig.

Ingen temp och lungor och hjärta lät bra.

Nu är det bara att hålla tummarna!! och fortsäta putta förstås:eek:, sova är överreklamerat har jag hört:grin:

Åh, vad jobbigt, hoppas det löser sig!! Man orkar när man måste om det är någon tröst! ;)

Vad bra du haft vet ute med tanke på den svullna hasen.

Annars undrar jag som tidigare, hur ser den ut i benen?
Jag hade en med senkontrakturer fram (hon kotade över) vi hjälpte henne upp förrsta dygnet men sen kunde hon själv.

Dom riktigt långbenta kan också ha lite svårare i början, men har dom bara kommit på hur dom ska ta sej upp sen så brukar det inte va något problem.

Och veka kotor brukar räta upp sej snabbt bara dom kommer ut på lite fast underlag, typ ett par dar en vecka. Det kan ta drygt en månad och i vissa fall behövas en specialsko, men oftast rätar dom upp sej på bara ett par dar.

Hur är det med skrutten nu?:)

Jag fortsätter putta upp henne:grin:

Hon har i allafall inte blivit sämre..peppar, peppar.

När hin väl är uppe är hon ganska pigg, gjorde till och med små skutt när vet var här!!

Ang benen så är hon fin i sitt bakställ men lite X bent och då vek i kotorna, hon kotar inte över framåt.

Har inte fått svar på blodproverna ännu, de skulle ringa på em någon gång.

Har även haft långa samtal med försäkringsbolaget.

En rekomendation till er andra; Ha aldrig sto och foster/fölförsäkring i olika bolag även om de säger att det inte är några "problem"....

Nu har det löst sig i allafall, det går på stots försäkring.

Precise när jag tryckte på skicka så ringde vet.

Antikropparna var bra och de vita blodkropparna var också inom det normala:banana::banana:

Go fölis, go fölis!!

Antikropparna var bra och de vita blodkropparna var också inom det normala:banana::banana:

Go fölis, go fölis!!

Skönt!

Då är det bara ha is i magen och hoppas den fort lär sej hantera sina långa spiror!

Kanske blir får den lite inspiraion när den kommer ut på lite fastare underlag och mera ytor:laugh:

Go fölis, go fölis!!

Håller tummarna för er och att hon snart tar sig upp själv .

Mvh Mia

Hoppas det inte är något annat än långa ben som ställer till det för fölis! Hejar på här hemmifrån!

Det hoppas jag också....

Nu till nästa problem.

När jag kommer så gnäggar hon och det är ju trevligt, hon försöker sedan resa sig ett par gånger och sedan tittar hon på mig. Precis som om här kommer min alldeles egen lyfthjälp....

Ska jag var lite "mer kall" och vänt längre mellan gångerna, nu är det 1 g/h?

Nu när jag puttar upp henne äter hon först, sedan kissas det, leker en stund och sedan äts det igen och sedan poff, sova.
Som ni hör är hon nu ganska pigg, så jag undrar om hon "utnyttjar" mig som lyftkran istället för att kämpa själv? Jag kanske gör henne en otjänst?
Vad tror ni?

Ja kanske det.

Har du ingen övervakningskamera?:idea:

Så kan du smygkika lite.

Eller låta det gå lite mer tid och sedan bara va där och fixa lite, så hon hör dej och till slut blir nyfiken och försöker kolla vad du gör...

två timmars vänt dör hon ju inte av om hon verkar pigg i övrigt.

Min erfarenhet är att om man försöker hjälpa för mycket så "ger dom upp" själva.

Nu vet jag ju inte exakt hur du gör, men jag lät min börja resa sej själv, och sedan "stadgade" jag bara upp rumpan så hon fick lättare med balansen.
Lyfta brukar inte få dom att anstränga sej själva.

Om dom bara ligger brukar man kunna "ruffsa" lite uppe på rumpan (typp killa eller klatcha till lite) så brukar dom försööka resa sej.

Jeanette

Vi hade ett föl förra året som var liknande. Det löste sig själv efter några dygn.

Inte för djupt underlag, helst utevistelse mkt där den har bra fast mark att öva på.

Jag hade haft lite is i magen och avvaktat nästa gång du märker att den försöker... små föl är smarta och lär sig fort - både bra och mindre bra saker...:D

Jag gör så som du beskrev, trycker henne lite på ryggen och rumpan. Jag har nu observerat lite vad hon gör "fel".
Hon har först och främst svårt att sträcka ut frambenen för att de är så långa, sedan får hon inte in bakbenen under sig utan kan bara ta spjärn med ett ben och då går det inte.

Eftersom hon är svullen i hasen tyckte vet. inte att hon skulle vara ute idag, men imorgon ska de få gå ut korta små stunder under övervakning.

Jaha nu är det dax igen då, pust:cool:

lite uppdatering:

Har fortsatt putta hela natten, men vid kl 4 putten så stod hon där alldeles av sig själv!!
Jag började nästan gråta av glädje men mest av trötthet.

Hon har även varit ute ca 1 h på morgonen och det har gått bra, men nu ser man att ena frambenet är väldigt X bent...hovis kommer idag och tittar på det, annars blir det väl en tripp till Ultuna om någon vecka:eek:

Men, men hon är i allafall pigg och glad och som min kompis sa "Tänk vilken nytta hon kommer ha av de där benen sedan på hopp/fälttävlans banan!".

Är fölet mycket vekt i kotorna finns risk för att det blir sår på kotan undertill då den slår i marken. Kolla noga.

Fick ett föl själv i år som trampar igenom fram. Hade henne inne 3 dagar sedan ut. En kort stund 2 ggr per dag. Efter en vecka var hon ok, dock fortfarande x-bent...

X-benta föl kan få hjälp med upprätningen genom att en plastsko formas på fölets ben. Kräver dock att hoven hunnit bli hård, vilket tar ca 10-14 dagar.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 755
Senast: fixi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 969
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation