Sv: HjÄlp!
Tråkigt när det händer så här. och jag kan ju inte sitta här och säga att ni gjort något fel i inkörningen, men jag har sett flera hästar framförallt shettisar som det blivit så här med, och alla gånger så har faktiskt inkörningen varit för "enkel" ofta när det gäller shettisar som ju är små och inte så starka så tar man för lätt på inkörningen och vänjer dom bara vid vagnen och så ut och kör. och det går ju jätte bra i många år tills hästen blir rädd för något och vagnen slår imot, då förknippas det som skrämdes med vagnen.
jag kan inte säga er hur ni ska göra för det måste jag se hästen för att kunna utgå ifrån hur den beter sej mm.
När jag kör in en häst även om det bara gäller en liten shettis så får den dra skramlande saker i linor. börjar med tex draglinor med kedjor i änden, hänger på svängel och drar i grus eller plastdunkar mm. innan jag börjar med skaklar får dom vänja sej vid att ha linor mellan benen och runt benen, även skaklar får dom stå med under magen och mellan benen, där kommer dom säkerligen hamna någon gång i livet ändå om man skulle råka välta med vagnen eller vad som hälst.
Jag tycker du ska ta reda på någon som kan hjälpa er att köra in hästen igen från början. och börja från början med att dra linor. det kanske tar lång tid men det finns inga genvägar i inkörning/tillkörning.
och absolut inte gå för fort fram nu när hon redan hunnit bli skrämd.
det viktigaste och första jag lär en häst är att ptro ljudet absolut och inget annat betyder HALT. av säkerhets skäl och får på inga omständigheter missbrukas vid avsaktning av tempo. det går att lära gamla hästar också men det bästa och lättaste är att de får lära sej det som unghäst. jag har själv råkat fastna i en risklyka med foten en gång när jag körde i skogen, med en ganska yster unghingst, ju mer hästen gick drogs jag längre in under lasset men tack vare min nödsignal stannade hästen och stod blick stilla tills hjälp kom. pga min fumlighet i paniken först råkade smacka innan jag fick fram ptro så han jag åka rätt långt under ändå. men tackvare att hästen viste att den måste stå still klarade jag mej undan med lite skråmor.
Det ska nog inte vara något omöjligt att kunna köra din shettis igen. men det kan nog bli en hel del arbete innan. hoppas det går bra men som sagt, ta hjälp av någon som kan. och det inte bara för att få expert hjälp utan du överför en hel del dålig energi till din häst också så det är bättre att låta någon annan hjälpa till.
Lycka till!