YorkWann

Trådstartare
Min käre kusin och hans sambo skaffade sig en hund för några veckor sen, de hade läst på om rasen och skaffat en valp som passade dem. Det är deras första hund och de har egentligen ingen djurvana alls innan bortsett från en kanin o några hamstrar.

Nu till "problemet" det var en hane kvar i kullen de köpte sin valp från, och det var ju så synd att han var kvar och det var ju inte jobbigare med två ( :angel: ) så nu har de hämtat hem även denna lilla krabat. Båda hundarna är nu 13 veckor.

Mina argument var att de behöver dagisplats, och det kommer bli dubbelt så dyrt, de har en hane och en hona på 13v hemma, och de har inte den minsta hundvana, de ska dock gå på kurs. De bor i en storstad, och båda ahr heltidsjobb. Jag tyckte att vill de ha två hundar så vänta iaf ett år så de får ett hum om hur mycket jobb och tid en hund tar. (Mina argument verkade inte riktigt gå fram, då jag för närvarande har två hundar, en häst och sju katter :crazy::angel: )

Varför jag bryr mig, kanske några undrar, men de har bett mig om råd, och hjälp, och då jag känner att jag verkligen vill hjälpa dem, men att de måste faktiskt tänka över detta.

Så hur skulle ni sagt? Även om de nu bestämmer sig till hundra att behålla även hanen, vilka råd ska jag ge dem då? ( det gäller en spetsras, och jag har få kunskaper om dem)

Sv: Hjälp!

Jag har en tämligen gedigen hundvana och när jag skaffade den nuvarande vorstehn så dök det ett år senare upp en valp till av "misstag" (misskött och utmärglad) jämrans vad jobbigt det har varit.
Vorstehn var/är superaktiv och blandisen hakade på, det tog två år innan allt landat och mer än en gång har jag misströstat och tvivlat på mig själv som hundägare.
Jag är hemma hela dagarna så jag behöver inte lämna jyckarna.
Jag kommer aldrig mer att skaffa valpar så tätt.
Sen kan man ju fundera på hur man ska kunna lämna en spets ensam länge ifall de bor i lägenhet. Spetsar har rätt låg skalltröskel. Tik och hane i samma bostad ger ju dessutom två gånger om året vissa problem.

Nu när dom är valpar kan jag tänka mig att det är ganska smidigt att ha två, dom roar och tröttar ut varandra. Problemet är ju bara det att det kommer vara jättesvårt med lydnadsövingar etc och kunna få dom att fokusera på matte och husse. Jag har en 13 veckor gammal spetsblandning som jag har möjlighet att ha med mig jämt och jag har ett jobb som innebär fysisk aktivitet även för hunden men det är mycket jobb ändå vill jag lova och jag hade absolut inte satt mig i sitsen att ha två! Det kommer nog inte att bli enklare när de blir äldre heller och som någon sa innan, att lämna spetsar själva i en lägenhet många timmar ger nog förutom en olycklig hund(ar) även olyckliga grannar...

Jag har ju en hund av spetsras, och när han hamnade i alla dessa "åldrar" (trotsålder, prepubertet, pubertet, slyngelålder o.s.v.) så hade hälften varit nog. Hade jag haft två samtidigt hade jag nog förlorat förståndet.

banghead.gif

Senast ändrad av en moderator:

Nu när dom är valpar kan jag tänka mig att det är ganska smidigt att ha två, dom roar och tröttar ut varandra. Problemet är ju bara det att det kommer vara jättesvårt med lydnadsövingar etc och kunna få dom att fokusera på matte och husse. Jag har en 13 veckor gammal spetsblandning som jag har möjlighet att ha med mig jämt och jag har ett jobb som innebär fysisk aktivitet även för hunden men det är mycket jobb ändå vill jag lova och jag hade absolut inte satt mig i sitsen att ha två! Det kommer nog inte att bli enklare när de blir äldre heller och som någon sa innan, att lämna spetsar själva i en lägenhet många timmar ger nog förutom en olycklig hund(ar) även olyckliga grannar...

Varför skulle det vara jättesvårt med lydnad? Visst, har man inte ett hum om hur hundar funkar och heltidsjobb så borde man inte skaffat sig två utan fokuserat och gått kurser med en hund. Men har man tillräckligt med tid och intresse så ser jag inte det svåra i att vara två stycken på två hundar och träna lydnad. Har själv haft hundar i hela mitt liv, flera samtidigt oxå. Aldrig varit något problem. Det är ju dock inga spetsar jag haft. Men allt går bara man vill :)

då tycker vi olika. :)

Jag hade ALDRIG skaffat två valpar samtidigt, oavsett ras.

Fick höra, "ja men du har ju två."

Ja, det har jag, men det är INTE valpar, och den ena hunden jobbar jag inte med på det sättet som jag gör med den andra. Hon hade varit lika nöjd om vi sovit på soffan hela dagen, gör jag lite uppletande elelr spår med henne, sover hon hela dagen sen!
Och jag jobbar med mina hundar flera timmar om dagen, de är med i stort sett överallt, och det är JOBB vilket de inte riktigt förstått, de är ju så söta.... :crazy:

Vilja ja. Men när det gäller spetsar är blod svett & tårar mer nära sanningen.. :angel: Iaf de jag haft att göra med. Och då tävlade vi ändå lydnad med malamuten, även om domarna höll på att få slag för det "ska" inte gå att göra, haha.

TS:
Jag hade aldrig velat ha två valpar samtidigt. Ok valptiden, men som sagt, dressera bägge samtidigt när de är slynglar & gärna VILL hitta annat att fokusera på... Jag vill inte ha tvillingar heller ;)

Ja det var väl mest det att är man inte alls van vid hundar så kan nog den mesta träningen vara lite lätt förvirrad i början och jag tror inte att det blir enklare av att man har två valpar att träna...

Två valpar vet jag ÄR jobbigt. Men är man två stycken på två valpar så tycker jag inte det är så jobbigt. En som aldrig haft hunden innan tycker jag inte ska skaffa två. Sen är det skillnad på olika hundraser osv. Aldrig haft någon spets och skulle inte vilja ha en hur söta dom än är :p

Jaha :)
Jag har bara haft Schäfrar och en blandis. Lite skillnad ;)

Min pappa behöll två tikar ur en kull. Det gick inget vidare, de var bara upptagna av varandras sällskap vilket gjorde det svårt att få en bra kontakt med dem. Det slutade iaf med att ena tiken såldes.

Om de nu absolut ska behålla bägge valparna skulle jag rekomendera dem att hålla dem separerade ofta, t.ex. att husse och matte tar ut varsin hund och går på olika promenader så att husse/matte får vara ensam med hunden, då blir det lättare att bygga upp en kontakt.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 263
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 356
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 052
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 500
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III