Sv: HjÄlp!?
Min häst är ju då f.d ridskoleponny, ibland går det att stoppa henne och ibland inte.
Vad har det att göra med att det är en f.d. ridskoleponny?
Det finns många ridskolehästar som är väldigt välridna och fina.
Jag måste rida på pessoa för att få henne att stanna tre delat går icke.Har försökt.Hon krånglar bara på det.Och helst vill jag inte rida henne på pessoa.
Jag gissar på att det finns två alternativ till varför hon gör såhär:
1. Ponnyn har något fel i munnen, vargtand kanske? Kolla upp med riktig hästveterinär som inriktat sig på tänder.
2. Ryttaren rider med för mycket hand. Rid mkt dressyr och använd vikten och rösten för att få henne att lyssna. Börja från marken, säg "ptro" när ni stannar när du leder henne, och när hon lärt sig att "ptro" betyder stopp så vet hon det när du sitter på ryggen också.
Hur menar du med att hon inte stannar? Från skritt eller? Isåfall så handlar det ju om att bestämma sig. Lyssnar hon inte på dig i skritt så får du verkligen räkna med att ta allt från början.
Men om det är från trav/galopp hon inte lyssnar, så rid i skritt tills ni lärt känna varandra bättre då!
Men framför allt: Ta hjälp av en tränare!
Ponnyer är ganska envisa av sig. Hon tkr om att göra lite som hon vill tyvärr :P Spelar ingen roll vem som rider henne`?
Ursäkta mig? Alla ponnyer är väl inte som din?
Okej att din ponny är envis, men det betyder inte att alla ponnyer är det. Tänk på att envishet kan vara en mycket bra egenskap, om ponnyn är envis på rätt saker, t.ex. att komma över alla hinder o.s.v.
Det hörs verkligen som om du behöver ta privatlektioner för en duktig tränare med den här ponnyn. Det hörs inte som om ni lärt känna varandra i ridningen ännu.
Du skriver att det inte spelar någon roll vem som rider henne.
Är du verkligen säker på det?
Många tror att dom själva är dom enda som kan rida sin häst, men tycker du själv att du är såpass duktig att det verkligen inte finns NÅGON som skulle kunna klara av att rida din ponny bättre? Isåfall så är det lite sorgligt... det måste vara svårt att hitta motivation till att träna när man tror att man redan är bäst?
Ska tillägga att jag själv är helt övertygad om att det finns ryttare som skulle kunna rida min ponny bättre än vad jag gör. Jag är inget proffs.
Däremot så är han väldigt känslig och lite speciell, men det är en annan sak. Det finns fler än jag som klarar av känsliga och "lite speciella" hästar, minst lika bra som jag!
Lycka till med din ponny.