T

TyrolensHaflinger

- Jag behöver hjälp , vad ska jag göra med mitt haflingersto?Hon är bråkig vill inte galoppera , kan gå i form ibland men stannar gärna då ;O Har egentligen inget bra ställe att rida på bara en rundel hemma på gården som går runt runt .. Ni fattar. Tar henne till ridhus varannan vecka , får knappt hjälp med henne på lektionerna.Kan man rida i en stor fyrkantig hage när den torkat upp?Vad ska man göra för övningar med henne . Hon älskar att hoppa och tävla i det men alla säger att hon inte kan? Vad ska jag göra med henne? HJÄLP MIG.

Sv: HjÄlp!?

Åk till en bra tränare!
Alla måste träna för att bli bra!

Börja att träna dressyr och få ordning på den.. Sen kanske du kan börja med attt träna hoppning:p

Jo det kanske hjälper då . Men det är svårt. Vad ska man träna hemma för lätta övningar? någon...

Jag kan inga speciella övningar, men öva halvhalter o tempoväxlingar så hon verkligen lyssnar på dig. Lösgörande övningar kan väl också va bra...

du sa ju nyss att du knappt fick stopp på henne? och här skrive rdu att hon stannar?

vad är det som är rätt? Försök ge en BRA förklaring som beskriver din häst istället för att komma med olika påståenden i olika sammanhang. Bara en ren slump att jag kommit in på alla dina trådar, och sett att du skrivit olika i allihop.

Min häst är ju då f.d ridskoleponny, ibland går det att stoppa henne och ibland inte.Jag måste rida på pessoa för att få henne att stanna tre delat går icke.Har försökt.Hon krånglar bara på det.Och helst vill jag inte rida henne på pessoa.Ponnyer är ganska envisa av sig. Hon tkr om att göra lite som hon vill tyvärr :P Spelar ingen roll vem som rider henne`?

Kolla upp henne hon kanske har ont
Sitter all utrustning okej?

all utrustning är utprovad så de ska passa sadel med mera. . kanske oxå beror på att hon vart ridskoleponny det har tagit ett tag att få bort skänkeldövheten :P kanske är samma med munnen?

Jag skulle rida för en duktiga tränare och hemma skulle jag skoppa all tränign ett tag å ha bara kul med din ponny i stälet .
För då kommer du lära känna din nya (?) ponny fortarare än du tror och ni kommer en rolig tid . Så bryt den negativa cirkeln , rid för instruktör träna då, ha kul hemma :)

Tips på roliga saker i skogen
* "hoppa" pinnar och likande i skogen
* Tävla med dig så sakta du kan trava upp för en backe (ta tid), och sedan så fort du kan. Sedan kan du se om du kan åde fortare och saktare dagen efter
* Rid barbacka
* Rida slalom mellan träd
* Pröva att släppa tyglarna å rid med sätet å se hur hon lysnar, ta bara i rikitga nödfall (ex: hon vänder hem)
* intevall träning(trava upp för en backe skritta ner trava upp igen å igen.. )

allt detta jag nämde här upp övar dig och din häst. Och det viktagaste av allt ni lärkänna varndra.
Och nej jag nämde igen galopp, det bästa sätet att öva det är med ridlärare.. Men även om du har nån du kan rida ut tilsamns med så kan den fatta galopp framför dig i en uppförbacke så kan du står upp å låta din häst göra som den vill ... Och den kommer vilja galopera i kapp sin kompis
HAr du nån duktig persson i stallet eller kanske kompis ? som kan träna att galopera på h*n i skogen annars :D

Och ja du kan rida i hagen när den torkat upp, jätte bra att rida i inhängnat omårde .. Då är det inget fara om du rammal av , för då kan inte h*n sticka..

Lycka till :D:D

Ps om du lägger in bilder filmer när du ride så skulle det vara enklare att hjälpa dig Ds

Senast ändrad av en moderator:

Min häst är ju då f.d ridskoleponny, ibland går det att stoppa henne och ibland inte.

Vad har det att göra med att det är en f.d. ridskoleponny? :crazy: Det finns många ridskolehästar som är väldigt välridna och fina.

Jag måste rida på pessoa för att få henne att stanna tre delat går icke.Har försökt.Hon krånglar bara på det.Och helst vill jag inte rida henne på pessoa.

Jag gissar på att det finns två alternativ till varför hon gör såhär:
1. Ponnyn har något fel i munnen, vargtand kanske? Kolla upp med riktig hästveterinär som inriktat sig på tänder.

2. Ryttaren rider med för mycket hand. Rid mkt dressyr och använd vikten och rösten för att få henne att lyssna. Börja från marken, säg "ptro" när ni stannar när du leder henne, och när hon lärt sig att "ptro" betyder stopp så vet hon det när du sitter på ryggen också.
Hur menar du med att hon inte stannar? Från skritt eller? Isåfall så handlar det ju om att bestämma sig. Lyssnar hon inte på dig i skritt så får du verkligen räkna med att ta allt från början.
Men om det är från trav/galopp hon inte lyssnar, så rid i skritt tills ni lärt känna varandra bättre då!

Men framför allt: Ta hjälp av en tränare!

Ponnyer är ganska envisa av sig. Hon tkr om att göra lite som hon vill tyvärr :P Spelar ingen roll vem som rider henne`?

Ursäkta mig? Alla ponnyer är väl inte som din?
Okej att din ponny är envis, men det betyder inte att alla ponnyer är det. Tänk på att envishet kan vara en mycket bra egenskap, om ponnyn är envis på rätt saker, t.ex. att komma över alla hinder o.s.v.

Det hörs verkligen som om du behöver ta privatlektioner för en duktig tränare med den här ponnyn. Det hörs inte som om ni lärt känna varandra i ridningen ännu.
Du skriver att det inte spelar någon roll vem som rider henne.
Är du verkligen säker på det?
Många tror att dom själva är dom enda som kan rida sin häst, men tycker du själv att du är såpass duktig att det verkligen inte finns NÅGON som skulle kunna klara av att rida din ponny bättre? Isåfall så är det lite sorgligt... det måste vara svårt att hitta motivation till att träna när man tror att man redan är bäst?

Ska tillägga att jag själv är helt övertygad om att det finns ryttare som skulle kunna rida min ponny bättre än vad jag gör. Jag är inget proffs.
Däremot så är han väldigt känslig och lite speciell, men det är en annan sak. Det finns fler än jag som klarar av känsliga och "lite speciella" hästar, minst lika bra som jag!

Lycka till med din ponny.

Nej alla ponnyer behöver inte vara envisa ;D Men det är en egenskap dom flesta har (; Tack så mkt för dina råd !

all utrustning är utprovad så de ska passa sadel med mera. . kanske oxå beror på att hon vart ridskoleponny det har tagit ett tag att få bort skänkeldövheten :P kanske är samma med munnen?

Jo det har säkert med ridskolan att göra, men det går bara man har en bra tränare och duktig ryttare!!

Appetax : Ja jag rider ibland för tränare , men funderar på att byta tränare ..

Jo det är sant ridskolor har ju många små barn som rider ..

Okej.

vad tränare ni på du och din ridlärare ?

har du några blider på dig och ponnyn när du rider?

Jag rider lektion , med flera andra jag får inte riktigt den hjälp vi behöver. jag har ridit för en annan tränare i karlstad och hon sa att ja skulle träna balansen ; D neej men kan ta :D

Okej. Bor du nära kalrstad ? :D

Kan du inte kanske rida privat lekioner i bland ?

Vad har du så mål med hästen ? tävla ? i sånna fall klasser? Skogshäst? ja du fattar.. ;):D

ta privatlektioner!! det ger såå mycket mer.. lite dyrare o kanske krångligare att ta sej till ridhus en gång i veckan elelr så.. och som dom andra säger. kontrollera tänderna!! vågar du prova att rida lite utan bett (inte galopp då såklart) o se om hon reagerar annorlunda?
och börja från grunden, marken vill säga. och rid inte för länge o kräv inte en mass av dej och din nya häst. går hon fint att skritta på och även när du travar, behöver du inte galoppera den dagen! avsluta när det känsn som bäst, även om det är efetr en kvart =) k'nns mycke tmysigare för dej o hästen, och ger dej lite mer tid att stå o mysa, kanske promenera lite elelr så =)

det blri nog bra ska du se, men kolla tänder, och be om hjälp.

jag funderar på om man kan ta bort bettet från ett vanligt träns? och då vart man ska fästa tyglarna?för vill inte slänga ut en massa pengar på ett bettlöst träns förns jag vet att det funkar om det nu gör det(?)

nej det går inte att rida med vanligt träns som bettlös :(
men kanske en kompis har nått att låna ut ? Eller hitta nått på bloket eller tandera eller liknade ? :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 293
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 284
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 784
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar