wtf

Trådstartare
låg å myste med min hund nyss när jag upptäckte nåt skumt under huden vid bröstbenet!
en hård sak, ca 0.5 cm långt å ca 1 mm brett. man kunde flytta den ganska enkelt.. :crazy:
kan det vara chipet som halkat dit på nåt sätt? vet inte hur stort det är, men det var min första tanke..

hjääälp :crazy:
 
Sv: hjälp!

På vår greyhound kan man känna chippet väldigt tydligt mellan skulderbladen, det känns precis som ett supersize riskorn.
 
Sv: hjälp!

vad bra att du frågade ,för jag har precis upptäckt samma sak på min hund. mvh tuttan
 
Sv: hjälp!

Ganska vanligt att det blir så. Jag chippar hundar som vi tar in på L-test, och man får ofta svepa med chipläsaren över hela framdelen på hunden för att man ska hitta chippet.
 
Sv: hjälp!

jag har också hittat en liknande sak på min hund, men den är lite större (ca 1 x 1 cm). han är 6½ år och chippades vid 1-årsåldern. kan chippet verkligen halka ner så sent? jag trodde att det var en fettknuta (sådana får jag också ibland och det känns precis som en sån), men vi ska in till vet i alla fall.
 
Sv: hjälp!

det borde väl kunna krypa ner fastän han chippades så sent?
fast om den är 1x1 cm så borde det inte vara chippet...?
 
Sv: hjälp!

jag menade bara att han blivit kontrollscannad på tävling och då har chipet suttit som det skulle (eller var det andra hunden? nu blir jag osäker). hur som helst så tycker jag inte att det borde halka ner över 5 år efter implanteringen.
 
Sv: hjälp!

Det borde inte ha kunnat halka ned så många år efteråt. Rymmer chippet så gör det det den första tiden innan det har hunnit kapslas in. Jag vill minnas att min veterinär påstod det när min hunds chip rymde (till skulderbladet f.ö.).

Det enklaste sättet att ta reda på om det är chippet eller något annat är ju att scanna ovanför knölen. Ingen avläsning=inget chip=något annat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 270
Senast: mamman
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 182
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889
Hundhälsa Hej min hund slog sig för ca 7 veckor sedan och efter det hade hänt så märkte jag en svullnad framme på bröstet mellan bröstbenet och...
Svar
16
· Visningar
5 635
Senast: Friiiiiida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp