Verre

Trådstartare
Hej

Jag är ny här på Bukefalos .. (Precis lärt mig att skapa trådar:smirk: )

Jag tar det från början. Min kompis har haft en c-ponny länge nu som heter Tintin. Detta året fyllde hon 18 och övergick till stor häst. Själv har jag alltid varit med och hjälpt dom med hästarna som dom har så nu har jag fått Tintin :) När jag fick honom så ingick allt (gör det även nu) Stallplats, hovslagare, veterinär m.m ALLT ingår. Vilket jag är väldigt tacksam för. Så för att komma till saken så ska jag och Tintin börja tävla nu. Tintin har stora efarenheter av tävling men jag har själv bara tävlat KM på lektions hästar.

Så nu till min fråga: Vilka olika klasser finns det för c-ponnyer ? hur ser alla olika bedömmningar ut ? Omhoppning ? Sedan vet jag inte hur höga hindrerna är på klasserna Tex. Lb , LC osv .. Någon som vill hjälpa mig med att skriva allt dom kan om olika klasser och höjder ..?
När man ska ha licens och inte?

Och JA , jag har tagit grönt kort. Men vi lärde oss inget sånt. Konstigt jag vet med vi lärde oss bara hur man springer framför veterinären :crazy:

Jag är 15 nu.

Sv: Hjälp ?

kan du inte prata lite med din kompis om vad du kan tävla i för klasser och så?

Är ju inte så bra på detta heller, var rätt länge sedan jag tävlade nu :smirk:
Det med licens och så lärde man sig inte det på "Gröna kort" kursen?:banana:
Lycka till!

Jo egentligen skulle vi lärt oss allt det där .. :smirk:

Vet ej varför ..

Jo jag kan prata med henne .. :)

Men ingen annan som vet ? kan ju va bra att få lite tips hur man gör vid tävling och så ..:bump: ?

Det finns två nålade trådar på detta forumet, en handlar om vilka höjder det är på tävlingar för det olika kategorierna, den andra handlar om de olika bedömningarna som finns på tävling.
Börja med och läs dem.
Du måste ha licens från och med lokal, eftersom hästen har mycket tävlingserfarenhet så antar jag att han har licens? annars så behöver du skaffa ett sånt för regional och uppåt.

På tävling så är det väldigt uppskattat om man är trevlig och artig, håll till höger på framridningen och ropa när du ska hoppa ett hinder.
Allmänt folkvett räcker långt! Det är mer än vad många klarar av.

Ld-70
Lc-80
Lb-90
La-1m

På klubbtävlingar behöver du värken licens eller Grönt kort. Ett bra tips är jhue att börja på det och gå över till lokal sedan när du börjar komma in i det. Och sedan på klubbtävlingar brukar man ha Clear round. och då ska man bara ta sig runt felfritt villket kan va bra att börja på. Sedan när dte känns bra så kan man gå över till mer tidshoppning och så.

vi lärde ju oss mer ön att springa framför veterinären verre. det ända vi inte gjorde va ett ridprov och det var för att våran ridlärare va med och hon visste hur mycket vi kunde osv.

Men du tog väl inte samtidigt som jag?
Jag lärde mig iaf inget om anmälan till tävling , licens osv.

YaHilweh skrev:
På klubbtävlingar behöver du värken licens eller Grönt kort.

kan vara lite olika. På våran klubb så kräver dom Grönt Kort på klubbtävlingar, så det bör man höra med klubben. Vissa klubber kan också ha liknande system fast med eget kort för att tävla där.

Kan du inte följa med din kompis på tävling någon gång? Som hästskötare eller bara sällskap. Man lär sig mycket bara av att vara på en tävlingsplats, även om det är storhästtävling.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 156
Senast: ameo
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 210
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar