skári_lukas

Trådstartare
min häst 'r jätte rädd för skaklarna, jag har tränat så mkt,, men inget hjälper,,har ni några tipps`?? han kan stå mellan skaklarna i en sekund sen dansar han ur, :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hjälp,,

Hur mycket är "så mycket"? Är han körd förut eller är det inkörning? Hur gammal är hästen? Riden? Trygg annars?
Lilla russet som jag har på foder vill inte stå mellan skacklar någon längre stund, men hon är körd, och fungerar bra så länge det går framåt. Vill inte stå stilla även om hon är spänd för kärran. Svårt att stå stilla annars också.
Kan hästen stå still i andra situationer? På stallgången, om du ska sitta upp, spänna sadelgjorden osv?
Har bara kört in en häst, och han verkligen vägrade att gå in mellan skacklar, tvärsöver eller rygga. Däremot stod han som ett ljus om man ställde honom på går´n, gick och tog kärran och fällde ner skacklarna över honom.
Jag tränar med russet att bara gå över skacklarna, i väntan på att kärran ska bli fixad så att vi kan köra. Går i skacklarna, ger något att äta så att det är trevligt att stå där. Godis ur handen är ju inte bra om dom har lätt för att vilja tigga, hellre hö eller äppelbitar i hink.
Sen gå ur, lugnt och sansat. Kanske gå ur INNAN maten är slut, så det inte är så kul att lämna, och sedan få gå tillbaka igen!
Detta är inga expertråd, utan bara mina personliga tankar!
Ingen annan har ju svarat ;)
Lycka till!
Lotta

Jag har svarat i en annan tråd om en parallell historia om en pall.

Det är vi människor, som gör skaklarna (i det här fallet) till något speciellt att reagera mot. Hästen har ingen större anledning att gör det än för vilken slana/trädstam som helst!

Upprepar mitt råd: Fixa till en bråtebana, inkl skaklarna, och stanna hästen och dig lite varstans, bredvid eller på prylarna. Obs att du inte ska fundera över att något är speciellt.
Dona också med bråte på och runt hästen.

Ikväll när jag bar ut hö i en stor plastlåda till kusarna, ställde jag den på ryggen på dom i tur och ordning. Dom yngre, som samtliga gått igenom bråteskolan, sneglade bara på den och fortsatte käka. Den äldsta trampade lite osäkert (inte bråteskola som föl), men bestämde sig sedan för att det nog inte var så farligt. Även hon börjar bli van vid alla konstigheter.

Så när du ska spänna för nästa gång, gör inget väsen av skaklarna själv!!

LIA

jag har en nordsvensk i träning som jag kör in åt några.
hon var grundinkörd som unghäst. hur mkt vet man inte men tömkörd och evt satt för vagn. sen uppehåll nästan 10år och blev sen lite dumstrigt igångsatt och hon skenade flertal gånger, bröt av skaklor och annar. totalt panikslagen.

jag har börjat helt från grunden. mkt tömkörning och start och stopp och få henne att lyssna på mig. sen har jag släppat vägpinnar med henne först som hängde i luften och sen som släppade i backen, släppat kedjor och skaklar och nu drar vi en stor stock med kedjor rakt fram och i stora volter och serpentiner. Hela tiden måste jag repetera grunden och start har hon fortfarande svårt för att kan "flyga" iväg men hon känner sig trygg i rörelse och har börjat tänka arbete. :)

så ta det i små steg och se till att alltid ha grunden att gå tillbaka till. vänj hästen vid att det är okej om någon går emot benen.
och var försiktig.

:) det värsta är att han kan ju allt grundläggande,, jag har till och me släpat kedjor efter honom,, det är just kärran och skaklarna han är rädd för.. och jag är inte orolig så det kan ju ha hänt något tidigare kanske,, jag vet inte,, men hur mkt,jag än tränar så blir det ingen förändring,, :confused:

Kapa två grova kvistar,fäst i gjorden och låt han gå med det i hegen några timmar i stöten... brukar fungera utmärkt...

Sedan kör du honom med skaklar och släpa,innan du hänger på en "gnislande,knarrande " vagn...

Lycka till

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 216
Senast: Valle
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: Grazing
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 877
Senast: Ajda
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 311
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA