Sv: hjälp,,
Hur mycket är "så mycket"? Är han körd förut eller är det inkörning? Hur gammal är hästen? Riden? Trygg annars?
Lilla russet som jag har på foder vill inte stå mellan skacklar någon längre stund, men hon är körd, och fungerar bra så länge det går framåt. Vill inte stå stilla även om hon är spänd för kärran. Svårt att stå stilla annars också.
Kan hästen stå still i andra situationer? På stallgången, om du ska sitta upp, spänna sadelgjorden osv?
Har bara kört in en häst, och han verkligen vägrade att gå in mellan skacklar, tvärsöver eller rygga. Däremot stod han som ett ljus om man ställde honom på går´n, gick och tog kärran och fällde ner skacklarna över honom.
Jag tränar med russet att bara gå över skacklarna, i väntan på att kärran ska bli fixad så att vi kan köra. Går i skacklarna, ger något att äta så att det är trevligt att stå där. Godis ur handen är ju inte bra om dom har lätt för att vilja tigga, hellre hö eller äppelbitar i hink.
Sen gå ur, lugnt och sansat. Kanske gå ur INNAN maten är slut, så det inte är så kul att lämna, och sedan få gå tillbaka igen!
Detta är inga expertråd, utan bara mina personliga tankar!
Ingen annan har ju svarat
Lycka till!
Lotta