G

Gefjun

Hämtade ju en 8 v valp förra lördagen. Allt går jättebra förutom med en sak - katten (3,5 år). De har sett varann genom galler och igår hade vi valpen i koppel när katten var inne, men lät henne inte gå ända fram eftersom katten morrade och fräste.
Katten har varit inne då och då och någon gång så har hon gått upp och lagt sig, men mest vill hon ut direkt efter hon ätit.
Jag vill ju absolut inte att katten ska tröttna på detta och flytta. Tror inte att katten är så himla arg egentligen, utan hon är nog mest rädd.
Hur ska man gå tillväga??

Sv: HjÄlp!!

Jag brukar inte ha valpar kopplade när de ska hälsa på huskatterna.. Ha valpen lös. Det värsta som kan hända är att katten fäller ut klorna och daskar till valpen på nosen. Och visst, den piper och ömkar sig, ett tag men lär sig snabbt "att den där kissen låter jag bli" :smirk:

Jo, det är nog det bästa att göra så. Har varit lite väl feg kanske för katten låter så hemskt och jag är rädd för att hon ska ge sig på henne ordentligt. Men om hon bara daskar till henne så vore ju det bra.

Fast å andra sidan kan du knappast tala för hur alla katter gör, de katter som jag träffat på som känner sig hotade av en hund har i de flesta fall slagit mot ögonen...

Svårt detdär...

Ja, min förra katt flög på allt i hundväg. Han slogs tills hundstackarna tuppade av. :angel:

Men om jag vore Du skulle jag nog fortsätta att ha galler, gänra barngaller där katten kan komma och gå som den vill, men där valpen inte kommer igenom. Se till att katten har minst ett rum på varje våning som den kan komma undan på. Sedan skulle jag nog låta det gå några dagar. Är valpen väldigt på?

Se till att kattens klor är kortklippta.

Ok! Det är väl mer allmänt känt att en hotad katt attackerar mot ögonen...

Hur som helst, tycker jag inte att man ska släppa ihop dem okontrollerat om katten visar tendens till att slå, man får ta det sagta och lugnt.

Vi har haft vår valp hemma nu i 2,5vecka. Samma dag vi hämtade valpen, fick vår katta kattungar. (Vår katt är fö rädd för hundar då vår förra hund vi hade inte var särskilt snäll med henne. Och ja, hon ska steriliseras ;) ) Så jag förberedde ett rum innan där jag satt en grind, så katten har allt inne i det rummet.
Redan första kvällen kom kattan ut och ville kolla vad vi tagit med oss hem, valpen gick nyfiket fram och ville hälsa, men fick sig en dask på nosen. på samma sätt har de "hälsat" flera flera ggr, men valpen börjar lära sig och de kan oftare och oftare sitta i samma rum utan att bry sig om varandra. Och vill hon vara i fred så går hon in i "sitt" rum.
Men som de sagt tidigare är ju alla katter olika.

Ja, hon är ganska "på". Men hon kanske tar det lugnare om vi släpper henne. Vi har haft valpen i en vecka nu. Katten är nog inte förbannad egentligen, är nog mest skraj.

Ja, det som jag är rädd för är ju att hon ska ta valpens ögon. Om hon bara smäller till henne på nosen så är det ju ingen fara. Men hon har inte visat tendenser till att flyga på. Hon låter väldigt styggt, men tar hon sig undan så gör hon nog heller det än attackerar. Det är jättesvårt!!

Lite nyfiken är hon ju också, men rädslan tar väl över. Har satt upp en grind vid trappan nu så katten ska kunna gå upp. Men såg sedan att valpen orkade pressa sig under, jag som tvivlade på om katten skulle komma under ens :crazy: .

Jag vågar nog påstå att de fixar det bra själva i de allra flesta fall. Att valpen kan få sig en smäll gör bara att han får lite respekt för kissen.

Jag hade en riktigt bitchig honkatt för några år sedan, (som inte drog sig från att läxa upp barn heller :o ) och var lite orolig för att hon skulle skada valpen. Och visst fick han sig en åthuting några gånger, men de blev bästa kompisar på hennes villkor.
Hon slogs aldrig med klorna framme, om det inte verkligen behövdes. Och fastän hon spöade upp honom rejält ibland :eek: fick han aldrig mer än ett par rivsår på nosen.

Har aldrig hört talas om att katter skulle "sikta mot ögonen"? :confused:

Jag har alltid hört att katterna tar ögonen om de attackerar ordentligt.

Katten kom in förut ialla fall. Hon ville ha mat så då tog jag valpen i famnen under tiden så att katten inte skulle bli störd när hon åt. Katten åt och brydde sig inte om att valpen ibland gnydde lite. När hon ätit klart så släppte jag hunden, katten gick då upp på övervåningen och lade sig i sängen. Ingen dramatik alls.

Får väl se om katten går ner sen och hälsar på henne. Jag hoppas det så vi får det ur världen någon gång!

Ja, det kanske de gör i ett riktigt slagsmål på liv och död.

Min erfarenhet är dock att hundarna brukar backa undan när katten fräser och spottar. Om de dessutom får sig en smäll brukar de få en väldig respekt... Men visst händer det att någon skadas också, det vet man aldrig.

En liten parentes på tal om hund & katt:
Kom och tänka på en bekant åt mig, som hade en stentuff hankatt (som nu är död :( ). Den katten var mer hund än katt.
När de köpte hund, en vuxen rottishane, vaktade katten både mat- och vattenskålar mot hunden. Han vaktade även familjens yngsta barn ibland. ;)
En gång låg hunden och sov i sin bädd och blev överraskad av något (tror någon stövlade in utan att knacka el dyl) och flög upp ur bädden och tokskällde. Då kom katten som skjuten ur en kanon och spöade upp den stackars hunden som inte förstod något. :eek:
Lugn och ro skulle det vara i huset, annars... :cool: :D

JAg brukar inte bry mig alls om jag har fått nån "ny" hund...kattera brukar fräsa och hålla sig undan nån vecka/or och din valp kommer säkert att hålla avstånd...om din katt märker att du är orolig o rädd så förstärker du det hos katten och det hjälper inte den kommande relationen...min sista katt (1 år) och valpen (6 mån)fann varandra direkt..men då är inte min katt som vanliga katter heller :angel:

Turbokramas.jpg

turbokisse.jpg

Min andra gamla kattor är ju van hundar men höll sig bara undan den lille valpen, och han ser skillnad på dom och är mera blyg för dom än han är för den röde.....

Ja, jag vet att jag förstärker det hos katten när hon känner att jag är rädd. Dumt!
Igår gick det bättre ialla fall. Vi hade valpen lös och katten satt i sängen (dit valpen ännu inte tar sig). Katten fräste som bara den när valpen försökte hälsa på henne, men sen lade hon sig ner och kurrade med ryggen mot valpen.
Sen var vi ute på gräsmattan, sambon lekte med katten och jag var ute med valpen. Katten hade väl lite koll, men hon sprang inte iväg ialla fall. Känns bra, får hoppas att det fortsätter så.

:love: Jättehärliga bilder!! Hoppas att min valp och katt också kan ligga så där snart!

Ja den katten var skitfrän. Jag betvivlar att han egentligen var katt. :D

Bl.a. gillade han att bada. När barnen satt i badkaret brukade han sitta på kanten och titta på med stort intresse, ibland klev han ner om det inte var för mycket vatten. Ute på gården rinner en bäck, och inte sällan kom han vadandes genom den.

Jag hyrde stallplats i närheten, och när någon var ute och körde i skogen och träffade på katten hoppade han in i rockarden om man stannade och lockade, sedan åkte han där i hem till huset. Såg alltid kul ut när han kom skumpandes. :D

Finns mängder med roliga berättelser om denna katt, det pratas än om honom fast det är flera år sedan han dog.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 829
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 802
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 141
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka