F

Fladde

Har en häst som är rädd om huvudet och blir hon rädd går hon till atak. Har öronen bak när man går fram till henne men gör oftast inget.
Går inte tränsa.

Vet inte om hon varit med om nått hämskt innan.

Ska till hbg för 4 besöket på måndag.

Finns det några övningar man kan göra när man leder pyslar eller skrittar henne?

Sv: hjälp

Det går inte att tränsa, då går det väl inte att sätta på grimma heller.Vet faktiskt inte riktigt hur du skulle kunna promenera med hästen då om den inte alltid har en grimma på sig.

Hur klarar du att hantera den överhuvudtaget?
Är det ngt medicinskt fel?Ngn tand som krånglar eller bara psykiskt?
Går det inte att ta reda på hur den hade det förr, spåra gamla ägare?
Det kan ju vara så att den blivit misshandlad, jag har haft med massor av huvudskygga hästar som råkat ut för folk som slagit dem men ingen som man inte ens kunnat röra eller tränsa.

Har en häst i stallet som är extremt rädd om sina öron. Jag bestämde mig en dag för att träna lite, och målet var att jag skulle kunna hålla om örat utan att han försökte komma undan.

Började helt enkelt med att hålla handen på halsen, och fortsätta uppåt tils han tyckte det var obehagligt nära öronen. Då stannade jag där och kliade honom lite på manken med andra handen. När han lugnade ner sig, kliade jag istället med handen jag hade på halsen, och så fortsatte jag sådär enda tils vi kom upp till öronen.

Har gjort så varje gång jag har hanterat honom nu, och han blir hela tiden bättre. Igår kunde jag ta ut bomullen ur öronen utan att han gjorde några större protester.

Sen tar det självklart längre tid med en häst som blivit misshandlad eller något. Då är det mycket rädslor som ska övervinnas..

Jag har själv en häst som jag inte över huvudet fick ta i när jag fick honom. Svåraste momentet var under en lång tid att närma mig huvudet på honom och absolut inte röra vid öronen.

Jag provade alla knep som jag fick till mig, stå och klia länge på halsen och uppåt mot öronen, men så fort jag kom längre upp mot halsen kastade han sig.

Jag började istället knäppa upp träns och grimmor för att slippa trä dem över öronen, höll på så länge och idag kan trä både träns och grimma över öronen, trots att han tycker det är obehagligt.

Den enda rekommendationen jag kan ge dig är att umgås mycket med din häst, ge honom tiden att upptäcka att du inte vill honom illa och låt honom få känna förtroende för dig utan att tvinga dig på honom. (För mig tog det 3 år att ens få min häst att acceptera att jag klappade honom, så det kan ta tid.... Men han var nog det extremaste jag träffat på!)

Utöver att bygga upp förtroendet, kan du prova något så enkelt som att ge en godis i samband med tränsning, eller är hon för blockerad även för sånt?

Min unghäst är 1,70, han hade lite i system när jag precis köpte honom att sätta upp huvudet så man inte nådde att tränsa. Hade kommit på att man inte kunde komma åt honom, det var ett riktigt problem. Började ge en socker eller morotsbit i handflatan tillsammans med bettet. Nu får man inte ens ta fram tränset utan att att han avbryter sig från höet eller vad han håller på med för att komma fram och kasta sig in i tränset. :)

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 081
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 933
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama