I

ishast

Undrar om någon kan tipsa mig om vad felet kan vara då min lilla pålla. Nu mer (efter sommaren) har hon svårt för att trava på ett trevligt sätt, rätt som det är, ganska ofta faktiskt så lägger hon in ett galoppsteg. Undrar varför det blir så här? Hon har (vi har) också svårt att hitta tillbaka till tölten, tre/fyra steg går bra men för övrigt helst bara grisepass. Känner mig nära ett samman brott!!!

Sv: Hjälp!!

Tyvärr så kanske jag inte skriver några uppmuntrande rader, men taktproblem och den beskrivning du ger av traven indikerar någon form av problem bakifrån.

Nu kan ju också en kraftig viktökning bidra till samma symtom, därför att bakbenen inte hänger med. Men min erfarenhet är dock att när hästen vill lägga in ett och annat galoppsteg i traven, har man ett diagonalt problem. Detta kan ge symtomer vid tex start till trav, här lägger hästen in ett halvt galoppsprång innan traven. Men det kan också komma som en överrullning mot galopp mellan ett och anat steg, ser ut lite som en rollning fast det inte är det.

Pröva och se om du inte kan få en vetrinär att kolla hästen, jag tror det skulle vara till nytta för er innan ni fortsätter er träning.

Tack för tipset! Vad exakt tycker Du att jag ska be veterinären titta på/efter? Kan det vara så illa som spatt?
Kan bero på att hästen är en lättfödd liten en, mao ganska rund om magen! Har kämpat för att få ner vikten men känner att det är viktigt att hon får ordentligt med näring/mat eftersom hon nu är dräktig, vågar mig inte på en alldeles tuff bantning och hårt arbete!!

Ja är hästen dräktig, bör man inte bry sig alls om den inte visar klara tecken på hälta. Dräktighet kan ju ha en viss betydelse, men jag skulle nog hålla ett öga på det helt klart. Spatt behöver det ju inte vara, det finns annat i bakbenen som kan drabbas som t ex en hasledsinflammation. Här kan även symtomen bli att hästen tappar bakkärran, detta är lätt att förväxla med en patelle upphakning av lättare natur.

Det här kan komma från betäckningen och vara något i nacken, ryggen el korset. En equiterapeut kan rätta till det men korset skall man inte röra på en dräktig häst. Man skall överhuvudtaget vara försiktig med nacke, rygg och kors på dräktiga ston. Det kan också vara en låsning i ett framknä eller en bog, vilket också en equiterapeut kan fixa. Har varit med om att en islänning trampade av sig en sko fram och samtidigt lyckades fixa en låsning i ett framknä. Hon travade inte rent samt passtöltade. Kolla både på rakt och på böjt spår. Om hästen vill markera fram eller bak i något av varven vid longering så får du i regel svar var felet sitter. Verkar hon allmänt vek i bakkärran är det troligen korset medan om det enbart är ena sidan kan röra sig om tex ett bakknä eller en sträckt lårmuskel. Kolla också hovarna, särskilt om hon är oskodd, så hon inte har en hålvägg och kanske en hovböld på gång. Fetma och dräktighet kan ju bära skulden att hon inte orkar riktigt. Hoppas det löser sig!

Anette

Man skall överhuvudtaget inte behandla ett dräktigt sto i någon form, enda gången man kan acceptera det är om det föreligger fara för hästens liv. Ingen seriös ET, kiropraktor, osteopat eller vad du vill skall behandla ett dräktigt sto, gör man det i egenskap av utövare och förringar risken, så finns det bara ett och säga. Otroligt korkat.

Boj skrev:
Man skall överhuvudtaget inte behandla ett dräktigt sto i någon form, enda gången man kan acceptera det är om det föreligger fara för hästens liv.
Varför då?

Det är ju jobbigt för stoets kropp att vara dräktig, kan inte en behandling så att det blir lättare att röra sig vara bra då?

Det finns en stor risk för att stoet kastar fölet, detta gäller för all manipulation i kroppen. Även massage och akupunktur skall man vara försiktig med, det sätter igång en enorm procedur i hästens kropp som inte alltid är positiv för ett litet foster.

Tack för era svar! Nu är det bara att dra en slutsats....så vad tycker ni? Vila? Promenader? Eller försöka sig på att rida på som vanligt, med hänsyn till hästens beteende då så klart!!??

Åk och röntga hästen i första hand.Är det inget i tex bakbenen kan det finnas förskjutningar i ryggen eller annat.Det finns många fall där hästen bara gått omkull i hagen utan att ägaren vet det å sedan börjar bete sig skumt när man rider.Det kan ju fast räcka med vanlig massage för att få spänningar att lösas men utred iaf först med bla veterinär så man är helt säker å hästen inte plågas av ngt...

Får röntga när stoet inte är dräktigt länge i såfall.Kontakta veterinär iaf.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 956
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 038
Senast: Anonymisten
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 732
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar