Sv: HJÄLP!!!

Jag har tidigare skrivit lite om att få hästar att komma till sig i hagen här på forumet. Leta efter liknande trådar som denna (eller på mitt nick) så kanske du får mer uppslag. Du får ursäkta men jag orkar inte skriva hela texten igen... :/

Ett par saker tänker jag på iaf. Dels är att NH-tränaren faktiskt lyckades med din häst och att det blev bättre i några dagar för dig. Tänk efter vad som skiljer ditt sätt och NH-tränarens? Försök att efterapa kroppspråk och följ noga de instruktioner som du fick - om du fick några bra? En del kan men kan ha svårt att lära ut det. Tänk på att ha tålamod och att du ska vara mer envis än hästen!

En annan sak är hagens storlek - försök att göra den mindre så att du behöver gå mindre och bibehåller kontakten med hästen lättare. Antingen om du kan släppa henne i en mindre hage eller minska av den du har.

Sen är det bara att vara konsekvent - om hon går så går du (om hon springer i en liten hage kan du fortfarande gå utan att tappa kontakten) - om hon stannar så stannar du. Om hon äter eller fokuserar på annat än dig så smacka och ev. driv henne tills att hon fokuserar på dig. Om hon står stilla en längre stund och tittar på dig så närma dig några steg sidledes - alltså gå på en halvcirkel framför henne men närma dig lite mer för varje halvcirkel. Se till att hon behåller blicken på dig, gå sakta och stanna gärna till ibland, innan hon blir så pressad att hon vill gå.

Till slut kommer du närmare och närmare även om det innebär att hon kommer att springa iväg ibland och om hon börjar att följa dig med kroppen när du går på halvcirkeln så ta ett steg bakåt och se om hon vill komma till dig.

Ibland kan hästen ha svårt att faktiskt stanna till och titta på en. Jag var ut för en häst för någon vecka sedan som hela tiden stannade med baken mot mig. Men det är inte ett önskat beteende så varje gång hon gjorde det, drev jag iväg henne. Ibland kan det vara bra om man har ett hörn där man kan stoppa hästens flyktväg åt sidorna så att den måste stanna kvar framför en, men det kan också bli stressigt för hästen om man gör på fel sätt så var försiktig med det.

Jag har fått en del riktigt problematiska hästar att komma till mig i hagen. Den värsta var en travare som hos tidigare tränaren lyckats rymma ett par gånger och den fick tyvärr stryk när den lät sig fångas så den var mycket misstänksam mot människor i den situationen. En sommardag smet den från stallet och sprang turligt nog in i beteshagen och den var ju då lite väl stor, men efter ca 3 timmar av mycket tålamod och så exakt timing som jag bara förmådde så kom han till mig och såg ut som "du var det envisaste jag träffat! Suck!" vilket är en helt okej attityd ;)

Viktigt är tålamod och att hålla stressen nere. Jag har också tidigare gärna drivit och pressat hästar snabbt och påstridigt och det fungerar med många hästar men är de det minsta nervösa eller rädda så tar det längre tid än att vara tålmodig och försöka läsa hästen och använda sitt kroppspråk så bra man bara kan.

Glöm också funderingarna på vad som kan vara orsaken till problemet. Visst är det bra att du är medveten om det så att det går undvika framöver men grubbel över detta kommer inte att lösa problemet. Tänk på att hästar lever i nuet.

Slutligen så vill jag inte säga "stackars dig!" utan "lyckliga du!" som får en sån chans att lära dig kroppspråk på det bästa sättet - nämligen när din häst talar om för dig när du gör fel och när du gör rätt!

Lycka till!

/Camilla

Upprepar vad Colleen skriver: Varför FÅNGAR ni hästarna i hagen?
Är det inte bättre att hämta dem?

I botten är det en attitydsskillnad, som man ofta inte är medveten om. Fundera över det när du går ut i hagen nästa gång. Vilken är du? Nu ska jag fånga hästen och rida? Eller, va mysigt det är bland hästarna, nån som vill bli kliad på rumpan?

LIA

Sv: Re: HJÄLP!!!

Colleen skrev:
Varför FÅNGAR ni hästarna i hagen?
Är det inte bättre att hämta dem?

:bow: :bow: :bow:

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom, han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Jag hade en häst innan som jag dagligen i ett och ett halvt år tillbringade med att försöka få tag på i hagen. När jag väl fick tag på henne så var man så frustrerad att man inte kunder rida. hon hade alltid varit svårfångad även när hon gick på travet, jag hade henne genomgången av vet. kiropraktiker och massör och inga fel.

Kom ut en tjej som gjorde en Join-up på oss. Hon var underbar i 3 veckor sen slog hon om igen. Och en annan NH tränare kom ut ett par gånger och lärde mig att närma mig henne utan att sätta tryck på henne, det hjälpte ytterst lite. Provade änven andra knep & knåp som locka med hink, ta in den andra hästen först bla.. Inget hjälpte.. Nh tränaren sade att hästen var väldigt bestämd märr och var tuff mot mig, ville hon inte så sket hon fullständigt i mig. På slutet så började hon sparka mot mig i hagen.

Hästen är såld sen ett år tillbaka och jag har en annan häst som kommer TILL mig i hagen, jag tackar han varje dag med en klapp och att klia han på favvisstället. Och jag ångrar inte en endaste sekund att hon såldes. Jag har storbölat sittandes i hagen måååånga gånger pga jag inte fick tag på henne. Funderade på att sluta med hästar helt & hållet.
Hon har det bra hos sin nya ägare, det är huvudsaken.

Prova med tränare fungerar det inte så ta en time out från varandra eller sälj.. Såra inte dig själv...

*Allmänt svar/anekdot*

Min pålle var tidigare helt omöjlig att fånga i hagen. Fick höra av ägaren att de några gånger varit tvungna att fånga honom med lasso :eek: :rofl: . Nuförtiden har han förvisso sina ideer men kommer oftast till slut. När han är riktigt besvärlig har det funkat för mig att backa mot honom samtidigt som jag pratar med någon annan häst eller äter på något. Det är väl fördelen att ha en svartsjuk pålle. Han TÅL inte att jag ens tänker tanken att ägna lite tid åt någon annan än honom.
Om han bara är lite busig och kan tänka sig att komma efter att ha gett matte motion i hagen i fem-tio minuter räcker det oftast med att jag stannar varje gång han tittar bort och står still tills han kollar på mig. Till slut undrar han vad sjutton matte egentligen håller på med och bestämmer sig för att ta reda på det. Har funkat bra de flesta gångerna.

Ett knep är att sätta sig på kanske en hink i hagen och sitta och hålla nånting i handen ett äpple el. liknade. Sitt sen där och bry dig inte om hästen. Tillslut blir den(oftast)nyfiken och undrar vad du håller på med(och sugen på äpple :d )och kommer fram till dig. Ge den då äpplet och beröm massor.

Det var ett litet tips från mig, hoppas det funkar :smirk:

Lycka till!

Ett annat litet tips:
Betande djur oavsett art går inte i raka linjer, det gör däremot rovdjur.
Om man går rakt fram mot hästen kan den tolka det som om den håller på att bli anfallen, att ta en krokig väg fram mot hästen gör den mycket lugnare...

Stall Olitten skrev:
Hej!

Jag lider med er :cry: Det är inte roligt när hästen inte kommer. Man känner sig otillräcklig för sin kamrat. men funkar det inte med att "jaga" hästen eller sätta sig på huk etc.
Pröva när du fått tag på den att låta grimman och ett grimskaft/rep hänga kvar i grimman (måste vara ett Starkt rep), när hästen trampar på det så stannar den upp. Men se till att det är en mjuk och bekväm grimma gärna fodrad och som är väldigt hållbar, stark. Repet ska helst bindas fast (ingen hake) så inte hästen kan fastna i haken. De bör vara så långt att hästen kliver på det när den håller huvudet i normal ställning. Sen ska den gå i en LITEN hage. Annars är det ju som gjort att du får jaga den i timmar.
och vad är meningen med det? :confused: :crazy:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 682
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 583
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 990
Senast: kolblakkur
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama