D

Diggemon

På tisdag ska vi hämta vår goldenvalp. :bump: Idag veterinärundersöktes alla valparna och det konstaterades att två stenar hade kommit ner på den hanvalp uppfödaren tänkt behålla (Diesel). På de andra två har ingen sten ramlat ner ännu. :confused: Tanken var att vi skulle ha en av dem (Dusty), men idag fick vi frågan om vi istället ville ha Diesel. Anledningen till detta är att jag väldigt gärna vilja ställa ut och satsar på att få en jaktchampion (får se hur det går... :D).

Både jag och uppfödaren är medvetna om att chansen att stenarna har ramlat ner vid 8 veckors ålder är ca 50 %. Problemet är att mamman har en bror som inte fått ner sina stenar och uppfödaren är mån om att vi får en valp vi kan använda till det vi vill. Vi har varit med i bilden sedan långt innan löpet...

Hur skulle ni ha gjort i vårt fall? Vi behöver inte bestämma oss förns vi ska hämta den. Båda är vackra att se på och har bra apporteringsvilja. Vi har träffat valparna 5 gånger innan och bestämde oss i onsdags för Dusty. Han är lite mer självständig och framåt än Diesel, men jag vet inte vad som är bäst...

Hjälp!
/ Digge

a va kul :love: valpar är ju så härliga :D hämtade själv min valp ´för ca 3dagar sen :)

Jag ska köpa hund i vår, det blir en hane och jag är jätteintresserad av (bl.a.) utställning. Jag och min uppfödare är överens; en hane som inte fått ner stenarna vid åtta veckors ålder kommer inte att hamna hos mig (hoppas bara att det kommer tillräckligt med valpar!). Det kanske är olika beroende på ras, inom min ras har man i princip stor tur om den andra kulan ramlar ner alls efter åtta veckors ålder.

Superskönt att ha en en uppfödare som är så mån om sina valpköpare :)! Min uppfödare är likadan, vi har haft kontakt i 1½ år och hon vet precis vad jag vill med min valp!

Lycka till, hur ni än gör :)!

Som föregående skrev kan det kanske variera mkt mellan raserna, men har inga alls kommit ned vid 8 v och uppfödaren har inte känt dem eller sett dem vid något tillfälle skulle jag dra öronen åt mig. Speciellt då ni blivit erbjuden den andra hanen ur samma kull som dessutom också ser snygg ut! Förstår dock att ni gärna tar Dusty eftersom ni spanat in honom sedan han föddes. Men tänk igenom hur det blir för dig om han inte får ned kulorna, den andra är ju ett säkert kort.

Tack för svaren!
Vi får helt enkelt se hur det känns i morgon när vi ska dit. Som sagt, med Diesel vet man vad man får just nu i alla fall... Tänk om det sedan är han som får underkända höfter...usch vad svårt det är.
/ Digge

Jag skulle inte tagit en valp utan kulor vid 8 v ålder. Det misstaget har flera gjort, och de gångarna har de INTE kommitned tyvärr. :(

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 389
Senast: fixi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 533
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 708
Senast: s957
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 972
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka