JeaIsabelle

Trådstartare
Min hund som är 4 år, har diagnostiserats med början till spondylos i ryggraden, diskbråck i halsryggen, missbildat revben och även en korsbandsskada som kräver operation.
Vissa säger att hundar kan leva ett bra och relativt smärtfritt liv med både spondylos och diskbråck, varav andra säger att båda diagnosera orsakar kronisk smärta och begränsningar i hundens liv.
Vi har tid för korsbandsoperation imorgon, men sitter och velar så fram och tillbaka, Är det etiskt rätt mot hunden, att gå igenom en operation och rehabilitering, i tanke på hennes andra sjukdomar?
Har pratat med flera olika veterinärer, men ingen kan riktigt säga, vad som är rätt att göra i dethär läget.
Vissa verkar ta så lätt på både spondylos och diskbråck.
Åsikter?❤️‍🩹

Min hund som är 4 år, har diagnostiserats med början till spondylos i ryggraden, diskbråck i halsryggen, missbildat revben och även en korsbandsskada som kräver operation.
Vissa säger att hundar kan leva ett bra och relativt smärtfritt liv med både spondylos och diskbråck, varav andra säger att båda diagnosera orsakar kronisk smärta och begränsningar i hundens liv.
Vi har tid för korsbandsoperation imorgon, men sitter och velar så fram och tillbaka, Är det etiskt rätt mot hunden, att gå igenom en operation och rehabilitering, i tanke på hennes andra sjukdomar?
Har pratat med flera olika veterinärer, men ingen kan riktigt säga, vad som är rätt att göra i dethär läget.
Hunden är en Thai Ridgeback, alltså en väldigt aktiv hundras.

Jag hatar att skriva så här. Men man behöver fundera på hur framtiden ser ut

Det är en hund med flera alvarliga problem som kopplar på skelettet - min lekmanna-oro är att hunden kommer fortsätta att få nya problem även om man opererar och behandlar. Min misstanke är att problemen är kopplade till varandra. Vore det min hund skulle jag fråga hur en mer kunnig ställde sig till den oron och ta beslutet utifrån det.

Spondylos och diskbråck är helveten med grader. Spondylos gör ont (ofta hittas spondylosen när hundar är mysteriehalta och börjar göra utfall mot andra hundar). Det är en degenerativ sjukdom som kommer i skov. I samband med skov (ny imflamation och pålagringar) eller om de nybildade taggarna/bryggorna mellan kotorna bryts handlar det om svår smärta. Ofta kan man bromsa sjukdomen med sjukgymnastik, koll på vikten, värme och vid behov smärtstillande. Hundens människor måste också vara lyhörda - t.ex. kan hunden få smärta vid vissa väder och då får man anpassa sig. En hund med spondylos får försämrad livskvalitet.

Diskbråck är också något som gör ont och sänker livskvaliteten. De hundar jag känt med diskbråck som kunnat fortsätta har alla opererats. En väns fralla där diskbråcket var kopplat till en missbildning av skelettet, fick flera diskbråck, avlivades och fick slippa mer smärta

En aktiv hund som mår dåligt av lång rehab (= de flesta hundar jag haft) hade jag inte utsatt för operation med tanke på ovissheten hur de andra sjukdomarna kommer fortskrida. Jag vet hundar som läkt ut diskbråck, som opererats både med och utan framgång och en del får man ju ta bort. Sen spondylos ovanpå detta nääe..

Jag hatar att skriva så här. Men man behöver fundera på hur framtiden ser ut

Det är en hund med flera alvarliga problem som kopplar på skelettet - min lekmanna-oro är att hunden kommer fortsätta att få nya problem även om man opererar och behandlar. Min misstanke är att problemen är kopplade till varandra. Vore det min hund skulle jag fråga hur en mer kunnig ställde sig till den oron och ta beslutet utifrån det.

Spondylos och diskbråck är helveten med grader. Spondylos gör ont (ofta hittas spondylosen när hundar är mysteriehalta och börjar göra utfall mot andra hundar). Det är en degenerativ sjukdom som kommer i skov. I samband med skov (ny imflamation och pålagringar) eller om de nybildade taggarna/bryggorna mellan kotorna bryts handlar det om svår smärta. Ofta kan man bromsa sjukdomen med sjukgymnastik, koll på vikten, värme och vid behov smärtstillande. Hundens människor måste också vara lyhörda - t.ex. kan hunden få smärta vid vissa väder och då får man anpassa sig. En hund med spondylos får försämrad livskvalitet.

Diskbråck är också något som gör ont och sänker livskvaliteten. De hundar jag känt med diskbråck som kunnat fortsätta har alla opererats. En väns fralla där diskbråcket var kopplat till en missbildning av skelettet, fick flera diskbråck, avlivades och fick slippa mer smärta
Korsbandsoperationer på större hundar är väl inte heller helt okomplicerat vad gäller hållbarhet tyvärr.

Sen vänder jag mig mot formuleringen " KAN(?) leva ett bra och relativt smärtfritt liv"... Det känns alldeles för diffust för mig personligen jag skulle vilja ha en betydligt tydligare och bättre prognos än så för operation. Vad är relativt smärtfritt?? Vem ska uppskatta detta? Med tanke på hur bra hundar maskerar smärta skulle det bli väldigt påfrestande för mig att vara dag gå att tyda, tolka och fundera över hundens välmående (det räcker bra att nojja över friska djur).
Sen är ju en annan sak om diskbråcket i sin tur kommet kräva ytterligare operation och rehab?

Personligen skulle jag inte orka tror jag.

Åsikter?❤️‍🩹
Hade det bara varit korsbandsoperation så hade jag sagt KÖR. Jag har själv mycket goda erfarenheter av TPLO, min kelpie har hållit för bruks på elitnivå och det är en mycket aktiv hund. Han blir 15 år i sommar och visar ännu ingen stelhet i någon led.

Men med allt annat så tycker jag inte att det är okej. Jag tycker att er veterinär borde informerat om att möjligheterna till god livskvalitet är små (obefintliga?). Frågan är om hunden någonsin går att få smärtfri? Jag har haft en gammal hund med spondylos och symptomen blev bara värre och värre, jag hade verkligen inte tagit lätt på det på en ung hund! Dessutom, om korsbandsskadan inte har uppstått genom någon sorts extrem belastning, så är risken stor att även andra korsbandet ryker.

Jag hade avbokat operationen och bokat avlivning istället för att bespara hunden mer lidande.

Jag hade ställt mig frågan - låter jag hunden leva vidare för min skull eller för hundens?

Jag är multisjuk och hade en hund haft mitt liv hade jag låtit den somna. Värk, stelhet. dåligt mående - är det ett värdigt bra liv. Mitt eget svar är nej.
/bistertanten

Spondylosen hade jag inte oroat mig för. Många hundar har det och många gånger upptäcks det som ett bifynd när man röntgar hunden för något annat. Jag har just nu en 12-årig tik som har spondylos och jag har genom åren haft flera hundar som fått spondylos på äldre dar. Ingen har gått omkring med kronisk värk, utan det har handlat om akuta smärtskov några gånger om året som behandlats med smärtstillande/antiinflammatoriskt under en eller ett par dagar.
Diskbråck låter ju i så fall värre och jag antar att din hund har problem med dessa saker idag?

Korsbandsoperation sätter egentligen mest belastning på framdelen. Jag hade en chowtik som korsbandsopererades med TTA-metoden. Genom ett missförstånd mellan mig och veterinären så fick tiken ingen annan rehab än det promenadschema som jag fick med mig hem efter operationen. Tre månader efter operationen var vi på återbesök och tiken var så jämnt musklad på båda bakbenen att veterinären var tvungen att kika i journalen för att se vilket ben som var opererat. Tiken blev helt friskförklarad vid detta besök och hade sedan aldrig några problem med sina knän.

Jag tycker att du ska diskutera med veterinär om din hunds framtid. Vad innebär ryggproblemen för hundens framtid? Har hunden problem redan idag? Be om ärliga svar, även om veterinären naturligtvis kanske inte kan ge exakta framtidsförutsägelser. Denne bör ändå kunna uttala sig om hur framtiden förmodligen ser ut.

Korsbandsoperation har väldigt god prognos, så just den biten känns som det minsta problemet i nuläget. Däremot får man räkna med en till operation på det andra knäet då den vanligaste orsaken till korsbandsskada är en degenerativ förändring och den finns i båda knän.
Diskbråck i nacken kan vara svårbehandlat och det är inte ovanligt att det krävs operation om smärtorna blir för påtagliga. Det är generellt svårare att behandla nackdiskbråck konservativt jämfört med diskbråck i bröst- och ländrygg.
Spondylos kan ge problem men behöver inte göra det.

Liknande trådar

Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 836
Senast: Takire
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 027
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka