Jag anser att det finns väldigt många situationer där en hund kan attackera en annan hund utan att jag ser något problem med det mer än att det eventuellt är jag som har satt hunden i fel situation. Jag har jakthund och jagar tillsammans med andra hundar. Skulle min komma nära en annan hund vid dens byte så finns det en stor risk att min hund blir attackerad och vice versa. Alltså måste vi förbygga de situationerna men skulle det hända så skulle jag mest vara förbannad på mig själv att vi hamnade där.
Min hund har varit med på mässor och hamnat i trånga situationer där jag inte hade blivit överraskad om han hade attackerat en annan hund som kommer för nära och min hund inte känner att den har någonstans att ta vägen. Nu har han fixat det bra och inte brytt sig, men det har snarare överraskat mig än motsatsen.
Ytterst få hundar attackerar utan att det finns någon förklaring, jag har träffat på en på kurs. Där tog den erfarne kursledaren ägaren åt sidan och förklarade att den hunden antingen har ont någonstans eller har något mentalt fel och bör avlivas. Men den hunden anföll min hund bakifrån när min hund låg på platsliggning med fokus på mig. Men hunden höll även på att hugga sin ägare om den rörde sig på fel sätt, jag hoppas innerligt att de lyssnade på kursledaren. Jag såg aldrig till dem igen efteråt eftersom kursledaren förbjöd dem att träna tillsammans med andra där, men erbjöd enskild konsultation istället.
I övrigt har jag träffat många hundar som har bitit andra hundar, ingen har jag varit orolig att umgås med. Min egen bet mig i tummen på en träning, vi missförstod varandra och jag tror inte ens att han uppfattade att han bet mig, utan bytte bara grepp på sin klöv och trodde att vi kampade.