F

filippajohansson

Om ungefär en vecka ska jag och min ponny debutera fälttävlan.
Men jag har inte riktigt fått klarhet i ordningen.
När är det veterinärkollar? När är det visning för hand?
Och jag får inte tävla på mitt tredelade eggbett, får jag tävla på mitt nova?

Tacksam för svar!:)

Sv: Hjälp!

Veterinärkontroll (veterinärbesiktning) och visning för hand är samma moment. Du visar hästen för veterinären för hand. Detta ska ske innan du startar hoppningen, på vissa tävlingar räcker det att man besiktar innan terrängen. Ibland är dock besiktningen endast öppen tex mellan 10-12. Allt detta står i ryttarmeddelandet! Vid besiktningen talar du om för veterinären vad din häst heter och vilket nummer ni har (du måste ha nr. lapp på hästen) sedan ställer du upp hästen med dig mitt framför så att veterinären kan se hela hästen. Du blir sedan ombedd att skritta och/eller trava en viss sträcka, för att visa att hästen inte är halt.

Tror inte att man får tävla på nova bett... Men kika i TR!
http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_111/ImageVaultHandler.aspx
Moment 438 står det om bett i dressyren, se till att du kikar på ponny bara och inte häst:) (verkar inte vara någon större skillnad men man vet aldrig:angel:)

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 306
Senast: corzette
·
Skola & Jobb Arbetsförmedlingen vill utreda vad jag har för verklig arbetsförmåga. Det välkomnar jag. Haken är att jag har fått ställa av min bil av...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
14 128
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: MML
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 393
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar