E

Emma

Har en katta som fått en kattunge 2 veckor gammal, nu har jag pressenterat kattan för två fosterbäbisar 1 vecka gamla. Hon matar dem men tvättar inte på dem. Nu undrar jag hur länge jag kan vänta innan jag måste tvätta dem jag, vill ju inte att de får problem med magen. Har ni några bra råd att ge ang hur jag ska få henne att tvätta dem. Hon tvättar på sin bäbis och luktar bara på de andra ser helt oförstående ut :grin: Tacksam för snabba svar
 
Sv: Hjälp!!

Du måste massera rumpen på dem helst efter varje måltid så att de gör ifrån sig. Annars kommer de åka på förstoppning och det är livsfarligt för så små. Du kan prova att kleta på något mamma katt tycker är gott på fosterbebisarna och se om det triggar henne att börja tvätta dem, annars får du fortsätta sköta den biten.
 
Sv: Hjälp!!

Problemet är att de doftar väldigt främmande, så det gäller att få mer bekanta dofter på dem. Kanske kan du klämma ut lite mjölk från mamman och ta lite saliv från hennes mun och badda dem lite med. För att få mammor att tvätta sina egna ungar brukar lite smör på ryggen kunna fungera. Ju längare ungarna är hos henne kommer den främmande doften att avta så att hon lättare tar dem till sig, men under tiden får du hjälpa till.
 
Sv: Hjälp!!

Kattan kom igång o tvättade dem igår. Faktiskt innan jag läst inläggen tog jag lite smör på ryggarna på de nya =) Tyvärr dog en av dem ändå inatt troligtvis pga att hon var så nedkylt redan innan hon kom hit =(. Men är det någon som vet vad ungarna ska väga ungefär vid 1 resp 2 veckors ålder.
De nya vägde ca 60g 1v gamla med medan min 2v gamla väger 250g? Har nu varit med och flyttat på den äldre ungen ibland så att nykomlingen får den bästa spenen, känns som att den är mest i behov av det.
 
Sv: Hjälp!!

Under gynnsamma förhållanden går de upp sin födelsevikt varje vecka, och en ensam unge går upp fortare än om de är flera i kullen. Om den större ungen har gått upp enligt normen kan han ha vägt kring 85 g vid födseln.

60 g är lågt som födelsevikt, och antagligen har han gått ner och vägde mer från början. Normal födelsevikt är ca 100 g, med variationer däromkring. Väger de 50 g och därunder är det svårt att klara dem. Om han nu får i sig mat och har det varmt omkring sig och blir tvättad är det bara att hålla tummarna.
 
Sv: Hjälp!!

60 g vid 1 veckas ålder bådar inte gott. 60 g vid födseln är inget konstigt inom min ras men efter en vecka ska en frisk kattunge som levt under bra förhållanden gått upp avsevärt. Kattungar som åkt på en tuff start i livet utvecklar ofta luftvägsinfektioner och har då svårt att gå upp i vikt, då behövs antibiotika. Lyssna på kattungens andning och håll koll på ögon och nos, om du ser tecken på "förkylning" eller hör knäppande/rosslande andning behöver den antibiotika för att klara sig.
 
Sv: Hjälp!!

Här kommer en uppdatering.... =)
Lillprinsen är nu 7v gammal och väger 490g, min tös är 8v och väger 750g. Han är liten och ca två veckor efter i allt, men frisk och kry. Igår nådde vi en milstolpe då han för första gången tog sig ur sovlådan (plastback med 45cm kant). De leker jättebra ihop även om han inte lyckas med att brotta ner henne än, men det kommer =) Det ända problemet jag har nu är hur i hela fridens namn jag ska kunna lämna bort honom vid 14v ålder (,han är ju efter).......kan ju inte ha 5 katter ju.... Suck!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
463
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej! VI köpte oss en main coon med stamtavla utan anmärkningar på besiktningen. Han började halta för en månad sedan och är nu...
Svar
17
· Visningar
1 804
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 560
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp