hjälp vid hundmöten

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 089
A

anja23

Nu har vår lilla dam börjat försöka dyka mellan mina ben vid hundmöten. :mad:

Vi brukar hålla henne i kort koppel vid hundmöten eftersom hon annars hoppar på den andra hunden. (hon är inte aggressiv, utan överglad)
Nu har hon kommit på att hon ska försöka hoppa mellan mina ben då jag går för att komma fram till den andra hunden. Senast idag ledde det till en störtdykning rakt ned i backen för mig. :eek:

Hon fungerar jättebra om hunden är någon meter bort, därför försöker vi oftast ta ut en liten sväng då vi möter hundar.
Men möts man på en 1½ meter bred cykelväg med snövallar runt går inte det och det är då dom här situationerna uppkommer.

Det går att sätta ned henne medan den andra hunden går förbi, men jag vill helst inte göra så stor grej av mötet utan bara gå förbi.

På valpkursen vi gick sa instruktören att vi skulle hålla kort koppel och försöka ha hunden en bit bakom oss. Men jag tycker det är svårt nu då hunden blivit stark som en oxe och blir som en stor studsboll då hundarna börjar komma nära.

Det är svårt det här med en extremt utåtriktad, flummig tonåring när jag är van vid min lilla försiktiga vallhundstyp som helst bara är med mig och tittar inte ens åt något annat.:crazy:
Ni får jättegärna ge alla tips ni kan till mig hur jag ska sköta det här!

Sv: hjälp vid hundmöten

Kan även tillägga att vi provat lite skvallerträning på henne, men hon hör inte klickern då det finns hundar i närheten.

Är den mötande hunden totalt ointresserad av henne kan det dock gå att locka henne med en godis att gå på sidan.

Varför inte använda dig av godis och/eller leksak för att få hunden intresserad av dig istället vid möten? Att ha dragkamp blir sällan lyckat i längden. Jobba hellre på att få henne att vända uppmärksamheten emot dig på ett givet kommando och belöna så hon slutar intressera sig för den andra hunden. Gör klart för henne att det är NI som är ute och går tillsammans och hittar på roliga saker. Resten av världen bara finns där runt omkring.

Leksaker bryr hon sig inte alls om, speciellt inte utomhus.
Jag försöker leka med hennes leksaker så mycket som möjligt inne så hon ska tycka dom är roliga, men hon har aldrig visat nåt större intresse. (förutom att bära och hämta dem)

Hon är extremt matfixerad men trots detta vill hon hellre leka med hundar än få leverpastej.

Jag tycker det är jättesvårt att vara "roligare" än den andra hunden. :crazy:

Har haft/har delvis samma problem med vår hane. Dock är han en rottweiler på 45 kg, så där vill man inte att han ska bli så glad=) Dessutom e jag höggravid, så vill ju inte dimpa i backen. Här hjälper varken godis eller leksaker.

Det blev "den hårda skolan" Dvs ett helstryp i kedja, så fort han visar intresse för annan hund så tvärnit och så rycker vi till (Hårt). Han flyger sålika bakåt. Detta har fungerat på honom. Men jag säger ej att det fungerar på din hund.

Numera kan vi möta hundar och ibland behöver man endast påminna honom med ett litet ryck innan möte. Annars gör vi inget så länge han bara tittar. Det tog 2-5 upprepningar sedan fattade han vad vi menade. Att vi har varit så hårda beror delvis på att jag som sagt är höggravid, men även för att vi har en hund till (golden) Jag promenerar sålika med ca 65-70 kg hund varje dag. De ska sköta sig! Och sen kommer det en barnvagn med i leken. Och då vill jag inte riskera att jag inte har 100% koll på mina hundar.

Som sagt, Hanen är strax över året och blir ÖVERLYCKLIG när man möter en annan hund. Inget aggresivt alls. Och nu promenerar jag med båda i lösa koppel. De går snyggt och prydligt jämte mig och stannar när jag stannar och går när jag går.

Min hund har gjort utfall. Han var lite extrem. Inget annat var intressant förutom mötande hund. Han hamnade som i en glas kula där bara han och den andra hunden existerade.
Jag skulle inte rekomendera någon form av "våld". Detta kan leda till att överglada hunden övergår till "aggresiv".
De hände med min hund. Helt ovetande om att det var mitt fel att han började göra utfall istället.
Jag fick ett tips om köttbulle metoden. Kan vara lite bökigt men räcker att man gör detta någon gång.
Jag hade alltså delat massa köttbullar i små bitar som jag hade med mig på prommenaden.
När det kom en annan hund kastade jag en näve köttbullar i huvudet på honom.
Detta avledde honom, ett regn av köttbullar *mums* medan han glufsade i sig köttbullarna så hade
den mötande hunden hunnit passera. (obs detta kan ev. vara bra att kanske ha lite mer än gångbane avstånd, fast
kan ju fungera) Efter 3-5 gånger kan man övergå till att ge från handen hela tiden när man går förbi. Sedan övergår man till några få
tillslut behöver den kanske bara 1 då och då för att tycka att de är mer värt att vara med matte/husse än
att spana på andra hundar :)
Fick även ett tips på att om inte detta fungerar ta bort maten helt! och erbjud den bara mat när man möter hund.
Detta också bara till att börja med. Lite bökigare men jag behövde aldrig gå så långt. Köttbulle regn fungerade för mig.
Lycka till med dig glada vovve :)

Givetvis mycket beröm när vovven gör rätt + någon belöning an ju funngera :)

Måste varna lite. Även om metoden fungerade för dig så finns det alltid en risk att man genom våldsmetoder får hunden att gå från lekutfall till aggressiva utfall. Kan hända att hunden börjar associera obehaget med mötande hundar.

Måste varna lite. Även om metoden fungerade för dig så finns det alltid en risk att man genom våldsmetoder får hunden att gå från lekutfall till aggressiva utfall. Kan hända att hunden börjar associera obehaget med mötande hundar.

Vi är ej aggresiva utan har gjort ett snabbt ryck i kopplet. Skrev även att detta ej kanske funkar på TS hund. Vår har inte visat det minsta aggresivitet utan går snällt och glatt jämte oss=)

Vet inte om jag kan kalla det våldsmetoder precis. Han fattade det efter 2-5 promenader med mötande hundar å e som sagt precis lika glad nu som då, men nu rycker han inte i kopplet å ska fram till de hundar vi möter. Utan han nöjer sig med att titta och glatt vifta på svansen.

Som jag skrev i mitt första inlägg, det funkar ej på alla hundar. Varken jag eller min sambo är amatörer. Speciellt inte min sambo som tränat/tävlat i lydnad mm och även haft hundar med i K9. Alternativt kan man be en "hundtränare" följa med och få tips och råd när det inträffar. Är ju alltid lättare när man ser problemet.

Uno har varit likadan, hemskt, men det har blivit mcket bätte så vi kan utan problem passera andra hundar och han går fint vid sidan. Nu är han dock betydligt lättare än eran hund så när jag inte orkar "hålla på" så säger jag helt enkelt frikommando och så får han göra vad sjutton han vill innom kopplets gränser, funkar bra för oss men jag förstår om ett frikommando inte funkar för er med större hundar.

Det vi gjort för att kunna passera andra hundar är stenhårt krav på ögonkontakt. När vi möter en hund så säger jag åt honom att titta på mig och så passerar vi , efter passagen får han belöning. Bäst funkar lek för oss då det ger en förväntan framåt istället för fokusering bakåt, kasta iväg en boll/pinne/trasa framåt och sen ha lite dragkamp men funkar säkert med mat också (kasta en köttbulle framför hunden kanske?)
Så fort han tappar ögonkontakt med mig får han en fysisk tillsägelse, föredrar att inte dra i kopplet utan ta fysiskt i hunden istället. Då min hund har öronen som står rätt upp som högsta punkt tar jag helt enkelt tag i det, inte skönt att sitta fast med örat (obs jag drar han inte i örat utan håller, han står för ev dragande själv), ögonkontakt, fortsätta gå, ögonkontakten släpper, örat osv osv. I början får man börja med ögonkontakt kanske såfort man får syn på en hund långt långt fram för att inte hunden ska hinna låsa totalt.
Funkar utan tillsägelse 99% av gångerna nu. Tidigare var han totalt blockerad, man kunde ex rycka i kopplet och låta förbannad utan att han brydde sig det minsta. Det är jäkligt drygt i början då man inte han ta ett enda steg innan man fick säga till honom igen men det tog inte lång tid att han fattade, titta på matte=urkul när hunden passerat.

Senast ändrad:

Jag håller absolut med dig! Ett "inte så argt ryck" är fortfarande något slags våld som hunden kan uppfatta som ett obehag som sägs ovan din glada hund kan övergå till att göra utfall...... INge kul att ta tag i det problemet sen! Mötet med hund skall vara något positivt men med kontroll.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 872
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 340
Senast: Liran
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska... 2
Svar
36
· Visningar
3 659
Senast: alicegard
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 301

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka