Hjälp. Vad tycker ni?

B

Brummselisa

Har lite smått börjat fundera på en till hund. Har bara lite svårt att bestämma vad för ngn.
Har inte allt för mkt pengar men kan räcka till en blandis eller så tar jag en renrasig på foder. Kan bara inte bestämma ras/raser. Förslag?

Erfarenhet: Haft hund i hela mitt liv. Fick min första hund när jag fyllde 1 (siberien husky/schäfer/bc mix). Köpte första långhåriga collien när jag var 4 år. Höll på med utställning fram tills jag var ca. 10 år. Fick upp intresset när mamma tog hem en labbe/rottis till omplacering. Började aktivt med hundar vid 12 års ålder. Fick min andra egna hund när jag var 15 år (en 75% bc resten labbe/groenendael). Börjar andra året på hundgymnasiet (Helgesbo). Tränar freestyle, lydnad och agility.

Levnadssätt: Ska följa med mig till skolan ca. varannan vecka. Den andra veckan är den hos min mamma, där det mest blir promenader, lek och spring i trädgården.
Helgerna är den oss mig. Tränas ca. 2 ggr om dagen på helgerna och 3-4 ggr under skoltid. Även hundkurser under vår och höst. Lägenhet när den är hemma hos mig, gård hemma hos mamma. Hus och rastgård på skolan.

Användning: Börjat få upp mitt utställningsintresse därför funderar jag på renrasig men finns ju alltid blandisutställning. Vill ha den till tävlingslydnad i främsta hand. Men skulle vara skoj med kanske bruks? (kanske, kanske). Och agility och freestyle. Även andra tricks.

Storlek spelar ingen roll.

//Tack på förhand. Hebptjejen.

Sv: Hjälp. Vad tycker ni?

Spara ihop pengar till en renrasig hund, besluta vad du vill göra med hunden och välj därefter ras och uppfödare som passar just dig och dina ambitioner.

Spara till en renrasig. Det skiljer itne så mycket i pengar idag, och du verkar vilja vara aktiv med hunden. Blandrasutställningar är inte i närheten av vad skk utställningar är.
Dessutom så vill du ju maximera chansen för en frisk och trevlig hund.

Vore jag du så skulle jag ta en titt på omplaceringar av de raser du är intresserad av.

Joo..men chansen att jag kan spara ihop till en renrasig inom de senaste 10 åren är små. Har inget jobb, och har svårt att hitta ett med tanke på att jag inte kan vara ifrån hunden för länge. Det enda jobbet jag hittar får jag 500 kr i månaden. Vilket skulle ta typ 3-5 år innan jag skulle ha råd med den. Ska jag vänta tills jag börjar jobba heltid måste jag vänta ca. 4-5 år innan jag pluggat klart. Funderar därför på att ta en hund på foder...

Som uppfödare skulle jag vara tveksam att lämna en hund på foder i det läget faktiskt.. Jag vill ju vara säker på att den som har hunden på foder har råd med mat, vaccineringar, meritering, försäkring och alla andra kostnader som det innebär att ha hund.

Skippa hund nu, ta de jobb du kan få och spara ihop till en hund + en liten buffert först är mitt tips.

Som uppfödare skulle jag vara tveksam att lämna en hund på foder i det läget faktiskt.. Jag vill ju vara säker på att den som har hunden på foder har råd med mat, vaccineringar, meritering, försäkring och alla andra kostnader som det innebär att ha hund.

Skippa hund nu, ta de jobb du kan få och spara ihop till en hund + en liten buffert först är mitt tips.

Men det är ingen fara då mina föräldrar står för alla kostnader så länge jag köper hunden själv. Om inte mamma får bestämma ras dvs. men då blir det en afghan, schi-tsu eller typ en Noffe. Men tror inte ngn av dem passar mig:O Isåfall en afghan, men är dem lika tröga och svåra som folk säger? Funderat på en lh collie men kan inte hitta ngn jag vill ha (är ju som sagt va lh collie älskare och är väldigt noga med färg,tecken, höjd, stamtavla m.m.) Mamma har en schi-tsu/lhasa apso.

Jag håller med gnist. 500kr räcker inte långt. Det räcker till försäkringen + bajspåsar till min stora eller bara till maten+ busskort till min lilla...

Jag håller med gnist. 500kr räcker inte långt. Det räcker till försäkringen + bajspåsar till min stora eller bara till maten+ busskort till min lilla...

Men läs allt. Står att pengarna JAG har ska vara till att köpa hunden medan allt som hunden kostar (foder, försäkring, veterinär m.m.) betalar mina föräldrar. De vill inte köpa hunden om de inte får bestämma ras (afghan, schi-tsu eller noffe)..

Jag tycker också att du ska satsa på renrasig. Är du intresserad av utställning och bruks så passar det nog bättre än en blandras.

Jättebra att dina föräldrar kan stå för alla kostnader runt omkring, men att ta en hund på foder kan jag tänka mig inte alltid är det lättaste heller. Hunden är inte till 100% din, och är det en tik blir hon borta några månader medan uppfödaren tar sin kull.

I övrigt är väl din framtid ganska oviss? Är det inte bättre att du läser in dig på en ras som du lär känna och hälsar på uppfödare? Jag går liksom du på ett hundgymnasie och erfarenheten från tidigare elever är att det har varit svårt att hitta jobb efteråt. Är det inte bättre att fokusera på att hitta ett jobb där ekonomin går runt och skaffa en hund om några år när det fungerar med arbetstider och dylikt?

Men läs allt. Står att pengarna JAG har ska vara till att köpa hunden medan allt som hunden kostar (foder, försäkring, veterinär m.m.) betalar mina föräldrar. De vill inte köpa hunden om de inte får bestämma ras (afghan, schi-tsu eller noffe)..

Jag läste allt.Det borde du kanske göra innan du klagar. Du postade ditt inlägg samtidigt som jag postade mitt. Titta på tiden.

Joo..men chansen att jag kan spara ihop till en renrasig inom de senaste 10 åren är små. Har inget jobb, och har svårt att hitta ett med tanke på att jag inte kan vara ifrån hunden för länge. Det enda jobbet jag hittar får jag 500 kr i månaden. Vilket skulle ta typ 3-5 år innan jag skulle ha råd med den. Ska jag vänta tills jag börjar jobba heltid måste jag vänta ca. 4-5 år innan jag pluggat klart. Funderar därför på att ta en hund på foder...

missar jag något i matematiken...? 500 i månaden i ett år blir 6000, så på 1,5-2 år måste du väl få ihop till en rashund..? Du kanske kan önska dig pengar vid julo födelsedag så det går lite fortare?

Tycker inte man ska köpa blandisar! Att uppmuntra något som i dagsläget är renrätt avel på blandrashundar som tyvärr ofta har besvärligare liv än de renrasiga hundarna tycker jag är fel! Finns de som gör om vissa kombinationer gång på gång på gång, så det är oftast inte tjuvparningar som ger upphov till alla de valpar som finns runt om i landet.

Dessutom skiljer det så lite i pris idag mellan renrasigt och blandras, och pengarna går rakt ner i fickan på de sk "blandis-uppfödarna". De har inga kostnader för meritering av föräldradjuren, ingen kostnad för röntgen, registrering, skatt mm mm mm. En renrasig hund har du massor av möjligheter med på ett helt annat sätt än vad du har med en blandis, plus att det finns mkt större möjligheter att förutsäga hur just din valp blir än vad det finns där det är fler raser inblandat och man ofta inte vet ett skvatt om far & morföräldrar mm.

Det dyra med att skaffa hund är inte inköpet utan det dagliga, men det skulle tydligen dina föräldrar fixa.
Tycker du ska vänta, även om det är svårt, tills du själv har möjlighet att stå helt på egna ben när det gäller hundköpet.

Lycka till!
/ Explicit

Frågan jag undrar är VARFÖR du vill ha en hund till? Är det för att ha en "påläggskalv" eller du vill träna mer än nuvarande hunden är kapabel till? Är det så hade jag (om jag var som dig) försökt att hitta en omplaceringshund (renrasig självklart) genom kennlar och folk du känner tex. Kanske du kan "låna" en hund och träna den åt någon kennel där dom inte har tid men vill ha meriter på hunden. Som tack kanske du får köpa en valp av dom billigare, eller rent av få.:D

Jag har själv stött på båda varianterna så jag vet att det går! Skam den som ger sig:rofl:

Det krävs ju lite kontakter och referenser men det verkar du ha, plus att dina föräldrar ställer upp och betalar. Känns alltid tryggt för säljaren.

Senast ändrad av en moderator:

Frågan jag undrar är VARFÖR du vill ha en hund till? Är det för att ha en "påläggskalv" eller du vill träna mer än nuvarande hunden är kapabel till? Är det så hade jag (om jag var som dig) försökt att hitta en omplaceringshund (renrasig självklart) genom kennlar och folk du känner tex. Kanske du kan "låna" en hund och träna den åt någon kennel där dom inte har tid men vill ha meriter på hunden. Som tack kanske du får köpa en valp av dom billigare, eller rent av få.:D

Jag har själv stött på båda varianterna så jag vet att det går! Skam den som ger sig:rofl:

Det krävs ju lite kontakter och referenser men det verkar du ha, plus att dina föräldrar ställer upp och betalar. Känns alltid tryggt för säljaren.

Jag vill träna mer än nuvarande hunden är kapabel till. Om det vore upp till mig skulle vi inte göra annat:)
Var den tankebanan jag var inne på. Att hitta en hund att ta på foder från en kennel och ge den meriter. Men kan inte hitta ngn ras ,som jag vet att jag vill ha, att ta på foder eller omplacering. Hittar bara "hanhundsaggressiva" hanhundar. Och helst vill jag ha en tik.

missar jag något i matematiken...? 500 i månaden i ett år blir 6000, så på 1,5-2 år måste du väl få ihop till en rashund..? Du kanske kan önska dig pengar vid julo födelsedag så det går lite fortare?

Joo men det är allt jag får..och liite behov har jag själv.

Jag vill träna mer än nuvarande hunden är kapabel till. Om det vore upp till mig skulle vi inte göra annat:)
Var den tankebanan jag var inne på. Att hitta en hund att ta på foder från en kennel och ge den meriter. Men kan inte hitta ngn ras ,som jag vet att jag vill ha, att ta på foder eller omplacering. Hittar bara "hanhundsaggressiva" hanhundar. Och helst vill jag ha en tik.

Men att meritera kostar ju mycket pengar. Ställer dina föräldrar upp på det? Det är kurser, privata tränare, utställningar, pälsvård, långa resor, bensin, slitage på bil osv.

Lustigt isåfall att de är villiga att lägga ut pengar på allt detta, men inte lägga till någon tusenlapp eller två så du får en redig hund.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 752
Senast: fixi
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 998
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka