HJÄLP! Vad ska jag tänka på vid hästköp?

misscocos

Trådstartare
Hej!
Jag ska åka och provrida och ev köpa en häst imorgon, så jag skulle nu vilja ha lite sista-minuten-tips.
Hästen är ett 18-årigt sto. Hon gick igenom veterinärbesiktningen utan anmärkning i torsdags eftermiddag. Skodd i onsdags, vaccinerad i juli.
Jag har försäkrat henne from idag, då hon inte var försäkrad nu. (Jag ska vid köp köra 45 mil med hästen i transport, så en försäkring var ett måste..)
Pass är påväg, och alla andra papper finns.

Vad bör jag tänka på när jag väl står där hos hästen?
Jag tänker mest på vad jag ska kolla på hos själva hästen, hovar, ben, rygg osv.
Resten gällande provridning osv har jag koll på.
Men det är som sagt, vad ska jag kolla efter gällande hästen?

Hoppas någon hinner svara :)

/K

Sv: HJÄLP! Vad ska jag tänka på vid hästköp?

Ohh så kul! Hästköp!

Först å främst så tycker jag att du själv ska få hämta hästen i hagen så du ser hur hon är att hämta.

Sen göra allt det andra oxå, borsta, kratsa hovarna, sadla och tränsa.

Däremot är det bra om ägaren rider hästen först så att du ser hur den rör sej, och hur den uppför sej.

Fråga om transportering, hur den är när veterinären är där, skoning, hur den är med andra hästar. Tja, jag kan inte komma på något mer.

Dom gånger jag köpt häst har jag gått på magkänslan och det har visat sej stämma. Har aldrig blivit besviken.

Lycka till! :bow:

Tänk på att de vanliga raserna börjar utförsäkras vid ungefär 18-årsåldern, kan vara bra att ha i minne när det kommer till prisfrågan.

Att hästen gick igenom i torsdags behöver inte betyda att den är frisk idag, dessvärre. Var kritisk när du tittar på den och kolla efter rörelsestörningar. Kontrollera noga protokollet från besiktningen.

Se den under ryttare, prova själv. Hör dig för hur de har hanterat hästen, hur de fodrar den och andra saker som kan skilja när den kommer till dig.

När jag har åkt och provridit hästar så vill jag helst att man får vara med och hämta hästen ur hagen och att sedan vara med och göra i ordning hästen inför provridningen. För då får man även en liten glimt av hur hästen är i stallet och hur den är att borsta osv.

Vi brukar kolla/känna igenom benen och kroppen på hästen.

Jag brukar fråga: Hur hästen är vid lastning, vid vetrinär besök, hovslagare, om hästen har varit sjuk/skadad något, är den trafiksäker, hur är den i hagen - är den ranghög, vad får den för foder osv.

Det finns väldigt mycket att fråga om och jag frågar gärna för mycket än för lite.

Försäkrat den nu och inte köpt hästen än? Först tycker jag ni ska backa ett steg, det känns som du redan köpt hästen i tankar. Kolla på den förutsättningslöst om ni gillar den eller inte.

Du har redan fått många bra svar:)

Men jag fick också känslan av att du redan i ihjärnan/hjärtat redan köpt hästen. Men kom ihåg om det inte käns 100% rätt eller magkänslan inte är helt med dig köp inte hästen direkt då åk hem och fundera ev åk dit igen och känn efter ordentligt. Det är värt det trots den långa resan. Annars kanske du står där med en häst du inte trivs helt med.
Jag har erfarenhet av det tyvärr, åkte 50 mil för att se på en häst och jag var osäker men trodde att det skulle bli bra endå:(

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 366
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 307
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller... 2 3
Svar
45
· Visningar
7 012
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 824
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka