Hjälp,vad jag är velig!

Nougat

Trådstartare
Jag är snart 16 år och rider på ridskola,jag läser mycket hästböcker och läser om olika raser.. Men jag kan inte bestämma mig vilken som ÄR den rasen jag kommer att köpa när jag är äldre!:eek::o

Funderar på SWB(Svenskt Halvblod),Fjording,Ridtravere,PRE,m.m
Jag är helt losst!:p

Jag kommer att bli ca. 170cm

Har någon känt så här förut?!:idea:
Kan ni hjälpa mig?,vad blev det för ras hos er?,Berätta!
Vad tycker ni om mina funderingar?:banana:

Mvh Nougat
(Tråden ligger säkert fel,kan moderator flytta om det är fel?)

Sv: Hjälp,vad jag är velig!

Det viktigaste är väl vad man vill få ut av sitt hästägande, inte vilken ras hästen är?

Själv är jag främst intresserad av halvblodsavel, så därför var ett halvblodssto det enda jag kunde köpa. Sen förälskade jag mig i ett sto som stammässigt inte alls var vad jag tänkt mig men jag har aldrig ångrat att jag köpte henne för fem år sen. Så kan det gå;)

Jag har även förälskat mig i ett sto som inte ens var halvblod, och henne hade jag nog köpt om jag inte redan hade en häst!

Så haka inte upp dig på rasen när du ska leta häst utan titta efter en individ som passar dig. Jag tror att man kan missa "rätt" häst om man hakar upp sig på ras eller stam.

Vilken ras du ska köpa beror helt och hållet på vad du har för mål med din ridning, alltså inriktning samt om det är för hobbyridning eller tävling, vilken nivå du siktar på och vad du prioriterar och värdesätter hos just din häst. Självklart har även den ekonomiska biten stor betydelse.

Säg att du har störst intresse för hoppning, dressyr eller fälttävlan men mål att tävla lite högre klasser samt att du har en god ekonomi för ett hästköp, så tycker jag du ska fundera mer runt hästar av halvblodstyp.

Är du mer ute efter en skogsmulle och träningskompis på hobbynivå samt eventuellt lite mindre tävlingar så kanske en kallblodsras kan passa, eller arab, travare etc. Eller helt enkelt ett halvblod där med. Utbudet är då stort. Olika raser har överlag lite okila egenskaper, men i slutändan är det den enskilda individen som avgör hur temperament, ridbarhet samt kapacitet är.

Sen så kanske du snarare är intresserad av distans och då kan ju araben el travaren eller ent av en korsning av dessa vara ett alternativ. Sen så har du western där Quater är den rasen som är vanligast om man satsar på lite högre nivå. Islänningen är ju också en ras som är typisk för sitt ändamål, tex tölt och pass som dde flesta andra raserna saknar.

Gör så här: Skriv en lista med alla de egenskaper du önskar på din framtida häst, samt vilka egenskaper du helst undviker. Vad du har för mål med din ridning samt vilken ekonomisk möjlighet du har till ett hästköp. Därefter kan man kanske börja urskilja olika raser som kan vara lämpliga för att i slutändan prova dig fram och försöka hitta den individ som passar dig bäst.

Tack för svaren!:D
Självklart är detju hästens personlighet det man bör gilla..och om amn gillar rasen är det ju ett +.
Ska göra en sån lista..

Tack tack!:)

Ett till tips är att träffa flera hästar av samma ras och kanske provrida om det finns möjlighet till det. detta efter att du sållat bort de raser som inte passar för vad du vill göra.

Tänk också på attt inom alla raser finns stora individuella variationer mellan olika hästar.

Jag föder upp PRE hästar och tycker det är en helt fantastisk ras på alla sätt. Jag började dock med en NewForest och har gått vägen via angloarab och hoppining till PRE, Dressyr och numera avel.

Jag håller med TwiggyM. Läs inte bara om raser utan åk runt och hälsa på uppfödare, provrid om du kan, gå på premieringar/utställningar osv.

Personligen har jag träffat på individer som jag gillat inom många olika raser, men jag har träffat flest inom arabrasen så jag landade där.

Det hindrar inte att jag fortfarande är nyfiken på en massa raser som jag inte träffat/testat ännu. Skulle mkt väl kunna tänka mig att hälsa på en PRE-uppfödare t ex.

Bestäm dig först o främst på vad du vill ha ut av din blivande häst, om du vill hoppa eller dressyra tex. Se dig inte blind på en ras utan välj på individ istället som uppfyller dina krav.

Låter trevligt! Nu är jag tyvärr en billös student men Vikbolandet är ju inte såå långt borta. Jag får återkomma... :D

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 399
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
4 036
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 756
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka