HJÄLP!!!Travare utan papper?!?

ika77

Trådstartare
Jag har ett varmblod som inte har/ några papper med sig genom åren. De ska ha blivit kvar hos en tidigare ägare..
Har hört att en del gör så för att försäkra sig om att hästen inte ska startas inom travet.
Han har aldrig blivit startad och är inte heller tränad för trav. Rids enbart.
Han är numera 18 år och jag har börjat fundera lite på vad som händer om det skulle hända honom nåt..
Om man skulle bli tvungen att avliva honom så måste man väl ha hästpass?
Och om man ska fixa hästpass så måste man väl ha hans papper??
:confused:Om jag söker på hästen på STC så hittar jag ju ägarens namn. Men det finns ett ANTAL i Sverige med det namnet. Och även om jag skulle lyckas hitta honom och han inte vill lämna ifrån sig papprena, vad göra?????
Jag menar, han borde ju fatta att jag inte har för avsikt att starta en häst som är 18 år och som säkert inte ens är inkörd... :mad:
Är det nån som vet hur det funkar med hästpass?
För det är väl lag på det nu?

Hästen är dessutom pensionerad för länge sedan, hingstar o valacker för bara tävla 12 års säsongen ut.........
Men ring STC...dom hjälper säkert till.

Min häst hade inte heller nåt reg.bevis när jag köpte henne. Men det var bara att beställa ett nytt från STC. Men då skrev vi ju iofs papper om ägarbyte och skickade in. Vet inte riktigt hur det blir när någon annan står som ägare.

Ring STC, de är trevliga att ha och göra med. :)

Jag hade precis samma problem som du. Men jag pratade med Stc och de gav mig adressen till den som stod som ägare på hästen. Sedan skrev jag ett brev till honom, och han ´han skrev på papper om ägarbyte och sedan var det klart! TRor inte att tidigare ägare ommer motsätta sig att du vill stå som ägare på din häst. Lycka till!

När jag köpte mitt sto hade jag ett he****e att få loss papperna på henne! Gubben som ägde henne gick i konkurs och ville inte riskera att jag skulle tjäna några pengar på henne som travhäst.(Papperna fanns hos hans konkursförvaltare så därför kunde jag inte få dom när jag betalade hästen)
Jag hade jättemycket telefonkontakt med honom och han hotade mig tom i telefonen, att jag skulle passa mig mm.
Som tur är så är min pappa advokat och när jag blandade in honom så gav sig gubben. Men det var en otrevlig och obehaglig historia..... :(

När jag köpte mitt vbl-sto fick inte heller jag ut några papper, trots löfte om ägarbyte etc av säljaren (som dessutom var uppfödare till hästen). Efter att ha mejlat och bett om papperna flera gånger under 1½ års tid kontaktade jag STC, som snabbt och snyggt hjälpte mig. Gamla ägaren fick två veckor på sig att skriva över stoet på mig, om de inte gjort det inom den tiden skulle STC ändå skriva över den på mig! Nu hade jag iofs köpekontrakt som jag skickade in kopia på, tror det hjälpte till rätt mycket.

Så fort jag fick hem ägarpapperna ansökte jag om pass och även det kom mycket snabbt. De är verkligen bra att ha att göra med! :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 586
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka