michaelarotvik
Trådstartare
Jag har en kallblodstravare, valack på 8år, som vi har transportproblem med och nu tänkte jag kolla runt här om det är någon som har förslag på något vi kan prova/göra för nu är våran fantasi slut.
När vi förbereder oss för att åka transport så står han inne i boxen först och sedan tar jag ut honom på gången och borstar och fixar med honom. Då brukar min morfar köra fram transporten en bit utanför stallet och så fort han ser den så blir han lite stressad och vankar fram och tillbaka på gången. Sen går vi ut till transporten och han kliver på utan problem, lugnt och fint. Problemet börjar under resan, det är olika efter hur lång tid han börjar leva om där inne. Men de han gör är att han står och sparkar med frambenen på väggen framför, skrapar på golvet och hoppar med frambenen, slår med bakbenen på luckan emellanåt, och har vi mellanväggen i så "lägger" han sig och pressar emot den. Sen när vi lastar ur så är han svettig och lite uppstressad.
Här kommer de vi provat.
* Ha täcke på sig i transporten och att åka utan.
* Ha transportskydd på sig och att åka utan.
* Haft bomull i öronen & mössa och att vara utan.
* Satt på honom halvstängt huvudlag och bara haft grimma.
* Knutit honom kort, långt och även haft honom uppbunden som på stallgången.
* Haft hö åt honom och varit utan.
* Haft mellanväggen i och urtagen.
* Haft honom stått på båda sidorna av mellanväggen.
* Luftventilationen på dörren i fram har varit öppen och halv-öppen.
* Luckan i bak har varit helt stängd och varit öppen lite grann. (inte helt öppen då vi har sulkyn där)
* Haft en annan häst med.
* Haft lampan tänd och släckt.
* Satt fast en hängande gummimatta under bommen som blockerar att han kan slå framåt med frambenen.
De där är vad jag kommer på nu att vi har provat sen finns det säkert mer.
Kom gärna med förslag !
När vi förbereder oss för att åka transport så står han inne i boxen först och sedan tar jag ut honom på gången och borstar och fixar med honom. Då brukar min morfar köra fram transporten en bit utanför stallet och så fort han ser den så blir han lite stressad och vankar fram och tillbaka på gången. Sen går vi ut till transporten och han kliver på utan problem, lugnt och fint. Problemet börjar under resan, det är olika efter hur lång tid han börjar leva om där inne. Men de han gör är att han står och sparkar med frambenen på väggen framför, skrapar på golvet och hoppar med frambenen, slår med bakbenen på luckan emellanåt, och har vi mellanväggen i så "lägger" han sig och pressar emot den. Sen när vi lastar ur så är han svettig och lite uppstressad.
Här kommer de vi provat.
* Ha täcke på sig i transporten och att åka utan.
* Ha transportskydd på sig och att åka utan.
* Haft bomull i öronen & mössa och att vara utan.
* Satt på honom halvstängt huvudlag och bara haft grimma.
* Knutit honom kort, långt och även haft honom uppbunden som på stallgången.
* Haft hö åt honom och varit utan.
* Haft mellanväggen i och urtagen.
* Haft honom stått på båda sidorna av mellanväggen.
* Luftventilationen på dörren i fram har varit öppen och halv-öppen.
* Luckan i bak har varit helt stängd och varit öppen lite grann. (inte helt öppen då vi har sulkyn där)
* Haft en annan häst med.
* Haft lampan tänd och släckt.
* Satt fast en hängande gummimatta under bommen som blockerar att han kan slå framåt med frambenen.
De där är vad jag kommer på nu att vi har provat sen finns det säkert mer.
Kom gärna med förslag !